پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
تحلیل کمیل خجسته از یک تجربه زیستی جدید؛

در این ماراتن روح هم باید پیروز شود!

پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۴۵
کد مطلب: 721620
این فعال رسانه‌ای کشور در صفحه اینستاگرام خود مطلبی را پیرامون بیماری کرونا منتشر کرده و از دیدگاه جامعه‌شناسی به آن ورود کرده است.
در این ماراتن روح هم باید پیروز شود!
به گزارش جهان نيوز، کمیل خجسته از فعالان رسانه‌ای کشور در صفحه اینستاگرام خود مطلبی را پیرامون بیماری کرونا منتشر کرده و از دیدگاه جامعه‌شناسی به آن ورود کرده است.

در قسمتی از این مطلب اینستاگرامی آمده است: «ترس، اضطراب، کلافگی و خستگی شاید امروز مهمترین مفاهیمی است که این ویروس در ماراتنی سخت بر روح جامعه تحمیل می‌کند. به همین دلیل شرط پیروزی در این ماراتن فقط پیروزی علم و جسم بر ویروس نیست. بلکه روح هم باید پیروز شود.»

در ادامه متن کامل مطلب کمیل خجسته آمده است:
روح اجتماعی کلمه‌ای مهم در ادبیات جامعه‌شناسی است. این مفهوم بیان می‌کند «جامعه» همانند «انسان»، موجودی زنده است که نسبت به اتفاقات واکنش نشان می‌دهد، بین اجزایش همکاری و هماهنگی وجود دارد و برخلاف موجود مرده از خراب‌شدن یک عضوش اثری در سایر اجزایش دیده می‌شود.

این روزها علاوه بر افراد، جامعه هم با کرونا درگیر است و روزهای سختی را سپری می‌کند. از طرفی بی‌دفاع بودن و ناتوانی علم در مقابل حمله‌ی این ویروس و از طرف دیگر نشستن در خانه و معلق‌شدن کارها و گرفتاری کسب‌وکارها، جامعه را وارد یک دوره تجربه زیستی جدیدی کرده است. ترس، اضطراب، کلافگی و خستگی شاید امروز مهمترین مفاهیمی است که این ویروس در ماراتنی سخت بر روح جامعه تحمیل می‌کند. به همین دلیل شرط پیروزی در این ماراتن فقط پیروزی علم و جسم بر ویروس نیست. بلکه روح هم باید پیروز شود.

شهید مطهری(ره) بیان می‌کنند که اگر جامعه‌ای در مقابل تهدیدهایش «همت کند و بایستد» و «همدردی و همکاری داشته باشد»، «روحش بزرگ» می‌شود. تهدیدش به فرصت تبدیل می‌شود. درست مانند کاری که امام صادق(ع) کردند و در قحطی مدینه آنچه در انبار داشتند را به قیمت معمول به بازار فرستادند و خود مانند دیگر مردم از سهمیه قحطی استفاده کردند تا شریک و همدرد دیگران باشند.

در واقع همانطور که در زندگی فردی هنگام چالش‌ها و سختی‌ها افراد دو گروه می‌شوند؛ آنانی که در مقابلش تسلیم می‌شوند و آنانی که به جنگش می‌روند و برای حلش تلاش می‌کنند. برای جامعه هم همین اتفاق می‌افتد. در عصر کرونا داریم می‌بینیم افرادی که مدافع سلامت می‌شوند، آنانی که ادعای ادبشان تا پیش از این سقف ملکوت را می‌شکافت و حالا عصبانیت چنان بر آن‌ها مستولی گشته که هرچه بر دهانشان می‌آید به صفحه مجازیشان هم منتقل می‌کنند، آنانی که دست به دعا می‌برند و خدا را بیشتر از قبل صدا می‌کنند و آنانی که چالش‌های شیرین و غیرشیرین، شرعی و غیرشرعی مجازی راه می‌اندازند و... خوب و بد بر آن روح اجتماع تاثیر می‌گذارند. نقطه‌ی مقابل ترس و کلافگی و اضطراب، امید و معنویت و همدلی است.

برایند رفتارهای ما کدام وضعیت را برای روح اجتماعی خواهد آورد؟ پاسخ هر چه باشد میراث بزرگی-خوب یا بد- برای فرزندانمان خواهد بود.
برچسب ها: ویروس کرونا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *