جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۶
۴۲

پاسخ به یک شبهه/ چرا قم بر خلاف روایات درگیر کرونا شد؟

سه شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۴۷
کد مطلب: 720725
شبهه‌ای این روزها مطرح می‌شود که چرا قم که به استناد روایت منتسب به امام صادق(ع) بلا از آن دور است، گرفتار بیماری کرونا شد؟ بخش پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی دارالعرفان (وابسته به شیخ حسین انصاریان) جواب این شبهه را داد.
پاسخ به یک شبهه/ چرا قم بر خلاف روایات درگیر کرونا شد؟
به گزارش جهان نيوز، شبهه‌ای این روزها مطرح می‌شود که چرا قم که به استناد روایت منتسب به امام صادق(ع) بلا از آن دور است گرفتار بیماری کرونا شد؟

بخش پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی موسسه فرهنگی دارالعرفان (وابسته به حجت‌الاسلام شیخ حسین انصاریان) جواب این شبهه را اینگونه داد:

این روزها که مردم شریف و متدین قم و سایر شهرهای میهن اسلامی ایران با بیماری ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند، عده‌ای خواسته یا ناخواسته و گاهی با استناد به احادیث به ایجاد شبهه در اذهان مردم مومن می‌پردازند.

یکی از آن روایات، حدیثی است که ازامام صادق(ع) نقل شده است که فرمودند: «إِذا عَمَّتِ الْبُلْدَانَ الْفِتَنُ فَعَلَیْکُمْ بِقُمَّ وَ حَوَالَیْهَا وَ نَوَاحِیهَا فَإِنَّ الْبَلَاءَ مَدْفُوعٌ عَنْهَا؛ زمانی که فتنه‌ها در همه جا فراگیر شد، به قم و حوالی آن بروید زیرا بلا از قم دور است.»

و یا این روایت که امام صادق(ع) فرمودند: «إذَا أَصَابَتْکُمْ بَلِیَّةٌ وَ عَنَاءٌ فَعَلَیْکُمْ بِقُمَّ فَإِنَّهُ مَأْوَی الْفَاطِمِیِّینَ وَ مُسْتَرَاحُ الْمُؤْمِنِینَ ؛ چون بلا و رنجی به شما رسد، بر شما است که به قم روید که جایگاه بنی‌فاطمه و آسایشگاه مؤمنان است...»

سوال این است که اگر قم به عنوان پناهگاه و محل امن معرفی شده، چگونه اکنون گرفتار بیماری ویروس کرونا گردیده است؟

پاسخ این شبهه را در قالب چند نکته اساسی بیان می‌کنیم، ان شاء الله موجب تنویر افکار عمومی شود.

۱- شبهه‌افکنی نسبت به تشیع و اماکن مقدسه مذهبی سابقه بسیار طولانی دارد و کسانی که هرگز نتوانسته‌اند، این مذهب را باور نمایند با هر بهانه به تشویش اذهان عمومی پرداخته‌اند تا بتوانند علاوه بر رنج و غمی که مردم به آن گرفتار شده‌اند، روحیه دینی جامعه را با تلقینات و وسوسه‌های خناسانه مضطرب کنند و بدون تردید جامعه مومنین متوجه این دسیسه شیطانی هستند و هوشیارتر از همیشه به خداوند متعال توکل کرده‌اند و این روزهای سخت را پشت سر خواهند گذاشت.

۲- میزان ارزش هر شهر و مکانی به ارزش و منزلت افرادی است که در آن شهر ساکن هستند و به هر اندازه که مردمان یک سرزمین از درجات ایمان و دیانت بالاتری برخوردار باشند، ارزش و اعتبار بیشتری به آن شهر می‌دهند. شهر مقدس قم از اولین شهرهای ایران بوده که اسلام را با آغوش باز پذیرفت و از همان قرن اول تاکنون پایگاه شیعه در جهان اسلام مطرح بود و اندیشمندان از سراسر عالم به قم عزیمت داشتند و بدین سبب مورد خشم حاکمان زور و تزویر قرار داشت و بارها مورد هجوم و آسیب قرار گرفت.

۳- جهان هستی بر پایه حکمت آفریده شده و خداوند حکیم است. ابتلائات و مصیبت‌ها هم براساس حکمت الهی است و جهان بدون سختی‌ها، مشکلات و امتحان‌ها مکانی مناسب برای تکامل برآمده از اختیار و اراده نیست. بدون تردید جوهر کمال انسان در مسیر بلاها و سختی‌ها شکوفا می‌شود. مصائب و سختی‌ها لازمه نظام احسن است، چنانکه نعمت، نقمت، عطا و سلب نعمت نیز مقدمه رشد و تکامل انسانی است.

سلامتی، بیماری، فقر و رفاه یکی از ابتلائات است که برای همه انسان‌ها پیش می‌آید؛ چنان‌که درآیات متعدد بیان شده است. حتی انبیاء، امامان و اولیای الهی از قاعده و سنت الهی مستثنا نیستند. فقر و بیماری حضرت ایوب، غم حضرت یعقوب در فراق حضرت یوسف، ابتلائات پیامبر اکرم(ص) درطول ۲۳ سال، رنج فراوانی که امیر مومنان(ع) درطول ۲۵ سال از رحلت پیامبر اعظم(ص) متحمل شد و مصیبت جان‌کاه حماسه کربلا که برسیدالشهداء(ع) و اهل‌بیت و یاران او وارد شد که در بزرگی این مصیبت همین بس که امام مجتبی(ع) فرمودند: «لایوم کیومک یااباعبدالله علیه السلام.»

تاریخ اهل‌بیت(ع) و تاریخ اسلام و تشیع پر از برگ‌هایی است که گویای این ابتلائات گوناگون است. البته از نگاه انسان‌های خردمند و اولیای الهی مصیبت‌ها و سختی‌های اگرچه به ظاهر رنج‌آور و آزاردهنده است، اما پیام‌های سازنده به همراه دارد.

درسایه این مصیبت‌ها، گوهر صبر و شکیبایی انسان به کمال می‌رسد و انسان را به مقام صابران می‌رساند تا بتواند به پاداش عظیم که از حسابگری انسان فراتر است، نائل شود چنان‌که که پروردگار می فرماید:

«إِنَّما یُوَفَّى‏ الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِسابٍ؛ (زمر،۱۰) فقط صابران، پاداش خویش را کامل و بدون حساب دریافت خواهند کرد.»

بنابراین، برفرض که این روایت از امام صادق(ع) نقل شده باشد و نیز روایات دیگر به این مضمون هرگز بدین معنا نیست که مردم قم مصون از هر بلا و گرفتاری و رنج و بیماری‌اند، بلکه بر پایه حدیثی از امام کاظم(ع): مومن هر اندازه که ایمانش بیشتر باشد. گرفتاری و ابتلایش بیشتر می‌شود.

۴- آنچه از احادیث که در مدح و عظمت قم بیان شده است بر فرض صحت سند که در جای خود باید بحث شود، ناظر به بُعد معنوی این شهر است نه جنبه مادی آن. لذا قم نیز مانند سایر بلاد در معرض بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله و طوفان است و از این رو سفارش معصومین(ع) به توجه و یا سکونت در شهر قم و اطراف آن برای محفوظ ماندن از فتنه‌هایی است که به ایمان انسان آسیب می‌زند.

قابل توجه اینکه حتی مسجدالحرام که به عنوان خانه امن الهی در قرآن معرفی شده است، بارها دچار ابتلائات شدید مثل سیل و ویرانی و آتش سوزی و ... گردیده است.

️بنابراین؛ مقصود از امن بودن مسجد الحرام و حرم اهل‌بیت عبارت از امنیت معنوی است نه امنیت مادی و جسمی.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
......
United Arab Emirates
......
Iran, Islamic Republic of
منظور از بلا ، فتنه هایی است که دین و ایمان افراد را مورد تهاجم قرار می دهد زیرا قم همواره مرکز نشر دین الهی بوده و هست و خواهد بود
Oman
ظاهرا شما اصلا تا بحال قم تشریف نبرده اید! قم هم مثل همه شهرهای ایران درگیر مسائل مشابه از بعد دینی و اجتماعی است.
United States
.....
سیامک
United States
امروز خبر شیوع کرونا به تفکیک استان بود
تهران بیشترین مبتلا را دارد و بعد گیلان
قم و اصفهان در یک جایگاه!
این منشاء چجوری محاسبه شده!؟ چرا نمیتونه تهران منشاء باشه با توجه به تعداد افراد درگیر!؟؟!؟!/
Iran, Islamic Republic of
تعداد مبتلایان چه ربطی به منشا بودن داره؟
تهران جمعیتش خیلی بیشتره و افراد زیادی تو مترو و جاهای عمومی باهم تماس دارن. قم از لحاظ جمعیت عددی نیست جلوی تهران "برادر!".....
Canada
ما که از پاسخ به این شبهه قانع شدیم. شما اگه نشدید به خودتان مربوطه.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
.....
United States
.....
مجید
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
ابتلائات آخرالزمانی را نباید با محاسبات مادی سنجید. قم و مشهد و هر کجای دیگر دنیا هم به لحاظ مادی مشمول قوانین فیزیکی هستند و از سیل و زلزله و بیماری مصون نیستند. آنچه برای ما مهم است وجود حرم های منور و روضه های مبارک ائمه اطهار و آل الله در این شهرهاست که محل پناه بی پناهان و مضطرین است. نباید با حرفهای سطحی و اغراق های بی دلیل پایه های ایمانی مردم بخصوص جوانان را سست کرد. خداوند چشم همه ما را به نور وجود امام زمان روشن کند و جهان تاریک ما را به نورش روشن سازد.
آمین
United States
جوابش یک کلمه است
کرونا بلا نیست
آنفولانزا حتی درصد فوتی هاش بیشتره
به جای این شهرام بهرام های عارفانه و جواب های کج و معوج، به مسأله درست ورود کنید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
بلاست همانطور که دیروز حضرت آقا فرمودند.
بلا یعنی ابتلا و این میتواند شامل این ویروس هم بشود
Iran, Islamic Republic of
....
United Kingdom
....
وضوح نزول بلا
Iran, Islamic Republic of
پرواضح است که هر کجا که در لباس اسلام به مسائل اسلام و مسلمانان بی تفاوتی کنند و به دلایل مادی و دنیوی نسبت به مسائل اسلام تسامح شود، خداوند قهر و عذاب خود را به آنجا نازل خواهد کرد
Iran, Islamic Republic of
با عرض پوزش این جوابها اصلا قانع کننده و علمی نیست . حتی بند 4 که در باره مصون ماندن از افتهای معنوی است . امروز متاسفانه قم مثل سایر شهرها به ابتلائات و چالشهای معنوی و ... روبرو است و چه بسا بخشی از شبهات و فتنه های اعتقادی توسط بعضی معممین در همین قم تولید میشود . اری قم با صفت قم بودن یعنی علم و تقوی پناهگاه مومنین است .
Iran, Islamic Republic of
يك بحران بزرگ ميخواستيم كه ساير بحران ها فراموش شود بنابر اين بيخيال شديم و شايد خوش بحال
Iran, Islamic Republic of
يك سناريو پليد استكبار جهاني
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
جواب دارم و میخوام یه چیزی بنویسم اما میدونم ........(نقطه چین) میشه خخخخخ
kasam
Netherlands
سلام پس نظر شما بلا از نظر معنوی امنیت دارد نه از نظر فیزیکی
Iran, Islamic Republic of
البته فارغ از این موضوع که مطلب بسیار درستی است ودرآن تردید نیست لیکن نباید از توطئه دشمنان غافل شد قم چون پایگاه وخواستگاه انقلاب اسلامی است امکان حمله بیولوژیک وآلوده نمودن شهر از سوی دشمنان اسلام وانقلاب دور از ذهن نیست
Oman
...
Iran, Islamic Republic of
همین که گفتند قم کرونا آمده خیلی از افرادی که ساکن قم بودند آمدند شهرستان مردم خودشان ملاحظه ندارند رعایت نمی کنند ربطی به مقدسات ندارد
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
سلام .خوب بود اصلا اول شما صحت روایت رو معلوم میکردی بعد بقیه ماجرا.وبنا برصحت روایت بالاخره ظاهر روایت یه چیزی میگه که اصلا توجیه شما حلش نمیکنه چون بالاخره در قم هم جرم وخطاهایی اتفاق میفته که با توجیه شما منافات داره بالاخره در قم هم سرقت توهین به نوامیس وطلاق هم هست.خواهشا یه جواب دقیق بدید یاتکلیف اصل روایت رو مشخص کنید.
محمد
Iran, Islamic Republic of
لطفا توجیه نکنید.ویروس که قم و غیر قم نمیشناسد.بلا همه جا هست
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
امیر
Iran, Islamic Republic of
دفع بلا و فتنه با وجود امام معصوم و ولایت اهل بیت علیهم السلام و نایب امام علیه السلام میسر است
و زنده نگه داشتن خط فکری آنها ممکن است نه فاصله پیدا کردن از خط فکری و عقیدتی آنها 🌻🌻🌻
Iran, Islamic Republic of
.... حضرت آقا تکلیف را روشن کردند باید با رعایت موازین بهداشتی که توسط وزارت بهداشت اعلام شده همه از آلودگی دوری کنند.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
.......