جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۲۷

جزیره‌ای به نام «پاستور»/ مشغله‌های رئیس جمهور کجاست؟

يکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۲۲
کد مطلب: 720452
مواضع رئیس جمهور در دو موضوع «بنزین» و «کرونا» که به مسائل اصلی تبدیل شدند، نشان دهنده نوعی «کم اطلاعی» یا حتی «بی اطلاعی» از وضعیت جاری کشور است.
در روزهای کرونایی مشغله‌های رئیس‌جمهور کجاست؟
به گزارش جهان نيوز، نیمه دوم سال ۹۸ برای روحانی و دولتش روزهای به یاد ماندنی خواهد بود، روزهایی که به اعتقاد اغلب سیاست‌ورزان ایران از طلوع تا غروبش با انفعال و ضعف دستگاه اجرایی همراه بود و از بی‌برنامگی و نبود سیاستی مدون در داخل دولت حکایت می‌کرد.

مهر نوشت: این روزها مسائل ملی در کشور اتفاق افتاده است که پرداختن به نحوه برخورد رئیس‌جمهور، آن هم علیرغم انتظار حضور وی در خط مقدم رویارویی با آن مسائل که شیوع و در برگیری به وسعت کل کشور داشته است، خالی از لطف نیست. مواضع و رویکرد رئیس‌جمهور در مسائل اخیر نشان می‌دهد که حسن روحانی اشراف و آگاهی کافی و کاملی از تدابیر اعضای دولتش ندارد و بنا بر اعتقاد بسیاری از تحلیلگران رئیس جمهور نسبت به آینده تدابیر و تصمیمات دولت «کم اطلاع» یا حتی «بی اطلاع» است.

* کرونا
یکی از مصادیق این موضوع را می‌توان در روزهای اخیر و در موضوع «کرونا» شاهد بود. در پی بحران شیوع بیماری کرونا ویروس در نقاط مختلف جهان، شیوع این ویروس در ایران رسماً در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ تأیید شد. این در حالی است که هیئت وزیران در تاریخ ۱۳ بهمن ماه به منظور مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا مصوبه‌ای داشت که تاکید می‌کرد «وزارت بهداشت آمادگی لازم و کامل در سطح ملی و استان‌ها برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا و مقابله با آن را داشته باشد و همه دستگاه‌ها مکلف به همکاری با این وزارتخانه هستند»، در این مصوبه همچنین تاکید شد: «وزیر کشور با هماهنگی وزارت بهداشت، دستورالعمل‌های لازم و اقدامات ضروری را به همه استانداران و فرمانداران به ویژه در استان‌های مرزی ابلاغ کند».

اما در این میان، کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت روز چهارشنبه (۳۰ بهمن) از مشاهده یک بیمار کرونایی در شهر قم خبر داد و حمیدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز عصر همان روز فوت ۲ بیمار بر اثر کرونا در قم را تائید کرد.

پس از انتشار خبر شیوع گسترده کرونا در ایران، که هر روز با ارائه آماری از مبتلایان همراه بود، رئیس‌جمهور واکنش خاصی نداشت تا جایی که وقتی روز جمعه (۲ اسفند) برای شرکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس به وزارت کشور رفت، باز هم هیچ واکنشی نسبت به اخبار کرونایی در کشور بروز نداد.

اولین سخنان رسمی حسن روحانی را باید یکشنبه (۴ اسفند) در دیدار وزیر خارجه اتریش مشاهده کرد، آنجایی که با اشاره به بیماری کرونا گریزی به تحریم‌های آمریکا زد و گفت: «تحریم آمریکا مانند ویروس کرونا است که ترس و وحشت آن بیشتر از واقعیت آن است».

تأخیر رئیس جمهور برای اقدام عملی
وی در همان تاریخ یعنی ۴ اسفند ماه و پس از ۵ روز از اعلام رسمی ورود این ویروس به کشور، در حکمی به سعید نمکی وزیر بهداشت دستور داد تا ستاد ملی مبارزه با کرونا را متشکل از وزرای کشور، راه و شهرسازی، آموزش و پرورش، علوم، میراث فرهنگی، ارشاد، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، دادستان کل کشور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس صدا و سیما، رئیس سازمان حج و زیارت، سخنگوی دولت و فرمانده نیروی انتظامی، تشکیل دهد.

روحانی همچنین روز دوشنبه (۵ اسفند) در تماس تلفنی با استانداران قم و گیلان، ضمن ابلاغ دستورات لازم برای تسریع در پیشبرد روند برنامه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، ابراز امیدواری کرد که فرماندهی وزیر بهداشت، هرچه سریع‌تر این بیماری کنترل و ریشه کن شود.

