پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۶

ترکیب دارویی ایرانی درمان ضایعه ریوی بیماری کرونا شناسایی شد/ کاهش زمان بستری کرونایی‌ها به ۴ روز/ ستاری: خبرهای خوشی در راه است

سه شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۲۹
کد مطلب: 722152
یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق شد ترکیب دارویی ایرانی درمان ضایعه ریوی بیماری کرونا را کشف و شناسایی کند.
ترکیب دارویی ایرانی درمان ضایعه ریوی بیماری کرونا شناسایی شد/ کاهش زمان بستری کرونایی‌ها به ۴ روز/ ستاری: خبرهای خوشی در راه است
به گزارش جهان نيوز، یک شرکت دانش بنیان ایرانی زیر مجموعه معاونت علمی ریاست جمهوری موفق شده در نتایج آزمایشگاهی و ویروس شناسی، داروی درمان ضایعه ریوی بیماری کرونا را کشف و شناسایی کند.

تست بالینی و انسانی این دارو موفقیت آمیز بوده است.

مصطفی قانعی دبیر ستاد زیست فناوری در نشست خبری لحظاتی پیش اعلام کرد: این ترکیب دارویی جدید، ترکیب دارویی مخصوص بیماری کرونا نیست بلکه بیماری های تنفسی و ریوی را درمان می کند.

وی با بیان اینکه این ترکیب دارویی تولیدشده می‌تواند مدت بستری بیماران مبتلا به کرونا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تا ۴ روز کاهش دهد، افزود: ضایعه ریوی متعاقب بروز بیماری کرونا در ریه ایجاد می‌شود که منجر به بستری، رفتن به بخش ICU و حتی در مواردی منجر به مرگ می‌شود.

قانعی گفت: این ترکیب دارویی امروز به اطلاع دبیر ستاد ملی مبارزه با کرونا و در نهایت وزیر بهداشت رسید و خوشبختانه این روش به عنوان شروع درمان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در گروهی که این سه ترکیب دارویی را دریافت کردند، 40 درصد این بیماران قبل از 4 روز بستری در بیمارستان ترخیص شدند.

قانعی گفت: البته تاکنون بیماری کرونا برای خودش درمان ندارد بنابراین ما صحبت از درمان کرونا نمی کنیم بلکه صحبت از درمان ضایعه ریوی ناشی از این ویروس است که متعاقب بیماری کرونا در ریه ایجاد می شود و منجر به بستری و رفتن بیمار به آی سی یو و مرگ می شود.

وی ادامه داد: در این روش درمانی به غیر از پروتکل درمان که وزارت بهداشت برای این بیماری در نظر گرفته است سه داروی آزیترومایسین، پردنیزولون و ناپروکسن به طور توام استفاده شد.

وی ادامه داد: ۲۸ نفر در گروه درمان ما قرار داشتند و ۳۱ نفر در گروه کنترل ما قرار داشتند و بنابراین جمعیت ۶۰ نفری را تست کردیم که پزشک در انتخاب این جمعیت دخالتی نداشت یعنی از پذیرش بیمارستان یک سری تحت نظر یک پزشک و دیگری تحت نظر پزشک ریه قرار می گرفتند و برای یک گروه پروتکل را رعایت می کردیم  و برای گروه دیگر این سه دارو را به پروتکل اضافه کردیم آنچه که بررسی شد مشخص شد که ۴۰ درصد بیماران قبل از ۴ روز ترخیص شدند.

قانعی خاطرنشان کرد: ما تمام مجوزهای اخلاقی را دریافت کرده و نتایج این طرح را به استماع معاون وزیر و دبیر ستاد کرونا و در نهایت وزیر بهداشت رساندیم و مقرر شد که اعلام کنم خوشبختانه به عنوان شروع یک برنامه درمانی مورد قبول واقع شده است و می توانیم تعداد بیماران را به ۱۰۰ نفر افزایش دهیم.

وی ادامه داد: نتایج این طرح در قالب مقاله ای منسجم منتشر می شود، ما در این تحقیق شاخص های التهاب را بررسی کردیم و متوجه شدیم که با ترکیب این سه دارو سی ار پی سریعا کاهش پیدا می کند ترخیص سریعتر می شود و مدت بستری به طور محسوسی کاهش پیدا می کند البته این شروع کار است و بنا داریم تحقیقات دیگر را پس از تایید در ستاد اصلی کرونا به اطلاع شما برسانیم.

