جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱

سکه می‌دهی یا چک چندمیلیونی؟

يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب: 721831
سلبریتی‌ها برای حضور در یک برنامه و در دریافت رقم‌های میلیونی صراحت دارند آنچنانکه به محض تماس از سمت روابط عمومی برنامه یا تهیه‌کننده اولین جمله همین «چند می‌دهی؟» خواهد بود.
سکه می‌دهی یا چک چندمیلیونی؟
به گزارش جهان نيوز، ماجرای پرحاشیه حضور سلبریتی‌ها در برنامه‌های تلویزیونی رویه جدیدی نیست و تا بوده برنامه‌سازان خصوصا برنامه‌های تاکشو و گفتگومحور سعی کرده‌اند برای جذب مخاطب، سراغ چهره‌ها بروند و هزینه‌هایش را هم متقبل شوند.

چهره‌هایی که عمدتا نیز نه از چهره‌های فرهیخته مثل ادبا و پژوهشگران و غیره بلکه از طیف بازیگری، خوانندگی و گاه از ورزشکاران هستند؛ فرقی هم ندارد این دسته از افراد به ماهیت برنامه مذکور ربطی داشته باشد یا نه! صرفا برای جذب مخاطب و پربیننده شدن برنامه به آنتن ورود پیدا می‌کنند.

تا اینجای ماجرا ایرادی که ندارد هیچ؛ بلکه برای تلویزیون هم حسنی محسوب می‌شود تا لااقل حفظ بیننده کنند و شویی را روی آنتن ببرند. با این حال مخاطب تصور می‌کند که این آمدن‌ها صرفا برای دیده شدن مجدد و یا عمدتا برای حال مخاطب نشسته در پای تلویزیون است!

گرچه نباید همه را به قول معروف با یک چوب راند؛ چرا که از این دست چهره‌ها هم داریم که هر از گاهی بواسطه تعهدشان سعی می‌کنند جلوی روی مردم بنشینند و حفظ احترام کنند اما بدی ماجرا آنجاست که جمع کثیری از اینها تنها با دریافت رقم‌های چندمیلیونی حاضر می‌شوند که خودی روی آنتن نشان دهند. هرچند که شاید ظاهر امر چنین اتفاق پشت پرده‌ای را نشان دهد.

تهیه‌کننده از طرفی مجبور است که برای جاذبه برنامه، سلبریتی‌ها را درون قاب سیما بکشاند و از بعد دیگر باز هم به اجبار باید تن به رقم‌های میلیونی و یا اهدای سکه به این چهره‌ها بدهد.

شاید صریح‌ترین موضع‌گیری به کنایه را جواد خیابانی در ویژه‌برنامه اخیر مربوط به شیوع کرونا داشت که به انتقاد از این مساله پرداخت و اشاره به رقم درخواستی ۳۰ میلیونی سلبریتی‎ها برای حضور در این برنامه کرد.

اتفاقی که نه برای اولین‌بار رخ داده و نه آخرین‌بار قرار است رخ بدهد. بدون شک تمام برنامه‌های تلویزیونی که به شکل گفتگومحور و یا استودیویی با حضور میهمانانی از جنس هنرمندان در کنداکتور قرار می‌گیرند، چنین رویه ناخواسته‌ای را دارند. تهیه‌کننده از طرفی مجبور است که برای جاذبه برنامه، سلبریتی‌ها را درون قاب سیما بکشاند و از بعد دیگر باز هم به اجبار باید تن به رقم‌های میلیونی و یا اهدای سکه به این چهره‌ها بدهد.

نکته جالب صراحتی است که خود این سلبریتی‌ها در دریافت این رقم‌ها می‌کنند؛ به محض تماس از سمت روابط عمومی برنامه یا تهیه‌کننده اولین جمله همین «چند می‌دهی؟» خواهد بود.

حتی برنامه‌های پرطرفداری مثل «دورهمی» که بواسطه اسپانسر خود زنده است و موجبات دیده شدن هرچه بیشتر فلان خواننده یا هنرمند را هم فراهم می‌آورد باز از این قاعده مستثنی نیستند. این رقم‌ها در دیگر برنامه‌های زنده و یا تولیدی کنداکتور تلویزیون نیز رواج دارد که بزودی در ویژه‌برنامه لحظات تحویل سال هم قطعا به چشم خواهد خورد.

این بده بستان‌های میلیونی مهمانان برنامه‌های تلویزیونی که بیشتر حول هنرمندان می‌چرخد و اندکی درباره ورزشکاران، صرفا متوجه این یکی دو ساله اخیر نیست بلکه بارها محل جدل و بحث‌های برنامه‌سازی و نیز رسانه‌ای بوده و هیچگاه هم به سرانجامی نرسیده است.

بازیگری که برای بازی در یک سریال و خصوصا فیلم سینمایی که تولیدش نهایتا دو ماه زمان می‌برد، رقم‌های چند ده میلیونی به عنوان دستمزد دریافت می‌کند، از این جور برنامه‌های تلویزیونی که برای خود مردم ساخته می‌شوند و قرار است شویی مجدد از او و جملاتی احتمالا شعاری هم باشد، دوباره به صراحت درخواست دستمزد یا همان هدیه را می‌کند.

همین‌هاست که توقعش را بالاتر می‌برد و نه فقط برای خودنمایی در تلویزیون بلکه حتی در برنامه‌های چند دقیقه‌ای انسان‎دوستانه و خیره و غیره همین ماجرا ادامه دارد.

البته این بده بستان‌های میلیونی مهمانان برنامه‌های تلویزیونی که بیشتر حول هنرمندان می‌چرخد و اندکی درباره ورزشکاران، صرفا متوجه این یکی دو ساله اخیر نیست بلکه بارها محل جدل و بحث‌های برنامه‌سازی و نیز رسانه‌ای بوده و هیچگاه هم به سرانجامی نرسیده است.

سلبریتی‌ها نه‌تنها بواسطه فعالیت حرفه‌ای خود بلکه از فضای مجازی و صفحات شخصی تا تبلیغات تلویزیونی و محیطی نیز کسب درآمد می‌کنند بنابراین برخلاف چهره اقلیتی که حکایت از مردمی بودنشان دارد، اما بنابر شواهد اکثریت در عمل اینگونه به نظر نمی‌رسند.

شرط دریافت هدایا و سکه‌ها برای حضور در برنامه‌های تلویزیونی این را ثابت می‌کند.

منبع:آنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سید
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا تو این کشور زندگی نمی کنی دستمزدهای این به اصطلاح هنرمندان یا سلبریتیها چند ده میلیونی نیست بلکه چند صد میلیونی و میلیاردی می باشد ...