چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۰
۳

اتهامات کرونایی پامپئو علیه ایران،چین و روسیه

جمعه ۱ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۴۷
کد مطلب: 722332
وزیر امور خارجه آمریکا امروز جمعه بار دیگر اتهامات جدیدی علیه ایران، چین و روسیه درباره ویروس کرونای جدید مطرح کرد.
اتهامات کرونایی پامپئو علیه ایران،چین و روسیه
به گزارش جهان نيوز،«مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا امروز جمعه چین، روسیه و ایران را به انتشار «اطلاعات گمراه‌کننده» درباره شیوع ویروس کرونای جدید متهم کرد. 
پامپئو با بیان اینکه اطلاعات‌گمراه‌کننده درباره ویروس کرونا از چین، روسیه و ایران می‌آید گفت: «با این کشورها صحبت کرده و گفته‌ایم که باید این کار را متوقف کنند.»

پامپئو مدعی شد ایران، چین و روسیه می‌خواهند با انتشار این اطلاعات تلاش‌های آمریکا برای مبارزه با ویروس کرونا را بی‌اعتبار کنند.

دولت چین پنج‌شنبه هفته گذشته رسماً آمریکا را به حمله بیولوژیک با ویروس «کرونا» مهم کرد. چین از آمریکا خواسته بود در مورد سابقه ابتلا به بیماری «کووید-۱۹» بر اثر ویروس کرونای جدید در آمریکا و احتمال انتقال این ویروس به چین توسط ارتش آمریکا، شفاف‌سازی کند. 

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در این مورد در توییتر نوشت: «شروع [ابتلای] بیمار صفر (اولین مورد ابتلا) در ایالات متحده چه زمان بوده است؟ چه تعداد مبتلا شده‌اند؟ نام بیمارستان‌ها چیست؟»
وی افزود: «شاید این ارتش ایالات متحده بوده که این همه‌گیری را به "ووهان" برده است. شفاف باشید! داده‌های خود را علنی کنید! ایالات متحده به ما یک توضیح بدهکار است.»
او در مورد احتمال انتقال ویروس توسط ارتش آمریکا به ووهان که فعلا نقطه اولیه انتشار ویروس کرونا شناخته می‌شود، توضیحی نداد، اما در روزهای گذشته مقام‌های چینی در مورد اینکه این شهر واقعا کانون اولیه شیوع ویروس بوده، ابراز تردید کرده‌اند.
پامپئو در بخش دیگری از سخنانش در روز جمعه به مسئله نقش تحریم‌های آمریکا در جلوگیری از مبادلات بشردوستانه به ایران اشاره کرد.

با وجود آنکه در روزهای گذشته گزارش‌های زیادی از اخلال تحریم‌های آمریکا در مبادلات دارویی و پزشکی با ایران مطرح شده پامپئو بار دیگر ادعای خود درباره اینکه اقلام بشردوستانه و غذایی مشمول تحریم‌های آمریکا نیستند را تکرار کرد.
پامپئو مدعی شد: «هیچ تحریمی برای دارو یا کمک‌رسانی‌های بشردوستانه علیه ایران اعمال نمی‌شود.»

او مدعی شد: «همه دنیا باید بدانند که مسیر کمک‌رسانی‌های بشردوستانه به ایران باز است... آنها با مشکل وحشتناکی روبرو هستند و ما می‌خواهیم کمک‌های بشردوستانه به ایران برسند.»

این در حالی است که روزنامه «دیلی‌بیست» روز پنجشنبه در گزارشی با  اشاره به نقش تحریم‌های آمریکا در شیوع ویروس کرونای جدید در ایران نوشته زیرساخت‌های بهداشت عمومی ایران تحت «فشار حداکثری» قرار گرفته است. 

کارشناسان مسائل تحریمی به «دیلی‌بیست» گفته‌اند سیاست دولت «دونالد ترامپ» در اعمال تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران از طریق سیاست فشار حداکثری شدت شیوع ویروس کرونای جدید در ایران را بیشتر کرده است.

این روزنامه نوشته است: «با آنکه در تحریم‌های آمریکا صادرات اقلام بشردوستانه رسماً معاف شده‌اند کارشناسان مسائل تحریمی می‌گویند واقعیت پیچیده‌تر است.»

در ادامه این گزارش آمده است: «وسعت تحریم‌های فشار حداکثری آمریکا به قدری زیاد هست که شرکت‌ها، دولت‌های خارجی و بانک‌ها را از مبادله کالاهای پزشکی منصرف کند زیرا آنها نگرانند هدف تحریم‌های ثانویه یا درجه سوم واشنگتن واقع شوند.»
وزیر خارجه آمریکا در این کنفرانس خبری بار دیگر ایران را به نقش‌آفرینی حملات اخیر به پایگاه‌های آمریکا در عراق متهم کرد. 

او گفت: «ما همواره گفته‌ایم که شبه‌نظامیان شیعه عراق توسط رژیم ایران تأمین مالی و تجهیز شده و آموزش داده می‌شوند.»

وی گفت: «ما از ایرانی‌ها خواسته‌ایم این کار را انجام ندهند و گفته‌ایم که بابت این حملات مسئول شناخته خواهند شد.»

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بى پدر چنان رسوا دروغ مى بافه و راحت تهمت ميزنه كه آدم ياد ...
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
عراق دوست و همسایه ما است و ما به درخواست دولت عراق، برای کمک به مردم عراق به آنها مشورت می دهیم. یانکی ها با چه مجوزی هزاران کیلومتر دورتر از کشورشان در عراق حضور دارند؟
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
....