جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۴
کرونا جامعه فرهنگی را هم داغدار کرد؛

حامد جلالی‌کاشانی که بود؟/ با چریک جنگ فرهنگی بیشتر آشنا شوید +تصاویر

يکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۴۴
کد مطلب: 720447
جلالی که ارادت ویژه‌ای به اهل بیت داشت و پای ثابت هیئت‌های مذهبی هم بود، ذهن سینمایی و موسیقایی پرباری داشت و در این زمینه بسیار کمک‌حال پروژه‌های فرهنگی مختلف بود.
کرونا جامعه فرهنگی را هم داغدار کرد
به گزارش جهان نيوز، با ورود ویروس کرونا به کشورمان، این موضوع به یکی از نگرانی‌های مهم جامعه تبدیل شده و در چند روز اخیر خبر فوت برخی از هموطنانمان در برخی از استان‌های کشور همه را شوکه کرده است و این بار خبر درگذشت حامد جلالی کاشانی دنیای هنر را داغدار کرد.

این فعال فرهنگی و مستند‌ساز جوان کشورمان، جمعه شب بر اثر مشکل حاد ریوی ناشی از بیماری کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری تهران درگذشت.

* حامد جلالی که بود؟
حامد جلالی کاشانی متولد سال ۱۳۶۷ در کاشان بود که در سال‌های اخیر در تهران اقامت داشت و به فعالیت‌های فرهنگی در فضای فیلم و موسیقی مشغول بود. جلالی که ارادت ویژه‌ای به اهل بیت داشت و پای ثابت هیئت‌های مذهبی هم بود، ذهن سینمایی و موسیقایی پرباری داشت و در این زمینه بسیار کمک‌حال پروژه‌های فرهنگی مختلف بود؛ از متاخرترین کارهای او در این زمینه، می‌توان به همکاری‌اش با مستند ایکسونامی به کارگردانی محسن آقایی و محمدرضا برونی اشاره کرد.

جلالی کاشانی در این یکی دو سال اخیر بیشتر در زمینه مباحث مربوط به زنان و خانواده فعالیت می‌کرد. نکته عجیب درباره این جوان مستندساز و فعال فرهنگی این است که او همین چند روز پیش توییتی کرد که آن موقع بیشتر مطلبی شوخی و بامزه به نظر می‌رسید، اما حالا در عرض چند روز به نوشته‌ای تلخ تبدیل شده که به شوخی‌بردار نبودن کرونا اشاره دارد: «آخه کی شب انتخابات آنفلوآنزا می‌گیره میره بیمارستان آخه که من گرفتم! حداقل یه کرونایی چیزی بود باهاش شوآف می­‌کردیم.»


در ادامه به بخشی از فعالیت‌ها و مسئولیت‌های حامد جلالی در سال‌های اخیر اشاره شده است:

- معاون جریان سازی گروه خانواده سفیر فیلم

- مسئول فضای مجازی مستند ایکسونامی

- سردبیر پایگاه خبری جنسی اول

- اولین مسئول آرشیو دفتر مطالعات

- تدوین گر نماهنگ های واحد موسیقی

- برگزیده بخش نماهنگ عمار برای نماهنگ گله از گرگ با صدای حامد زمانی

- مسئول رسانه باشگاه ترانه و موسیقی راه

- مدیر سایت و صفحه راه نوا

- مدیر روابط عمومی جشنواره موسیقی طبس

- مسئول روابط عمومی و جریان‌سازی مستند عابدان کهنز

* عمار کم خواهد داشت او را تا همیشه

وحید جلیلی مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی یادداشتی به مناسبت درگذشت «حامد جلالی کاشانی» نوشت:

فمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا...

حامد عزیز پرکشید و رفت.

با ناباوری، فقدانش را در آغوش می‌کشیم و اشک می‌ریزیم.

بسیار شب‌ها که تا به صبح بیدار ماند و روزها که بی دریغ و خستگی‌ناپذیر به شب رساند به شوق کار برای خدا، برای شهدا، برای زینب سلام الله علیها. خیالت جمع بود کاری را که بپذیرد به فرجام می‌رسد و مایه آبروست.

