چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۷
۲۳
ارزیابی از انتخابات مجلس// قسمت سوم

بررسی عملکرد انتخاباتی شورای ائتلاف/ شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برود یا بماند؟!

شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب: 720262
عملکرد شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در انتخابات مجلس محل طرح مباحث مختلفی میان نخبگان و فعالین سیاسی و انقلابی کشور شده که عدم گفتگو و تحلیل درباره شورای ائتلاف نیروهای انقلاب را اجتناب ناپذیر می کند.
بررسی عملکرد انتخاباتی شورای ائتلاف/ شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برود یا بماند؟!
گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی جهان تیغی: در روزهای که برخی از فعالین و سلبریتی‌های حزب‌اللهی و یا شاخ‌های رسانه‌ای و توییتری جریان انقلاب پرستیژ انقلابی بودن را تافته جدا بافته بودن از از هر نوع تشکل و جریان سیاسی انقلابی و یا اصولگرایی می‌دانند، سخن گفتن عادلانه و واقع بینانه از عملکرد تشکل‌های همچون شورای ائتلاف نیروهای انقلاب بعد از پایان انتخابات مجلس حائز اهمیت و تکلیف آورتر است. دلیل این اهمیت نیز کاملا واضح است:

یک: شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، بزرگترین تشکیلات انتخاباتی حال حاضر کشور در جریان اصولگرایی است. ضمن اینکه رضایت نسبی و عمومی از عملکرد این جریان در سراسر کشور اینک وجود دارد.

دو: رصد رسانه‌ای جریان غیرانقلابی داخل و ضدانقلابی در خارج از کشور نشان که شورای ائتلاف را بزرگترین و اصلی ترین جریان پیش روی خود می‌بینند و بقیه فرع در سیاستگذاری هایشان هستند.

سه: عملکرد این تشکل تاثیر مستقیمی در آینده سیاسی جبهه انقلاب و جریان اصولگرایی دارد.

چهار: ظاهرا قرار است که این تشکل همچنان ادامه پیدا کند و انتخابات ریاست جمهوری آینده از اصلی ترین کارویژه‌های آن خواهد بود.

پنج: عملکرد این تشکل در انتخابات مجلس محل طرح مباحث مختلفی میان نخبگان و فعالین سیاسی و انقلابی کشور شده که عدم گفتگو و تحلیل درباره شورای ائتلاف نیروهای انقلاب را اجتناب ناپذیر می کند.

*شورای ائتلاف باشد و یا نباشد؟
حضور تشکلی که بتواند بخش زیادی از امور انتخاباتی جریان انقلابی و اصولگرایی را سازماندهی و نمایندگی کند یک امر عقلایی غیرقابل خدشه در سیاست ورزی است. حتی اگر این تشکل به طور صددرصد همه سلایق و گروه ها را نتواند در خود جای بدهد ولی اکثریت نسبی را در اختیار بگیرد، باز هم بودنش برای تدبیر سیاسی و کار انتخاباتی لازم است. زیرا عدم حضور چنین تشکیلاتی مساوی با تشدد و تجزیه غیرقابل مهار جریان انقلابی و شکست خواهد شد. از سویی با توجه به انتخابات پیش روی ریاست جمهوری که لزوم وحدت حداکثری در آن از انتخابات مجلس هم بیشتر و هم سخت تر است، ادامه حضور چنین تشکلی را بدیهی‌تر می‌کند. بنابراین مساله اینک بدون یا نبودن آن نیست بلکه بیشتر باید درباره چگونه بودنش بحث کرد.

بیشتر بخوانید:
چرا میزان مشارکت واقعی در تهران بالاتر از آمارهای انتخاباتی دولت هست؟!

نگاهی به عملکرد سلبریتی‌های حزب اللهی در انتخابات مجلس/ فریاد انا رجل سیاسی برخی سلبریتی های جبهه انقلاب

*عملکرد شورای ائتلاف چگونه بود؟
برگزاری ده ها نظرسنجی در نقاط مختلف کشور، مدیریت صدها کاندیدای واجد شرایط برای قرار گرفتن در یک مکانیزم مشخص و متعهدشدن به فرآیند رسیدن به کاندیدای نهایی و پذیرفتن خروجی آن شاید بزرگترین کار و تدبیر سیاسی قبل از شروع انتخابات مجلس 98 بود. بنابراین مهمترین کارکرد موفقیت آمیز شورای ائتلاف، نظم بخشی به اکثریت حوزه های انتخابیه کشور و معرفی کاندیدای واحد و زمینه سازی بزرگ برای پیروزی حداکثری در سطح کشور بود. زیرا پیروزی اخیر در صورت نبود یک تشکل مرکزی که ضمن از بین بردن تشدد، سبب ایجاد وحدت و نظم در جریان اصولگرایی بشود، ممکن نبود.

*آیا شورای ائتلاف بدون ضعف بود؟
پاسخ به این سوال کلیشه ای کاملا مشخص است. شورای ائتلاف قطعا ضعف های ریز و درشت داشته و باید به آن پرداخته شود ولی نکته اساسی این است که نباید فراموش کرد که این شورا به نسبت تشکل های قبلی اصولگرایان با فرآگیری بیشتر، مکانیزم علمی تر و شفاف تری همراه بود. بنابراین با همه نقدها به شورای ائتلاف چه محتوایی و چه ساختاری، یک گزاره قطعی وجود دارد و آن اینکه این تشکل بزرگ سیاسی در کسب پیروزی انتخاباتی -به دست آوردن اکثریت کرسی های مجلس- برای جبهه انقلاب بسیار موفق کرده است.

*پی نوشت: به زودی به نقاط ضعف شورای ائتلاف و چگونه بودن آن خواهم پرداخت. انشاالله
ادامه دارد...
*مدیر مسئول جهان نيوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Germany
حاجی دمت گرم ترکوندی با این تحلیل
Iran, Islamic Republic of
و با این تصاویر مبتذل تبلیغاتی
Iran, Islamic Republic of
اگر یک رسانه ارزشی باشد و برای اصول اخلاقی ارزش قائل باشد برای کسب درآمد هر تصویری را به نمایش نمی‌گذارد.
Iran, Islamic Republic of
...
دبیر
Iran, Islamic Republic of
عملکرد این روز های نیروهای انقلاب چیزی شبیه عملکرد اصلاح طلبان در چهار سال قبل است....
Iran, Islamic Republic of
این همه انصاف رو از کجا آوردی؟! هنوز شروع به کار نکرده ها را ،با سه سال ونیم اصلاح طلبان در مجلس وشش سال ونیم دولت ،یکی میکنی؟!....
حرف حق
Iran, Islamic Republic of
زیباکلام: مردم از اصلاح طلبان قطع امید کرده اند.
دبیر
Iran, Islamic Republic of
سلام مطلبی که بنده نوشته بودم حدود ۷ خط بود ولی متاسفانه فقط یک خط منتشر شده است یا نظر مخاطبان را کامل منتشر کنید ویا خیر اینگونه ناقص منتشر نکنید که سو برداشت شود
United States
....
دادخواه
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
.....
United States
....
بانو
Iran, Islamic Republic of
اصلا خوب نبود بصیرت مردم مومن خیلی بیشتر از آقایونی بود که خودشونو قیم من و ما میدونن
United Kingdom
.....
سید
Iran, Islamic Republic of
بنام خدا
به نظر بنده عملکرد شورای ائتلاف در تهران خوب ولی در شهرها ....
پیشنهاد : 1- در شهرها و استان های دیگر هسته اولیه اعضای شورای ائتلاف باید طی یک روندی انتخاب شوند نه اینکه خودشان خودشان را انتخاب کنند
2- شورای ائتلاف فقط موقع انتخابات سروکله اش پیدا نشود
امین
Iran, Islamic Republic of
برای انتخابات ریاست جمهوری تشکیلات جمنا مناسب است .
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
.....
رضا
Iran, Islamic Republic of
تا يه تقى به توقى ميخوره فوراً دست به قلم ميشى .
مصطفی
لطفا بدون سانسور جهان نیوز عزیز مطلب بنده را بگذارید
شورای ائتلاف یک تشکل میمون وخجسته است که در واقع توانسته است در همگرایی وهمسویی نیروهای اصولگرا نقش آفرینی کند اما بعنوان یک بنده ی حقیر از جامعه اصولگرا از مسوولین خواهشمندم همینطوری کسی را وارد طیف شورای ائتلاف نکنند .بعنوان نمونه فلان آقا یا فلان خانم در دوران اوج اصلاحات واعتدال از حامیان وسرشاخه های این دوجریان بود شخصی شناسنامه دار طوریکه در آن دوران نیروهای اصولگرا وارزشی را از میدان ها به عناوین مختلف می راند اما کنون که اصلاحات در حالت انتزاع وجان کندن است به سمت وسوی اصولگرا روی آورده است .بنده از شما خواهش میکنم این تشکل میمون کماکان با قدرت به فعالیت خود ادامه دهد اما افراد ارزشی والسابقون را در لیست ها قرار دهید نه کسانیکه بعنوان دوزیست شناخته می شوند آنجا که در لشکر اصلاح طلبی سود دارد به آن سمت وسو وجاییکه اصولگرا بودن نقش دارد در اردوی اصولگرایی.
Iran, Islamic Republic of
اين شورا در اراك خراب كرد ...
.
Iran, Islamic Republic of
.....
روح الله
Iran, Islamic Republic of
شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برود به نفع انقلاب است....!!