جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۶
۲۶
از این پس به جای «آنلاین»، «آیلاند» بگوییم

سرگرمی یک عده «تمسخر» مردم شده است!/ به احترام معلمی که به معنای واقعی «آنلاین» است

دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۹
کد مطلب: 722014
دنیای مجازی بی نهایت ما، نشان داده که می تواند بی نهایت کوچک هم باشد. شاید بتوانیم با تمسخر دیگران، از طریق صفر و یک های دنیای مجازی، مشتی Follower و Like در کاسه خود جمع کنیم.
سرگرمی یک عده «تمسخر» مردم شده است!/ به احترام معلمی که به معنای واقعی «آنلاین» است
گروه جامعه جهان نيوز، رضا صفری: بحرانی که جوامع امروز با آن دست و پنجه نرم می کنند این است که  تعداد  Follower و Like و تعداد بازدید  از صفحه های کاربری، ارزش های حقیقی و انسانی را نشانه گرفته و به تعبیر مجازی، آنها را  Dislike کرده است! امروز سرگرمی روز و شب عده ای در فضای مجازی و حتی فضای حقیقی، تمسخر  و شوخی با افراد جامعه شده و متأسفانه به یک روند عادی هم تبدیل شده است.

هر تصویری را بارگذاری می کنیم و هر صدایی را پخش می کنیم.با هر چیزی، با هر کسی و از هر طریقی  می خواهیم مثلاً خود را شاد نگه داریم و اندکی تأمل نمی کنیم که ممکن است این شبه شادی ها، برای خود و یا دیگران، اندوهی در پی داشته باشد. برایمان مهم نیست که چه می گوییم؟ قلب کسی را می شکنیم یا نه؟ حرمت افراد را زیر پا می گذاریم یا نه؟ به کودکان و نوجوانان رحم می کنیم یا نه؟ انسانیت را زیر پا می گذاریم یا نه؟ و ... خلاصه مهم، قهقهه کردن شده است.

دنیای مجازی بی نهایت ما، نشان  داده که می تواند بی نهایت کوچک هم باشد. شاید بتوانیم با تمسخر دیگران، از طریق صفر و یک های دنیای مجازی، مشتی follower و like در کاسه خود جمع کنیم، اما قطعاً در دنیای حقیقی، صفر و یک های حاصل از آن، تعریف دیگری دارند و نمره مردودی محسوب می شوند.

این را با توجه به ماجرای معلمی که نزدیک به نیم قرن از عمر شریف خود را در شغل معلمی سپری کرده می گویم. همان که فقط به دلیل تلفظ ناصحیح یک کلمه خارجی - که احتمالاً بارها در سطح جامعه مانند آن را دیده ایم و شاید خودمان هم دچار آن شده ایم - از گزند فضای مجازی در امان نماند.

من «آنلاین» بودن را  در لابه لای کانال ها و گروه های شبکه های اجتماعی و یا  در تلفظ کردن چند حرف از یک زبان بیگانه نمی بینم، بلکه در زحمت های نزدیک به نیم قرن  یک معلم در فضای حقیقی می بینم که مردمان سرزمینم را با دمیدن روح علم زنده و برخط  نگه داشته و دانشمند و انسان فرهیخته تحویل جامعه داده است. مگر غیر از این است که امثال او به گردن تک تک ما حق دارند؟ بنابراین ما حاضریم که از این پس به جای واژه «آنلاین» بگوییم: «آیلاند»؛ و چه خوب می شد که  فرهنگستان زبان و  ادب فارسی هم برای اینکه احترام و ادب به پیشکسوتان این سرزمین در هر لباس و جایگاهی که هستند، هیچ وقت از یادمان نرود، به جای واژه «برخط»، واژه «آیلاند» را به عنوان معادل کلمه انگلیسی «آنلاین» به رسمیت بشناسد.

سخن بر سر پس و پیش کردن چند حرف نیست، بلکه سخن این است که این واژه نمادی باشد تا آیندگان از رهگذر همین قصه، گمان نکنند که اگر چند کلمه را توانستند درست ادا کنند، دلیل بر این می شود که علامه دهر هستند و گمان نکنند که راه و رسم زندگی را می دانند.