ناهماهنگی یا بی اطلاعی؟!
آنچه در این رویداد همانند برخی رخدادهای سال ۹۸، تعجب جامعه را از واکنش‌های روحانی به همراه داشت، این بود که رئیس‌جمهور پس از حدود یک هفته و علیرغم اتخاد تصمیماتی در خصوص تعطیلی مدارس و مراکز دانشگاهی که موجب ترس و نگرانی در جامعه شده بود، در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا، گفت: «کار و فعالیت در کشور از روز شنبه باید روال عادی خود را داشته باشد و هراس افکنی و تلاش برای به تعطیلی کشاندن کشور، توطئه دشمنان است».

این بخش از سخنان رئیس‌جمهور در حالی مطرح شد که سه روز بعد (جمعه ۹ اسفند) وزیر بهداشت گفته‌های روحانی را نقض و اعلام کرد: «هفته سختی پیش رویمان قرار دارد و پیک اصلی بیماری کرونا در روزهای آینده است»

به عقیده بسیاری از ناظران سیاسی، اظهارات ضدو نقیض روحانی این شائبه را القا می‌کند که آیا رئیس‌جمهور با علم به شرایط موجود شنبه (۱۰ اسفند) را عاری از نگرانی توصیف کرد یا اینکه این سخنان نشانه بی‌اطلاعی و عدم اشراف او نسبت به مسائل مهم کشور بود؟

* بنزین
مشابه این اتفاق را در مورد افزایش قیمت بنزین نیز شاهد بودیم. روحانی در روزهایی که مشغول انتقاد از دستگاه قضائی و تهدید مخالفانش به افشاگری، در سفرهای استانی به یزد و کرمان، بود زمزمه‌هایی مبنی بر حذف یارانه سوخت و افزایش قیمت بنزین به گوش می‌رسید، گمانه زنی‌هایی که از سوی مسئولان دولت به خصوص مدیران وزارت نفت با شدت و قوت تکذیب می‌شد، اما این زمزمه‌ها وقتی جدی شد که رئیس‌جمهور در جمع مردم رفسنجان از «اجرای طرح کمک ماهانه به ۱۸ میلیون خانوار در ماه آینده» خبر داد، خبری که به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی جز با حذف یارانه سوخت، تأمین منابع نمی‌شد.

اما در این میان، با وجود تکذیب‌های پی در پی مقامات دولتی مبنی بر افزایش قیمت و سهمیه بندی سوخت، بنزین ساعت ۱۲ شب پنجشنبه (۲۳ آبان) با دستور دولت گران شد، گرانی که شوک بزرگی را بر جامعه وارد کرد. اما آنچه پس از اجرای این طرح و بعد از اغتشاشات آبان بیش از گرانی بنزین جامعه را مبهوت کرد، سخنان روحانی در تاریخ ۶ آذر ماه یعنی حدود دو هفته بعد و در جلسه شورای اداری آذربایجان شرقی بود که با خنده خطاب به مردم گفت: «من هم مثل شما روز جمعه متوجه شدم که بنزین گران شده است»!

رئیس دولت «تدبیر و امید» در مورد تدابیرش برای موضوع «بنزین» می‌گوید: به آنها [رحمانی فضلی و شورای امنیت کشور] گفتم که نحوه تبلیغات، برنامه‌ریزی و اجرای آن را خودتان مدیریت کنید. با صدا و سیما هماهنگ باشید و هر زمانی را که مناسب دیدید آن را اجرا کنید و تأکید کردم که حتی زمان اجرای آن را به من هم نگویید و خود من هم همزمان با مردم متوجه اجرای این طرح شدم».

آنچه در آن روزها تعجب جامعه و ناظران سیاسی را به همراه داشت، سخنان متفاوت معاون سیاسی وزیر کشور در رد ادعای رئیس‌جمهور مبنی بر بی‌اطلاعی از زمان اجرای طرح بنزینی بود، جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور ۹ آذرماه اعلام کرد: «روز سه‌شنبه (۲۱ آبان ماه)، ساعت ۱۰ صبح شورای امنیت کشور برگزار شد و در همان جلسه زمان سهمیه‌بندی مطرح شد. بعد از جلسه صورت‌جلسه آن در اختیار رئیس جمهور قرار گرفت»؛ البته بعد از ساعاتی این اظهارات معاون سیاسی وزیر کشور تکذیب شد!