خوبی‌ها و اخلاص‌ها و مروت‌هایش با ماست. لبخندهایش می مانَد برایمان و همتش. فصل جشنواره، داغش تازه خواهد شد هر سال؛ و عمار کم خواهد داشت او را تا همیشه. گوش جان داشت به نغمه انقلاب وراه‌نوا به همتش راه گشود و پرچم برافراشت.
 

سال‌ها، کارنامه همه بچه‌های حسینیه هنر دست او بود و هزاران محصول و مهمات را او باید ثبت می‌کرد که گم نشود در هجوم روزمرگی‌ها و ماندگار شود و در دسترس باشد برای مجاهدان جبهه فرهنگ.

حالا اوست و کارنامه‌ای که به شوق و افتخار می‌تواند تقدیم کند به موالیانش.

زینب زینب بگذارید درحسینیه در بدرقه حامد جلالی عزیزمان که حیاتش پیام رسانی بود و دغدغه اش آن که گم نشود صدای زینبیان در هلهله حرمله های زمان.

پروردگارا او را در رحمت خاصه خود بپذیر و استقامتمان ده در مسیری که نهایتش رضوان توست.

غفرالله له و لنا.

* پارتیزان فرهنگی
حامد بامروت‌نژاد، تهیه‌کننده سینما که به‌تازگی فیلم «منطقه پرواز ممنوع» به تهیه‌کنندگی او و کارگردانی امیر داسارگر، اکران خود را با موفقیت در سینماها به پایان رساند، درباره حامد جلالی کاشانی به جام جم گفت: تا قبل از دو سال اخیر پنج شش سالی با حامد کار می کردیم، چه در حوزه مستندسازی و چه بحث تدوین و در حوزه موسیقی، در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با هم همکار بودیم.

این تهیه کننده درباره ویژگی‌های شخصیتی جلالی کاشانی هم توضیح داد: او به شدت آدم پای‌کار و فعالی بود و واقعا به صورت پارتیزانی کار می کرد و در کارهایی که باید سریع انجام می شد، توانایی بالایی داشت. او بهترین کسی بود که می توانست این کارها را انجام دهد و باوجود سرعت بالا، کیفیت خوبی را هم ارائه کند. حامد جلالی همچنین ذهن به‌شدت پر و فعالی از آرشیو موسیقی‌ها، کلیپ‌ها و کارهای تصویری داشت که این امکان بالایی را در کارها در اختیارش قرار می‌داد. او خیلی پیگیر بود و اگر در حوزه‌ای، کاری به او پیشنهاد یا سفارش داده می‌شد، شبانه‌روز و با جان و دل آن کار را انجام می‌داد.  حامد همچنین به شدت هیاتی و بچه مذهبی و متدین بود.  
 

بامروت‌نژاد درباره شیوع بیماری کرونا و لزوم مقابله با آن هم گفت: خطر ویروس کرونا در سرعت انتشار آن است و بیشتر هم کسانی را که زمینه بیماری قلبی و ریوی دارند، هدف قرار می دهد. شاید خود ویروس اینقدر خطرناک نباشد. من نه پزشک هستم و نه کسی که توصیه ای در این زمینه داشته باشد، اما به‌عنوان یک نکته عرض می‌کنم که هم به خاطر خودمان و هم به خاطر بقیه، نکات بهداشتی را مراعات کنیم. چون هر کس می‌تواند پل ارتباطی این ویروس به افراد دیگر باشد. 

* یک لژیونر رسانه‌ای  
محسن صفایی فرد، پژوهشگر حوزه موسیقی درباره حامد جلالی کاشانی هم به جام جم گفت: حامد جلالی دوست و برادر و رفیق و همکار من بود و البته همشهری. ما از جمله دانشجویان کاشانی در تهران بودیم، البته من زودتر از او به تهران آمده و دانشجو شده بودم. حامد در مدرسه تیزهوشان کاشان درس خوانده و دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه تهران بود. او سه سال در رشته پزشکی تحصیل کرد، اما لابد پزشکی بی‌قراری‌هایش را پاسخ نمی‌داد که از تحصیل انصراف داد و وارد فضای فیلمسازی و کار رسانه ای شد.