 همچنین برای ما «آیلاند» گفتن یک معلم با تجربه و متعهد، هزار برابر زیباتر و دلنشین تر از  بی تدبیری و کم کاری مسئولینی است که  در فضای مجازی، «آنلاین»، اما در فضای حقیقی «آفلاین» هستند. عده ای هم که معلم دوست داشتنی ما  را تمسخر می کنند، ممکن است برای لحظه ای در فضای مجازی «آنلاین» باشند، اما قطعاً در دنیای ادب و احترام، «آفلاین» هستند.
برچسب ها: رضا صفری
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
......
درود بر شرف معلم فداکار
Iran, Islamic Republic of
چه توقعی از معلمی که بیش از 70 سال سن دارد و بیش از 17 سال است بازنشسته شده دارید؟ کافی است نگاهی به دنیای مجازی بیندازید و ببینید چه کسانی که مدعی هستند و تپق می زنند. مگر خود ما در مکالمات روزمره سوتی نمی دهیم.
United Arab Emirates
کار بدی کردن مسخره کردن ولی اون خانم معلم هم کار خوبی نکرده که بعد از ۱۷ سال که از بازنشستگی اش گذشته؛ جای یک جوان تحصیلکرده مشتاق بیکار را گرفته. نتیجه دو سه نسل اختلاف سنی معلم با دانش آموز، همین مسائل خواهد بود. با احترام به همه معلمین کوشا و متعهد.
Iran, Islamic Republic of
انصافا به نکته مهمی اشاره کردین. در ادارات دولتی پر از افراد بازنشسته است.
Iran, Islamic Republic of
عده ای با هفتاد سال و با داشتن حقوق بازنشستگی حاضر نیستن از جیب دولت دل بکَنند تا شاید یه جوان بیچاره ای هم صاحب کاری بشه و امیدی به آینده اش داشته باشه...
كيوان
Iran, Islamic Republic of
سلام متن بسيار تأثير گذار و حاوي پيشنهاد بسيار خوبي بود......
Iran, Islamic Republic of
بهترین جواب به بی فرهنگی کسی که با تمسخر دیگران شاد میشه کم محلیه
Iran, Islamic Republic of
بعضیا اینقدر حقیرن که وقتی به لودگی شون فکر میکنن حتی مراعات سن و سال مردم هم نمیکنن
Iran, Islamic Republic of
....
محمد
Iran, Islamic Republic of
معلم بزرگوار به احترامت می ایستم به نادان محل نده تو بزرگ ا هستی
Iran, Islamic Republic of
آنچه مایه سرافکندگی است بیگانگی از زبان مادری خودمان است؛ به گونه ای که گاه در یک متن یک خطی 5 غلط املایی و حتی خطای در استفاده از واژگان دیده می شود! ....
مجید
Iran, Islamic Republic of
سلام به همه
روزهای اول که این کلیپ منتشر شد افرادی مانند بنده اطلاع نداشتند که این کلیپ بر زمینه یک واقعیت ساخته شده و گمان براین بود که تنها منظور شوخی با آموزش های تلویزیونی دروس است، بعد از مشخص شدن شخصا از ارسال این کلیپ برای دوستان اظهار شرمندگی کرده و از این بزرگوار پوزش خواسته و از ایشان طلب حلالیت می کنم.
خداوند بر عمر و عزت ایشان بیافزاید.
United States
ما بهترینیم...!!
United Arab Emirates
..
Iran, Islamic Republic of
معلمی شغل انبیاست.. جای احترام دارد... هرفردی در هر شغلی خطا و اشتباه دارد... این خطا در تلفظ بسیار قابل بخشش است و به حساب نمیاد ولی خطای مسوولین در ضربه زدن به استقلال و تولید و سیاست و امنیت قابل بخشش نیست و باز خواست دارد
Canada
خیلی زیبا
United States
تو همه چی تکیم ما‌.... رفیق لک لکیم ما....
دادا تبریز
Iran, Islamic Republic of
.
احمد
Iran, Islamic Republic of
مهم به خط بودن وبرخط بودن است نه تلفظ آن به قول مولوی درداستان موسی وشبان: هیچ ترتیبی وآدابی مجو ی هرچه می خواهد دل تنگت بگو ی
Iran, Islamic Republic of
چرا اشتباهات دیگران که باعث ضربات جبران ناپذیر به انسانها میشود اینقدر دیده نمیشه حالا معلمی که عمری انسانسازی کرده با یک اشتباه باید مورد این همه هجمه قرار بگیره
Iran, Islamic Republic of
انلاین یعنی فوری چرا ان را بگوییم
Iran, Islamic Republic of
جایگزینی آیلاند بجای آنلاین پیشنهاد خوبیه (نمونه​ش کم نیست مثلا لندن بجای لاندن). هم بومی سازی شده هم میتونه یه جورایی ریشه آذری هم داشته باشه.
ابوطالبی
Iran, Islamic Republic of
سلام درود فراوان برشرف وزنانگی این معلمه بااخلاص جزاک الله خیرا
محمدلامردی
Iran, Islamic Republic of
خانم معلم عزيز من هم به فرموده حضرت امام علی علیه السلام :(به احترام معلمت از جای برخيز حتی‌ اگر فرمانروا باشید)
سراپا می ایستم
طاهره صالح
Iran, Islamic Republic of
...
طاهره صالح
Iran, Islamic Republic of
مخالفم، به عنوان یک معلم، باقريب 20سال سابقه تدریس درروستاوشهرباپیشنهادشمامخالفم، حُرمت زبان شیرین فارسی راپاس می دارم وازهمکارانم درهرسن وسال وشرایط میخواهم اصطلاحات به روز رایا بگیرند، خودرابه روزکنندتاازقافله عقب نمانند، بسیاری از انش آموزان سواد رسانه ای بسیااار بیشتری ازمعلم خوددارندواین ازتنبلی و بی تدبیری مامعلمهاناشی شده است. ضمن احترام به همکارسالمندم وآرزوی سربلندی برای وطنم، هزااارالبته دلقکهای حقیرفضای مجازی که ازین فرصت برای توهین به دیگران استفاده کردندراحقیرترازآن میدانم که مخاطب خودکنم آنهارا.