پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

وظیفه رسانه‌ها در شرایط کرونایی چیست؟

شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۳۶
کد مطلب: 721772
یک استاد ارتباطات معتقد است: وظیفه رسانه غیر از اطلاع رسانی، روشنگری است و باید آموزش را هم در خود جای دهند. رسانه ها باید موارد آموزشی را به صورت گسترده به مردم بگویند و خطرهای اطلاع رسانی را نیز در اختیار مردم قرار دهند.
وظیفه رسانه‌ها در شرایط کرونایی چیست؟
به گزارش جهان نيوز، روزهای ابتدایی که ویروس کرونا به کشور وارد شد، مردم به شدت با ترس و نگرانی از چگونگی پیشگیری از این بیماری روبرو بودند. عده ای از ترس اینکه به چنین بیماری مبتلا نشوند حتی کوچکترین کارهای خود که بیرون از فضای خانه بود، لغو کردند و اولویت را به خانه نشینی گذاشتند. مدرسه ها مهدهای کودک و برخی اداره ها نیز تعطیل و دورکاری را برای کارمندانشان در نظر گرفتند. 

اما برخی از همان افراد بعد از مدتی رعایت کردن در منزل و حذف دید و بازدیدهای معمول و قرنطینه کردن خودشان، به دلیل افزایش استرس و فشار روانی ناشی از پیشگیری و رعایت اصول مربوطه برای مبتلا نشدن به این بیماری، خود را در شرایط بدی قرار دادند.

 
** مرحله دوم؛ بیخیالی ناشی از ترس؟
این روزها مردم به عبارتی وارد مرحله دوم مبارزه با این بیماری شده اند. در شرایطی که اغلب از تلویزیون و رسانه های جمعی درباره سیر صعودی افراد مبتلا به ویروس کرونا می شنویم، و خبرهایی مبنی بر اینکه در خانه بمانید و برای خریدها ضروری نیز از فروشگاه های آنلاین خرید کنید و پیامک های بانکی که مردم را به پرداخت هایی از طریق درگاه های اینترنی بانک مربوطه تشویق می کنند تا مردم دست به اسکناس نزنند، اما عده بسیاری از همین مردم این اخبار را جدی نگرفته و طبق رسم معمولشان راهی سفر شدند!

تعدادی نیز این بیماری را اصلا جدی نگرفتند و علاوه بر برگزاری و شرکت در مهمانی، خرید و رفتن به پیک نیک، نمی دانند که دارند با سرنوشت خود و دیگران بازی می کنند. متاسفانه در مرحله دوم مبارزه با این ویروس منحوس، بخشی از جامعه دچار بی خیالی شده است که حال مشخص نیست این بی خیالی ناشی از استرس شدید است یا از همان روزهای ابتدایی ورود ویروس کرونا به کشور در جان آنها نهادینه بوده است. در همین زمینه «مجید رضائیان» استاد دانشگاه ارتباطات و رسانه و پژوهشگر ژورنالیسم اطلاعاتی را در اختیار خبرگزاری فارس قرار داد که در زیر می خوانید:

** ویروس کرونا را جدی بگیریم
 مردم کشورمان این روزها ویروس کرونا را جدی نگرفته اند،بخشی از مردم به این بیماری و راه های انتقالش کمتر توجه می کنند.

منشا ورود این بیماری موضوع بهداشتی است نه سیاسی. ممکن است به جای قم هر شهر دیگری منشا ورود این بیماری می شد. یک ویروس توسط نیروی انسانی به کشورمان وارد شده و با رعایت بهداشت تمام می شود. اصلا ویروس یعنی اینکه جلوی انتشار آن را با ضد عفونی بگیرید تا شیوع پیدا نکند. یعنی موضوع بهداشتی به این سادگی را به راحتی می توان حل کرد.

در همه کشورها کرونا مساوی با قطع زنجیره انتقال است، چنین موضوعی شوخی بردار نیست. البته ممنوعیت در رفت و آمدها زمانی شروع شد که به جز چهار استان همه استان های ایران از حالت سفید درآمده و به حالت قرمز تبدیل شد و الان که در اسفند ماه به سر می بریم انتشار این بیماری رشد صعودی عجیبی دارد و در طول یک روز بیش از ۷۰۰ نفر به تعداد مبتلایان اضافه می شود.