او ادامه داد: من حامد را وقتی دیدم که در بخش مستند دفتر مطالعات جبهه فرهنگی مشغول فعالیت بود و در زمینه کارهای تلویزیونی و مستندسازی کار می کرد. من آنجا مسؤول واحد موسیقی بودم و با رفاقت و همشهری بودن، متوجه شدم حامد سواد موسیقی بالایی دارد. او حافظه‌ای بی‌نظیر داشت که حامل ساعت‌ها فیلم، تصویر و صدا از جهان سینما و موسیقی با دسته‌بندی مشخص بود؛ به نحوی که هر وقت هر‌چیزی از او در این زمینه می‌خواستیم، همه چیز را به صورت دسته‌بندی شده می‌توانست معرفی، تحلیل و ارائه و آن را تبدیل به یک محصول رسانه‌ای جدید کند. به خاطر همین من از حامد دعوت کردم در باشگاه ترانه و موسیقی «راه» به کمک ما بیاید، حاصل این همکاری این بود که حامد حدود دو سال مسؤول روابط عمومی جشنواره موسیقی طبس شد. او همچنین مدیر سایت و صفحه موسیقی «راه‌نوا» شد. در آن ایام خیلی از خوانندگان جوان را از طریق رسانه معرفی کرد و گاهی واقعا مشغول کار شبانه روزی برای این بچه‌ها بود.

صفایی‌فرد افزود: نه تنها من که مدتی را با او زندگی و کار کردم، هرکسی که با حامد ارتباط داشته، خواهد گفت که حامد یک لژیونر رسانه ای بود و سرعت عمل فوق العاده داشت و در بزنگاه‌ها می توانست با یک مدیریت قوی ذهنی، کارهای خوبی آماده کند. در جشنواره فیلم عمار هم به خاطر نماآهنگ‌هایی که ساخته بود، برگزیده شد، هرچند هیچ وقت به گرفتن جایزه تمایلی نداشت. اما بالاخره در چنین رویدادی به چشم آمده و دیده شده بود. 

این پژوهشگر فرهنگی درباره وضعیت بیماری جلالی کاشانی هم توضیح داد: چند روز پیش دوستان گفتند حامد در بیمارستان بستری شده است. پرس و جو کردم و گفتند حامد به دلیل مشکل قلبی که داشت، ظاهرا چند وقت یک بار به بیمارستان می‌رفت و برمی‌گشت. چون خودش هم زمانی دانشجوی پزشکی بود، رفقای پزشک داشت. دوستان به شوخی می گفتند بادمجان بم آفت ندارد و او هربار به بیمارستان می‌رود و برمی گردد. نزدیک به انتخابات هم می‌گفتند که حامد آنفلوآنزا گرفته و رفته بیمارستان. خودش هم توییتی دراین رابطه زده بود. بعد از بستری شدن اخیرش در جمع دوستانه خودمان دست به دعا شدیم و پویش راه انداختیم که ختم صلوات برایش بگیریم. تا شامگاه جمعه هم فکر می‌کردیم، حامد دوباره شوخی‌اش گرفته و باز مثل همیشه می‌رود بیمارستان و برمی‌گردد، اصلا فکر نمی‌کردیم که قضیه این طوری شود تا این که صبح روز گذشته خبر رفتنش از سوی خواهرش تایید شد.

هم آواز توفان
یکی از تخصص‌های حامد جلالی کاشانی، در زمینه موسیقی بود. قطعه حماسی «هم آواز طوفان» با خوانندگی و آهنگسازی حامد زمانی، یکی از کارهای قابل اشاره جلالی در این زمینه است.

جلالی کاشانی نماآهنگ این قطعه را ساخت که سال ۹۳ و به مناسبت سی‌و‌چهارمین سالروز شکست سپاه ابرهه در صحرای طبس تولید شده بود. شعر این اثر از اشعار برگزیده جشنواره موسیقی ضد استکباری طبس بود؛ این ترانه برای اولین بار در مراسم جشن شب شعر و موسیقی هم‌آواز طوفا در حسینیه هنر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی رونمایی شد.

ترانه‌سرای این اثر علی فردوسی و تنظیم‌کننده آن کامران میرزایی هستند.

بخشی از متن این ترانه به شرح زیر است:
«دست خدا در کار بود آن شب،
باد از یسار، ابر از یمین آمد
توفان به پا شد خاک وقتی با
دست خدا در آستین آمد
کرکس به دامان هوس افتاد
در چنگ توفان طبس افتاد
روح خدا قرآن گشود و باز
”وَ ا... خَیرُ الماکِرین” آمد»

* شبیه احمد متوسلیان
کارگردان مستند ایکسونامی در گفت و گو با جام جم، حامد جلالی را یک چریک جنگ فرهنگی خواند و گفت: حامد جلالی آدمی بود که به‌طور تخصصی از موسیقی سردرمی آورد، کار موسیقی حرفه‌ای می کرد، کار مستندسازی فیلم می کرد، در بحث‌های تاریخ شفاهی انقلاب کار کرده بود، در حوزه شعر کلی سررشته داشت. اخیرا هم در حوزه زنان و خانواده فعالیت می کرد و سردبیر رسانه جنس اول بود.
 

محسن آقایی ادامه داد: پیگیری‌های حامد خیلی موثر بود. به عنوان مثال قرار بود مبلغ وام ازدواج، ۳۰میلیون تومان بماند و با ۵۰میلیون تومانی شدن آن مخالفت شده بود، اما حامد با پیگیری‌هایش از معاون وزیر و با بحث و جدل‌هایش کار را به جایی رساند که معاون وزیر، آقای تندگویان مجبور به عقب‌نشینی شد و وام ۵۰ میلیون تومانی در بودجه باقی ماند.

این کارگردان افزود: او به قدری تاثیرگذار بود که گاهی یک توییت ساده اش، واکنش یکی از مسؤولان و مدیران را در پی داشت. ما این امید را به او داشتیم که در آینده ای نزدیک، یک آدم بسیار اثرگذار و یک برند مشخص شود. پیگیری‌های رسانه ای او فنی و دقیق و با مستندات قانونی بود.

حامد در عین حال اصلا آدم جناحی بازی نبود و اگر در یک مساله خاص می دید، حق با جناح و طیف مقابل است، منصفانه به درستی آن اذعان می کرد.

آقایی گفت: حامد جلالی یکی از ارکان برگزاری جشنواره فیلم عمار بود، از راهبری کلان و طراحی استراتژی‌ها بگیرید تا چسباندن پوستر و نصب بنر و هماهنگی و پذیرایی.  آدمی بود که وقتی وارد جایی می شد، نمی گفت من چه کسی هستم و این حرفها، نمی‌گذاشت کار زمین بماند و بسیار دغدغه مند و باکیفیت و خستگی‌ناپذیر همه کارها را پیگیری می‌کرد. او در این زمینه شبیه احمد متوسلیان بود. 

این کارگردان درباره نحوه همکاری جلالی با پروژه ایکسونامی هم توضیح داد: کار حامد در این فیلم، بحث روابط عمومی و جریانسازی رسانه‌ای بود. بخش زیادی از جریان رسانه‌ای کار را مدیون حامد هستیم، تا قبل از اینکه او به پروژه ورود پیدا کند، رسانه‌های رسمی حاضر نبودند اخبار فیلم ما را کار کنند، اما حامد با اعتماد و اعتباری که نزد رسانه‌ها داشت، باعث شد رسانه‌های داخلی اخبار این فیلم را پوشش دهند. پیگیری‌های شبانه‌روزی او در این رابطه تا مدت‌ها ادامه داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


روحش شاد
Iran, Islamic Republic of
خدا رحمتش کنه و به خانواده‌اش صبر بدهد.
United States
خوشبختانه...چیزی نیست...
United States
خداوند انشالله با اولیاءالله محشورش کنه