* ستاری: خبرهای خوشی در راه است
همچنین در این رابطه سورنا ستاری در صفحه شخصی خود در اینستاگرام آورده است:

«در چند سال گذشته و با سیاست‌های اجراشده در معاونت علمی و فناوری زیست‌بوم بسیار مناسبی در حوزه بیوتکنولوژی در کشور ایجاد شده است. مجموعه‌ای از دانشگاهها، اساتید، محققین و مهمتر از آنها، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان باعث شده‌اند که هم‌اینک ایران در توسعه علم و فناوری و اقتصاد زیست‌فناوری قدرت اول منطقه و سوم آسیا باشد. حجم اقتصاد زیست‌فناوری در آینده ایران به حدود 10 درصد کل اقتصاد کشور خواهد رسید، ولی این ویروس چموش باعث شد ما به روی دیگر سکه زیست‌فناوری پی ببریم و آن بخش امنیت زیستی کشور است. توسعه زیست‌فناوری فقط توسعه اقتصادی کشور نیست (گاهی یک گرم داروی زیستی قیمتی معادل یک میلیون یورو دارد) بلکه توسعه امنیت کشور است. در این مدت کوتاه محققین و شرکت‌های دانش‌بنیان اقدامات بسیار مهمی را انجام داده‌اند. شش قرارداد برای توسعه ساخت کیت‌های تشخیص کرونا بسته شده است. خوشبختانه محصول کیت تشخیصی 3 شرکت به تأیید اولیه رسیده است و تا هفته آینده تولید انبوه برخی از شرکت‌ها عرضه خواهد شد. ساخت کیت‌های تشخیص در این مدت کم در بخش خصوصی نشان‌دهنده عمق اشراف علمی جامعه زیست‌فناوری کشور است.

گرچه هنوز بسیاری از این شرکتها دوره استارت‌آپی و نوپایی خود را طی می‌کنند، آمادگی درگیری در یک جنگ تمام‌عیار با یک ویروس بسیار پیچیده را ندارند ولی به‌سرعت در حال رشد هستند و دانش لازم برای مقابله با حوادث این‌چنینی را به دست آورده‌اند، ضمن اینکه همین شرکتها در حال تولید پیچیده‌ترین داروهای ساخت داخل برای مقابله با این بیماری هستند و کلیه داروهای استفاده‌شده در مراکز درمانی، «ایران‌ساخت» هستند.

در حوزه تجهیزات پزشکی پیچیده‌ترین دستگاهها در داخل کشور ساخته می‌شود. در همین ایام با همکاری وزارت بهداشت مجوزهای زیادی برای این محصولات صادر شد و یا در حال صدور است. تولید اقلام ضروری اتاق‌های ICU با سرعت و به‌صورت سه‌شیفت در حال انجام است، برای مثال فقط تولید ونتیلاتورهای اتاق عمل به حدود 30 دستگاه در روز رسیده است.
دستگاههایی که تاکنون در کشور تولید نمی‌شده از پالس اکسیمتر و بای‌پپ گرفته تا سی‌تی‌اسکن در حال اخذ تأییدیه‌های لازم می‌باشد. ان‌شاءالله با کمک همه، از این مبارزه به‌سلامت عبور خواهیم کرد؛ «البته خبرهای خوش در راه است».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اینجا مشخص می‌شود که علم بهتر از ثروت است. با تشکر فراوان از مسوولین امر در شرکت‌های علم و فناوری
نازنین
Iran, Islamic Republic of
اون دفعه که داروتون همون هیدروکسی کلروکین از آب در اومد، میترسم این دفعه ژلوفن کشف کرده باشین
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
حالا اسم دارو رو ها واضح نوشتي به عده مي رن خودسر مصرف مي کنند حالا بيا و درستش کن. اسم داروهارو از تو متن برداريد.لطفاَ
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
یعنی کل دنیا تا حالا نمیفهمیدن ترکیب آزیترومایسین و ناپروکسن و که تو هر داروخونه ای پیدا میشه بدن به بیمارهای بدحال؟
علی
Iran, Islamic Republic of
حرف یک خانم پژوهشگر بیوتکنولوژی اسپانیایی را بازنویسی میکنم.
فوتبالیست هایی مثل رونالدو و مسی ماهانه چند ده یا چند صد هزار دلار حقوق میگیرند در صورتی که ی‌ک پژوهشگر ارشد بیوتکنولوژی ۱۸۰۰ تا ۳۰۰۰ یورو میگیرد. اما الان که این وزروس به جان همه افتاده، همه دارند از همین محققین درخواست میکنند که زود یک‌واکسن یا دارو بسازند. بروند سراغ همان رونالدو و مسی و و از اونها دارو بخوااهند.