 
** آموزش؛ از برنامه‌ریزی اصلی رسانه‌ها برای از بین بردن کرونا است
دوره از بین رفتن این بیماری یک دوره طولانی حدود یک ماه و نیم است که همه مردم باید قرنطینه خانگی را رعایت کنند و اگر این اتفاق رخ دهد بین ۵ تا ۸ فروردین به سمت سیر نزولی ابتلا به این بیماری می رویم که در نهایت تا ۱۵ اردیبهشت طول می کشد و در آن زمان می توانند بگویند دیگر هیچ مورد کرونایی در کشور مشاهده نمی شود، اما اگر این تعداد در اردیبهشت ماه بیشتر شود، شاید شرایط خوبی نداشته باشیم.

اگرچه دیر است، اما رسانه ها باید برنامه بسیار جدی و ویژه ای در این موضوع داشته باشند. وظیفه رسانه غیر از اطلاع رسانی، روشنگری است و باید آموزش را هم در خود جای دهند. یعنی رسانه ها باید موارد آموزشی را به صورت گسترده به مردم بگویند و خطرهای اطلاع رسانی را نیز در اختیار مردم قرار دهند.

** کنترل بحران وظیفه هر رسانه است
رسانه ها باید اینکه الان چه استان هایی قرمز هستند را صریح و در قالب عکس و خبر و گزارش به مردم بگویند و باید این اطلاع رسانی ها در حدی باشد که مردم متوجه شوند با ورود به استان مازندران احتمال اینکه به ویروس کرونا مبتلا شوند، ۷۰ درصد خواهد بود. رسانه ها باید در این بخش اطلاع رسانی گسترده ای داشته باشند و اینکه باید خطرهای ابتلا به این بیماری را بیشتر از اینکه هست بگویند. یعنی اینکه اگر شما اطلاعات را کتمان کرده و کمتر بگویید، بحران را کنترل نمی کنید.

باید از مردم بپرسند شما که به سفر می روید! الان ایام سفر رفتن است؟ کدام سفر؟ برای مثال اگر یک خانواده به سفر بروند و قدرت انتقال را یازده به یازده نفر حساب کنیم، به صورت میانگین در یک سفر هفت روزه آنها می توانند نزدیک به ۶۰ نفر را مبتلا به بیماری کرونا کنند.

** پخش گزارش‌های موثر از آمار تولید انبوه دست‌کش و ماسک
شرایط این روزهای جامعه ما به گونه ای است که رسانه ها آماری از تولید انبوه دست کش و ماسک در اختیار مردم قرار می دهند اما در نهایت مردم با کمبود ماسک و دست کش به شدت مواجهند، یکی از کارهای رسانه ها تهیه گزارش است و اینکه منشا توزیع ماسک ها را پیدا کرده و ببینند در چه مکان هایی کمبودهایی وجود دارد و آنها را در قالب گزارش منتشر کنند.

 
وظیفه رسانه ها این است که از مراکز تهیه و توزیع ماسک و دست کش اطلاعاتی را به مردم بدهد تا بتوانند به راحتی این اقلام را خریداری و برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری استفاده کنند. این موضوع بهداشتی  وملی است که با جان مردم سر و کار دارد و شوخی نیست و باید توسط تهیه این گزارش ها و ارجاع آن به مراجع زیربط حل شود. چراکه رسانه ها رکن نظارتی جامعه هستند.

** آموزش، فشار روانی را کمتر می‌کند
آموزش، به تنهایی تزریق آرامش است و فشار روحی روانی را کم می کند و رسانه ها در این بخش باید یکی از اولویت هایشان را روی آموزش بگذارند. طبیعاتا این موضوع از نظر اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی زیان های متعددی به کشور وارد کرده است و همه رسانه ها باید در این بخش مطالعه کرده و پیشنهاد دهند تا بتوانند موثر واقع شوند.

منبع:فارس
برچسب ها: رسانه کرونا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *