پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۶
۴۵
نگاهی به انفعال و سکوت دولت در روز‌ها و اتفاقات حساس اخیر

پاسخ‌دادن به آلمان هم گرفتار فضای کرونا است؟!

دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب: 720533
در آلمان اختلافاتی میان برخی نمایندگان مجلس و دولت این کشور و شخص آنگلا مرکل بروز کرده که کلیدواژه اصلی آن «ایران» و «قاسم‌سلیمانی» است. دولت ایران، اما واکنشی به این اتفاقات نداشته و از آنجا که مردم ایران غالباً از اینگونه اخبار پس از واکنش طرف ایرانی مطلع می‌شوند و خصوصاً که این روز‌ها همه ذهن مردم بحق درگیر موضوع «کرونا» ست، اکنون ایرانی‌ها از اینکه موضوع اختلاف میان مجلس و دولت آلمان هستند، مطلع نشده‌اند.
پاسخ‌دادن به آلمان هم گرفتار فضای کرونا است؟!
به گزارش جهان نيوز، روز پنج‌شنبه هشتم اسفند شماری از نمایندگان پارلمان آلمان، شکایتنامه‌ای را علیه دولت این کشور به دلیل مشارکت در ترور سردار حاج قاسم سلیمانی تنظیم کردند.

در این شکایتنامه، رسماً از «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، «هایکو ماس» وزیر خارجه، «آنگرت کرامپ- کارن‌باوئر» وزیر دفاع، «هورست سیهوفر» وزیر کشور و سایر اعضای دولت فدرال آلمان نام برده شده است. نمایندگان پارلمان آلمان، مرکل و وزرای کابینه او را به «همدستی به واسطه غفلت» در عملیات ترور سردار سلیمانی متهم کرده‌اند. این نمایندگان گفته‌اند نیروی هوایی امریکا از «پایگاه هوایی رامشتاین» که در خاک آلمان واقع است برای انجام عملیات پهپادی مربوط به ترور سردار سلیمانی استفاده کرده است.

پایگاه هوایی رامشتاین، کانون عملیات و رله هدایت پهپاد‌های امریکا برای پرواز در آسمان غرب آسیا و آفریقاست. نمایندگان مجلس آلمان گفته‌اند که سیگنال‌های کنترل این پهپاد (پهپاد امریکایی برای ترور سردار سلیمانی) فقط می‌توانسته از طریق یک ایستگاه رله ماهواره‌ای نظیر ایستگاهی که در خاک آلمان مستقر است، ارسال شود.

پیش از این رسانه‌ها در گزارش‌هایی اعلام کرده بودند که برخی شواهد نشان می‌دهد آلمان پیش از عملیات تروریستی امریکا علیه سردار سلیمانی، از تصمیم ترامپ خبر داشته و وزرای خارجه دو کشور باهم تماس‌هایی داشته‌اند. گفتنی ا‌ست پس از اقدام جنایتکارانه دولت تروریست امریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، دولت آلمان از آن حمایت کرد.

از ایران چه خبر؟
هنوز روشن نیست که ادعای نمایندگان مجلس آلمان تا چه حد می‌تواند درست باشد، اما چرا خبری از دولت ایران نیست و حداقل در سطح انجام یک عملیات روانی علیه دولتی که در ترور سردار ایرانی با امریکا همراه شده هم عمل نمی‌کند؟!

احضار سفیر آلمان و خواستن توضیحات از او و دولت متبوعش می‌توانست اولین واکنش دولت ایران باشد. در گام بعد، سخنگوی وزارت خارجه یا معاون وزیر در امور اروپا و حتی شخص وزیر خارجه، دولت آلمان را برای شفاف‌سازی در این موضوع بسیار مهم مورد خطاب قرار می‌داد. دولت‌هایی که برای اقتدار و عزت ملی ملت‌شان ارزش قائل هستند، در قامت مدعی و شاکی در اینگونه مواقع ورود پیدا می‌کنند.

موارد دیگری هم از انفعال دستگاه دیپلماسی دولت در قبال اروپایی‌ها به چشم می‌خورد:

- اسفند۹۶ کشور آلمان در توهینی آشکار و اقدامی گستاخانه از تأمین سوخت هواپیمای حامل محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان امتناع کرد.

- تیر۹۷، آلمان در اقدامی غیرقانونی و با دلایل واهی، آقای «اسدالله اسدی» دیپلمات ایرانی شاغل در سفارت اتریش را که از مصونیت دیپلماتیک برخوردار بود، بازداشت کرد.

مهر۹۷، رسانه‌های غربی از استرداد دیپلمات ایرانی بازداشت شده در آلمان به بلژیک خبر دادند. وی همچنان به صورت غیرقانونی در بازداشت است و وزارت خارجه هیچ واکنش قابل قبولی نسبت به این مسئله بسیار مهم اتخاذ نکرده است. در روز‌های گذشته وزیر خارجه اتریش به ایران سفر کرد، اما هیچ خبری مبنی بر مذاکره مقامات ایرانی و اتریشی در خصوص دیپلمات بازداشت شده ایران منتشر نشد.

- آنگلا مرکل (مهر ۹۸) در اظهارنظری تأمل‌برانگیز گفت: «واقع‌بینانه نیست که تحریم‌ها علیه ایران قبل از حضور این کشور در میز مذاکره رفع شود.» سران سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) در همان مقطع در موضعی طلبکارانه و بدون توجه به بی‌عملی خود در برجام از ایران خواستند وارد چارچوب مذاکرات «طولانی‌مدت» بر سر برنامه هسته‌ای، مسائل منطقه‌ای و برنامه موشکی شود!

- مهر۹۷، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان گفت: «با امریکا اهداف مشترکی را در قبال ایران دنبال می‌کنیم. ما فقط از نظر مسیر‌هایی که دنبال می‌کنیم با یکدیگر اختلاف داریم.»

برای روشن شدن آنچه در حال وقوع بوده و همچنان هم است، توجه کنیم به آنچه سال۹۲ وب‌سایت رادیو فرانسه در تحلیل رویکرد سیاست خارجی دولت روحانی نوشت: «ارزیابی غرب از دولت روحانی، تعامل با فروشنده بدهکار و مشتاقی است که خود را ناگزیر از فروش حقوق ملی می‌بیند. بر پایه این جمع‌بندی اگر خریدار صبور باشد، شرایط فروشنده را دشوارتر می‌کند و در همان حال قیمت فروش را کمتر خواهد کرد.»

اکنون اروپا در پرونده‌های مختلف از جمله برجام و حقوق بشر، به ایران بدهکار است، اما به جهت رویکرد انفعالی دولت روحانی در سیاست خارجی، جای طلبکار و بدهکار با یکدیگر عوض شده است.

فرض کنیم یک فرمانده ارشد غربی در عراق ترور می‌شد و شائبه دخالت ایران در این ترور وجود داشت، دولت‌های غربی چه واکنشی نشان می‌دادند؟! آیا سکوت می‌کردند یا از تمامی ابزار‌های ممکن برای فشار بر ایران بهره می‌بردند؟

انفعال، سکوت، تعطیلی!
انفعال وزارت خارجه در سال‌های دولت تدبیر و امید، در روز‌های سخت اخیر، عملاً به سکوت دیپلماتیک رسیده است و به نظر می‌رسد، وجود دستگاهی به نام وزارت خارجه که مسئول سیاست خارجی کشور است، فراموش شده است. آن چیزی هم که گاه انجام می‌شود، آنقدر پُرایراد است که شاید این گزاره را به ذهن بیاورد که کاش وزارت خارجه کاری نکند! همچنان که وزیر خارجه پس از ترور سردار قاسم سلیمانی، این ترور را باعث منتفی شدن مذاکرات ندانست و حتی در اروپا با سناتور دموکرات امریکایی دیدار و در مورد آن اطلاع‌رسانی هم نکرد.

وزارت خارجه در روز‌هایی که کشور درگیر کروناست و موجی از فشار‌های سیاسی و رسانه‌ای خارجی علیه کشور به راه افتاده، چه کرده است؟ پاسخ به سؤال در شرایط جنگ سیاسی علیه ایران به بهانه کرونا جالب توجه خواهد بود. گویا در ازدحام تعطیلات کرونایی برخی بخش‌ها، وزارت خارجه هم تعطیل شده است!

موضوع دیگری که در آن هم سکوت وزارت خارجه را شاهد هستیم، حمله نظامی ترکیه به نیرو‌های ایرانی و لبنانی حاضر در سوریه است. این موضوع که باعث مناقشات سیاسی جدی میان ترکیه، سوریه و روسیه شده، از این سو واکنشی درخور نگرفته است. صرفاً دو تماس تلفنی جداگانه میان رئیس‌جمهور ایران و رؤسای جمهور ترکیه و روسیه را شاهد بودیم و حتی سفیر ترکیه هم احضار نشده است. این در حالی است که شنبه شب شاهد بیانیه شدیداللحن مرکز مستشاری ایران در سوریه خطاب به دولت ترکیه بودیم.

منبع: جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
وزارت خارجه پیگیر نجات دیپلمات خودش نیست چطوری می خواد از حقوق اتباع ایرانی دفاع کنه؟ همیشه بی خیال و شل و ول هستند
انتقام سخت
Iran, Islamic Republic of
امریکا و سه کشور خبیث اروپایی محور شرارت در منطقه و جهان هستن.
Iran, Islamic Republic of
خباثت اونها به جای خود.. تعلل وزارت خارجه هم جای خود
Iran, Islamic Republic of
دیپلماسی لبخند والتماسی !!!!!!
Iran, Islamic Republic of
درد میدونی چیه اخه ما التماس بلد نبودیم اینا این التماس را از کجا یاد گرفتن نمیدونم
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
وقتی خانه آرزوهای بعضی ها غرب باشد , وقتی همسر وفرزندانشان آنجا زندگی و تحصیل کنند , وقتی سرمایه هاشان در این کشورها باشد مجبورند برای منافع شخصی التماس کنند و منافع ملی را نادیده بگیرند .
Iran, Islamic Republic of
.....
سعید۱۱۰
Iran, Islamic Republic of
.....
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
...
United Arab Emirates
سلاح‌های آمریکایی و اسرائیلی در سوریه
ارتش سوریه طی عملیاتی یک خودروی حامل سلاح‌ و مهمات اسرائیلی و آمریکایی را در جنوب سوریه توقیف کرد.
United Arab Emirates
900 اردنی در کنار تروریست‌ها می‌جنگند
یک مقام بلندپایه اردنی، شمار شهروندان این کشور راکه در کنار گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه می‌جنگند، اعلام کرد.
United Arab Emirates
۱۰ دلیل محکم برای ارتباط بین آمریکا و داعش
گروه تروریستی داعش، جبهة‌النصره، احرارالشام و... از خطرناک‌ترین و بزرگ‌ترین گروه‌های تروریستی هستند که جهان تاکنون به خود دیده است.
سعید۱۱۰
Iran, Islamic Republic of
....
United Arab Emirates
اعتراضات مجدد در عراق/ نقش مشکوک آمریکا در حمایت از ناآرامی‌ها
United Arab Emirates
سوریه: ترکیه و متحدانش چند تن از نیروهای ما را کشتند
United Arab Emirates
رهبران آلمان، فرانسه و آمریکا با تروریست‌ها دیدار می‌کنند
United Arab Emirates
۱۵ کشته در درگیری میان نیرو‌های حامی ترکیه و کرد‌ها در سوریه
در پی درگیری میان نیرو‌های حامی ترکیه و کرد‌ها در سوریه ۱۵ نفر کشته شدند.
United Arab Emirates
سفیر ترکیه در مصاحبه بارسانه ها گفته است رژیم بشار اسد بیرحمانه مردم خود را میکشد! جناب سفیر! چرا حکومت بحرین را نمیبینید! چرا چشم خود را به روی جنایات وحشتناک سعودیها بستهاید؟ به راستی کدام یک از کشورهای عربی دشمن غده سرطانی و رژیم کودککش منطقه هستند؟ آل سعود یا سوریه؟ چرا گروهک تکفیری داعش به کشورهایی چون عربستان، کویت، قطر و اردن کاری ندارد؟ نفتهای دزدی شده توسط این گروهک توسط کدام کشور خریداری شده است؟
قریشی
Iran, Islamic Republic of
والا متاسفانه
از کتری بخار بلند میشه اما از دولت تدبیر و امید!! نه
از هیزم آب گرم میشه اما از دولت تدبیر و امید!! نه
فقط و فقط سکوت و انفغال و نا امیدی و حقارت!!
خدایا خودت ما را نجات بده. آمین
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
خون حاج قاسم عزیز تاوان افتضاح برجام است.
United Arab Emirates
ایران به درخواست مشروع دمشق در سوریه حضور دارد
حضور آمریکا در سوریه غیرقانونی است.
حضور ترکیه در سوریه غیرقانونی است.
Iran, Islamic Republic of
بعد شهادت سردار هم چندان رفتارهای مناسبی در عرصه بین الملل توسط آقای ظریف ندیدیم به جایی برود شکایتی کند پیگیری کند اعتراضی کند
Iran, Islamic Republic of
کنج عافیت برادر. دیگه خدمت بسه دیگه ....
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
...
Romania
ظریف ازسال 1394 تاکنون فاجعه منا را پیگیری نکرده است و نمی کند تاکنون سکوت کرده است.
Romania
مشکل را در "دولت" بیابید نه در "تحریم"! (۲۶ نظر)
با تفنگ خالی FATF تهدید نکنید (۴ نظر)
دستور روحانی به وزیر بهداشت درمورد کرونا (۲ نظر)
گفت و شنود کیهان/ «پر رو!» (۲ نظر)
نتایج نهایی انتخابات تهران اعلام شد +جدول تعداد آرا (۱ نظر)
بخوانید و کلاه خود را قاضی کنید! (۱ نظر)
فروش ماسک در داروخانه‌ها ممنوع شد (۱ نظر)
Romania
......
Romania
.....
Romania
اعتراف وزیر جنگ اسراییل به ناکامی در ترور فرمانده جهاد اسلامی
نفتالی بنت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی برای اولین بار به تجاوز نظامی به دمشق پایتخت سوریه در آبان ماه گذشته و ناکامی در ترور فرمانده جنبش جهاد اسلامی فلسطین…
Romania
افزایش حمایت از ترامپ نزد لاتین‌تبارها در رقابت با سندرز
نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حمایت رای‌دهندگان هیسپانیک یا همان لاتین‌تبارها از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا افزایش یافته و او را در رقابت با برنی سندرز نامزد…
Romania
کرونا به اقلیم کردستان عراق رسید
وزارت بهداشت بحرین اعلام کرد که ۶ مورد جدید از ابتلای به ویروس کرونا در این کشور به ثبت رسیده است.
Romania
شلیک راکت به پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق
یک منبع امنیتی خبر داد که پایگاه نیروهای آمریکایی در استان صلاح‌الدین عراق هدف یک راکت قرار گرفت.
Romania
ایران، حزب الله و روسیه سوریه را از شر تروریستهای ناتو نجات دادند
Romania
اگر به خاطر ایران نبود اکنون پرچم داعش تحت حمایت ترکیه و متحدانش بر فراز دمشق در اهتزاز بود و مسیحیان سوری همچون من در خیابان‌ها سر از بدنمان جدا شده بود.
سید
Iran, Islamic Republic of
مگه تو ایران جایی به اسم وزرات خارجه و کسی به اسم وزیر خارجه هم داریم ؟ از این شوخی های بدبد نکنین . کرونا میگیرینا!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
اگه وزیر رو دیدن سلام برسونید
مرصاد
Iran, Islamic Republic of
دیپلماسی منفعل لبخندی !!!
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
دولت و وزارت خارجه میگند بهانه به آمریکا و اروپا ندهیم بعدا درست میشه
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
خب دیگه اسمش روشه: وزارت امور خارجه
یعنی اینکه مسؤولیتش فقط درباره دغدغه‌های خارجیا و اموری مثل بهونه ندادن به دست خارجیا و همچین چیزاییه!!!!
Iran, Islamic Republic of
وزارت خارجه !!!!!!!!!کدام وزارت خارجه ساده ای ها ان حرفها هم به خاطر التهاب ان روزهای شهادت سردار سلیمانی عزیز بود......
Iran, Islamic Republic of
....
United States
وزارت بر جام از وقتی که برجام نافرجام شد از کار افتاده و داره سینه خیز میره.
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
دولت آلمان از آن حمایت کرد.!!!!...