قضاوت اینکه به چه دلیل رئیس‌جمهور به عنوان اولین شخص اجرایی کشور در جایی با صراحت مدعی می‌شود که از اجرای یک تصمیم با آن حجم از اهمیت بی اطلاع بوده است و در جایی دیگر، پیش بینی را مطرح می‌کند که پس از آن از سوی مسئول ذیربط نقض می‌شود؛ موضوعی که نشان می‌دهد رئیس جمهور جزیره‌ای به نام «پاستور» را ساخته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
..... الان نباید جز برای حفظ روحیه مردم و کمک به جهادگران جبهه سلامت اقدام دیگر انجام داد.برای انتقاد، گله گذاری، ایراد گرفتن و ..... انشاالله فرصت های بهتری خواهد بود
محمد
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز مدعی تدین وانقلابی چرا شما باید تبلیغ اندام سازی اونم با این تصاویر خلاف عفت وحیا اسلامی بکنی هان ؟یعنی پول اینقد مهمه امیدوارم تجدید نظر کنی
اعتراض
Iran, Islamic Republic of
سهام عدالت و یارانه معیشتی چرا به بازنشستگان مخابرات منطقه تهران وابسته به شرکت مخابرات ایران نمی دهند.
United States
....
Iran, Islamic Republic of
ای کاش دستگاه قضایی یکی از احتکارکنندگان ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده را به چوبه‌دار ببندد تا دیگر افراد فاقد وجدان هم حساب ببرند!
Iran, Islamic Republic of
معاون وزیر صنعت و معدن اعلام کرده بیش از ظرفیت نیاز کشور ماسک و ژل ضدعفونی‌کننده در انبارها داریم به ایشان عرض می‌کنم الان یک هفته است در بازار به دنبال ماسک و ژل ضدعفونی‌کننده می‌گردم اما پیدا نمی‌شود. اگر سیستم توزیع معیوب است چرا اصلاح نمی‌کنید؟
Iran, Islamic Republic of
ایستگاه شهید محلاتی خط 7 قرار بود تا پایان بهمن ماه افتتاح شود ولی با گذشت چند روز از اسفند ماه، خبری از افتتاح آن نشد. چرا؟
Iran, Islamic Republic of
‌ تا به حال رتبه‌بندی معلمان بدون آزمون برگزار می‌شد و افراد از یک تا پنج رتبه‌بندی می‌شدند. امسال با ابلاغ دولت رتبه‌بندی را منوط به آزمون کرده‌اند که بسیار مشکل‌تر از کنکور است...
Iran, Islamic Republic of
از رسانه ملی پخش شد که به هر نفر 205 هزار تومان سود سهام عدالت واریز شده است در حالی که برای همسرم و خودم جمعا 109 هزار تومان به حساب واریز شده است!
Iran, Islamic Republic of
اولین اقدام مجلس یازدهم باید تدوین قانون انتخابات مجلس و ریاست جمهوری و حتی شورای شهر باشد که شرایط دقیق کاندیداها را ترسیم نماید....
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
....
Romania
در کوچه شهید مرتضی اروانی واقع در شهرک شریعتی تهران ساختمان‌های جدید زیادی ساخته شده است که منجر به خشک‌ شدن درختان قدیمی این کوچه در طی 2 سال ساخت و ساز شده است از شهرداری منطقه 19 تقاضا داریم برای کاشت نهال و هرس درختان باقی مانده این کوچه اقدام کند.
Romania
اکثر انحصار وراثت‌هایی که دادگستری برای انتقال اموال متوفی به صورت «محدود» صادر می‌کند هیچ اعتباری ندارد و مردم باید مجددا اقدام به گرفتن «انحصار وراثت نامحدود» بنمایند. این دوباره‌کاری برای چیست؟
Romania
دولتی که نظارتی بر زیرمجموعه خود ندارد هر وزارتخانه‌اش می‌تواند سوژه یک سریال گاندو بشود.
رسول منصوری
Iran, Islamic Republic of
آری دولتی که جز به باد دادن فرصتها و جری کردن دشمنان هنری ندارد و در یک کلام رحما ء عل الکفار اشداء بینهم است، هیچ انتظاری جز این نیست. .....
Romania
....
Romania
....
Romania
...
Iran, Islamic Republic of
مشکل را در "دولت" بیابید نه در "تحریم"! (۲۶ نظر)
با تفنگ خالی FATF تهدید نکنید (۴ نظر)
دستور روحانی به وزیر بهداشت درمورد کرونا (۲ نظر)
گفت و شنود کیهان/ «پر رو!» (۲ نظر)
نتایج نهایی انتخابات تهران اعلام شد +جدول تعداد آرا (۱ نظر)
بخوانید و کلاه خود را قاضی کنید! (۱ نظر)
فروش ماسک در داروخانه‌ها ممنوع شد (۱ نظر)
Iran, Islamic Republic of
کرونا در امریکا، استرالیا و تایلند هم قربانی گرفت
Iran, Islamic Republic of
انتقادهای امریکایی‌ها به ترامپ به خاطر توافق با طالبان
Iran, Islamic Republic of
نمی دونم
Iran, Islamic Republic of
...÷
Iran, Islamic Republic of
در کشور ما مجری زانو میزند و خواهش والتماس میکند که مردم در خانه بمانید، در ووهان اعلام میکنند، مردم حق ندارند از خانه خارج شوند!!!...
احمدی
Iran, Islamic Republic of
ازمدتها پیش به این نتیجه رسیده بودم که دستی دردت درپشت این حوادث این چند سال اخیر به خصوص ازحوادث آبان ماه وهرچه زمان میگذرد اعتقادم به تحلیل خودم راسخ تر میشوم ...