جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱
اخبار ضد و نقیض در‌باره چگونگی ورود کرونا به چین

گاردین: کرونا یک ویروس آمریکایی است

شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۵۲
کد مطلب: 721697
همزمان با انتشار گزارش‌های ضد و نقیض درباره منشاء آمریکایی ویروس کرونا، یک روزنامه انگلیسی نیز اعلام کرد، کرونا یک ویروس آمریکایی است.
گاردین: کرونا یک ویروس آمریکایی است
به گزارش جهان نيوز، آخرین گزارش‌ها از شیوع ویروس کرونا در جهان حاکی است شمار مبتلایان به این ویروس در 118 کشور جهان به ۱۳۵ هزار نفر نزدیک می‌شود.

تاکنون حدود ۵ هزار نفر در کشور‌های مختلف جان خود را به دلیل ابتلا به بیماری «کووید ۱۹» از دست داده‌اند و شمار بهبودیافتگان نیز مرز ۷۰ هزار نفر را رد کرده است. همزمان با روند افزایشی تعداد موارد ابتلا به ویروس جدید کرونا در کشورهای اروپایی و آمریکا، مسئولان چین و کره جنوبی از کاهش بسیار امیدبخش تعداد مبتلایان جدید خبر می‌دهند. روز پنج شنبه همچنین مدیرکل سازمان جهانی بهداشت یک روز بعد از اعلام رسیدن شیوع ویروس کرونا به سطح «همه‌گیری جهانی»، گفت می‌توان این ویروس را کنترل و با آن مقابله کرد.

اما هر چه زمان می‌گذرد تردیدها در‌باره منشاء اولیه انتشار کرونا که گفته می‌شود از ووهان چین است بیشتر می‌شود. روز پنج شنبه  «ژائو لیجیان» یکی از سخنگویان وزارت خارجه چین در این مورد در توئیتر نوشت: «شروع بیمار صفر (اولین مورد ابتلا) در ایالات متحده چه زمان بوده است؟ چه تعداد مبتلا شده‌اند؟ نام بیمارستان‌ها چیست؟شاید این ارتش آمریکا بوده که این همه‌گیری را به «ووهان» برده است. شفاف باشید! داده‌های خود را علنی کنید! آمریکا به ما یک توضیح بدهکار است.».

«لیجیان» این توئیت را در پی انتشار اظهارات «رابرت ردفیلد»، رئیس‌مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های واگیر آمریکا که گفته بود «در آمریکا موارد زیادی از ویروس کرونا در جسد افرادی که بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا کشته شده بودند، پیدا شده است».

«ژائو لیجیان» در مورد احتمال انتقال ویروس توسط ارتش آمریکا به ووهان که فعلا نقطه اولیه انتشار ویروس کرونا شناخته می‌شود، توضیحی نداد، اما در روزهای گذشته مقام‌های چینی در مورد اینکه این شهر واقعا کانون اولیه شیوع ویروس بوده، ابراز تردید کرده‌اند. با وجود این «هنگ شوآنگ»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین دیروز طی اظهاراتی این ادعا را که پکن معتقد است ارتش آمریکا ممکن است نوع جدیدی از ویروس کرونا را به ووهان وارد کرده باشد، تایید نکرد.

روزنامه گاردین نیز در گزارش همزمان با افشاگری برخی مقامات چینی درباره دست داشتن مقامات آمریکایی در انتقال ویروس کرونا به چین نوشت: برخی مقامات آمریکایی تلویحا این مسئله را تائید کرده‌اند که منشاء اولیه کرونا آمریکا بوده است. بر اساس این گزارش یک تحلیلگر  ارشد اخیرا به روزنامه گاردین گفته، آمریکا در نهایت این را پذیرفته است که در میان افرادی که پیشتر جان باخته بودند، مواردی از کروناویروس نیز وجود داشت. منشاء اصلی کروناویروس آمریکا بود. آمریکا به جهانیان و بخصوص به چین یک عذرخواهی بدهکار است.

 «یوری تاوروسکی» رئیس‌مرکز همگرایی روسیه و چین نیز روز جمعه اعلام کرد،  بیانیه وزارت امور خارجه چین درباره احتمال انتقال ویروس کرونا توسط نظامیان آمریکا به شهر ووهان چین مقدمه‌ای برای آغاز جنگ جهانی سوم است.یوری تاوروسکی، با‌اشاره به اینکه اقدام آمریکا آغاز مرحله جدیدی از جنگ سرد میان پکن و واشنگتن است، گفت: این رویداد پیامد‌های غیرقابل پیش‌بینی بدنبال دارد.رئیس‌مرکز همگرایی روسیه و چین تاکید کرد: اگر آمریکا واقعا توانسته باشد کرونا ویروس را به ووهان منتقل کند، یک جنگ میکروبی تمام عیار علیه چین به شمار می‌رود.

آمار ضد و نقیض کرونایی‌ها در آمریکا
در آمریکا شیوع گسترده ویروس کرونا به مجادلات گسترده‌ای در این کشور منجر شده است دست‌کم 40 ایالت این کشور درگیر این ویروس ناشناخته شده‌ است.

آمارهای رسمی از ابتلای هزار و 762 آمریکایی به ویروس و مرگ 41 نفر حکایت دارد اما مقامات ایالتی تعداد مبتلایان را بسیار بیشتر اعلام می‌کنند.

رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که «ایمی اکتون» رئیس‌مرکز بهداشت و درمان ایالت اوهایوی آمریکا اعلام کرده که میزان ابتلا به ویروس کرونا در این ایالت در حال حاضر از 100 هزار نفر فراتر رفته است که این میزان یک در صد از کل ساکنین این ایالت را تشکیل می‌دهد.

دکتر برایان موناهان پزشک آمریکایی وابسته به کنگره هشدار داد که پیش‌بینی می‌کند ویروس کرونا جدید در آینده نزدیک ۷۰ تا ۱۵۰ میلیون نفر را در آمریکا مبتلا کند.

مدیر موسسه بهداشت جهانی دانشگاه‌ هاروارد نیز واکنش آمریکا به شیوع کرونا را بسیار مفتضحانه و شوکه‌کننده خواند. رئیس‌مرکز مبارزه و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا نیز روز پنجشنبه اعلام کرد که باید به ناکارآمدی شکل نظام بازرسی سلامتی خود اعتراف کنیم. وی افزود: نظام بازرسی سلامتی ما آماده نیازمندی‌های ما نیست.

پنهانکاری دولت ترامپ
همزمان با انتشار اخبار ضد و نقیض از میزان انتشار ویروس در آمریکا ابعاد تازه‌ای از پنهان‌کاری آمریکا درباره کرونا برملا شد. بر اساس گزارش رویترز کاخ سفید در اقدامی بی‌سابقه در دنیا به مقام‌های وزارت بهداشت آمریکا دستور داده جلساتی که درباره ویروس «کرونا» برگزار می‌شود را محرمانه تلقی کنند. خبرگزاری رویترز با گزارش این خبر به نقل از چهار مقام دولت «دونالد ترامپ»، آن را اقدامی غیرمعمول خوانده که اطلاع‌رسانی درباره این ویروس را محدود کرده و در اقدام دولت برای جلوگیری از شیوع آن اخلال ایجاد کرده است. شورای امنیت ملی آمریکا که به رئیس‌جمهور در زمینه مسائل امنیتی مشورت می‌دهد دستور محرمانه شدن این جلسات را داده است. یک مقام گفت: «این دستور مستقیماً از طرف کاخ سفید آمده است.».رویترز نوشته اصرار کاخ سفید برای پنهان‌کاری وزارت بهداشت باعث جلوگیری از انتشار پاره‌ای اطلاعات درباره این بیماری شده و علاوه‌بر آن، پاسخدهی به این بحران را هم با تأخیر مواجه کرده است.

طبق اطلاعاتی که پایگاه بیزینس اینسایدر منتشر کرد دست‌کم از 26 فوریه(7 اسفند) دکتر جیمز لاور استاد دانشگاه پزشکی نبراسکا با ارائه آمار و ارقام نسبت به تسریع شیوع گسترده ویروس کرونا در آمریکا و لزوم افزایش آمادگی‌های لازم در بیمارستان‌ها و کادر درمان هشدار داد اما این گزارش توسط مقامات رسمی ‌نادیده گرفته شد. ‌اندکی بعد تد لیو نماینده کنگره در 2 مارس(12 اسفند) اعلام کرد: «برای هفته‌ها ویروس کرونا به‌صورت ناشناخته در جامعه آمریکا در حال گسترش بود اما دولت در برابر درخواست‌ها برای غربالگری و آزمایش آن مقاومت می‌کرد.»

گلوبال تایمز به نقل از شبکه تلویزیونی آساهی ژاپن مرکز شیوع ویروس کرونا را ایالات متحده عنوان کرد و مدعی شد برخی از 14000 نفری که آمریکا اعلام می‌کند به دلیل آنفلوآنزا در این کشور کشته شده‌اند، ممکن است به علت ابتلا به کرونا جان باخته و اساساً این ویروس از آمریکا به چین شیوع پیدا کرده باشد.

سقوط کم سابقه سهام بورس نیویورک
 روز پنج شنبه در پی افزایش نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا در آمریکا، ترامپ طی سخنانی در کاخ سفید اعلام کرد که به منظور مقابله با این ویروس، تمامی سفرها از اروپا به آمریکا را از نیمه‌شب جمعه به مدت یک ماه متوقف می‌کند که البته این ممنوعیت شامل انگلیس نمی‌شود. بنا به گزارش شبکه «بی بی‌سی»، ترامپ در حالی انگلیس را از این قوانین محدودکننده مستثنی کرده است که تاکنون دست‌کم ۴۶۰ مورد ابتلا به کرونا در انگلیس شناسایی شده است.

بر اساس گزارش‌ها یک روز پس از تصمیم ترامپ برای ممنوعیت مسافرت از آمریکا و اروپا، ارزش سهام در بازار بورس نیویورک برای دومین روز در یک هفته اخیر سقوط کرد.

بر اساس گزارش یورونیوز، بازار بورس نیویورک که از آن به عنوان بزرگترین بازار داد و ستد بورس و اوراق بهادار نام برده می‌شود روز پنجشنبه در آغاز روز کاری خود با کاهش کم سابقه ارزش شاخص‌های مهم همراه بود.ارزش شاخص «داو جونز» در بازار سهام نیویورک روز پنجشنبه همزمان با افزایش نگرانی‌ها از تبعات شیوع ویروس جدید کرونا ۹.۹۹ درصد سقوط کرد، رویدادی که از ماه اکتبر سال ۱۹۸۷ بی‌سابقه محسوب می‌شود، به طوری که حتی پس از حملات یازده سپتامبر نیز چنین اتفاقی نیفتاده بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
...