جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۱
پناهیان در حسینیه آیت‌الله حق‌شناس:

بخشی از دین‌گریزی ناشی از ادبیات نادرست طلاب است/ تقوا یعنی از خود محافظت کردن

سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۲۰
کد مطلب: 719878
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: بسیاری از طلاب شبهات خیلی سنگین را خوب می‌توانند پاسخ دهند اما متاسفانه در معرفی درست دین به مردم مشکل دارند، بخشی از دین‌گریزی مردم ناشی از ادبیات نادرست ما است.
بخشی از دین‌گریزی از ادبیات نادرست طلاب است
به گزارش جهان نيوز، همزمان با فرارسیدن ماه رجب‌المرجب، مراسم جشن میلاد حضرت امام محمدباقر(علیه السلام) صبح امروز سه‌شنبه ۶ اسفندماه در حسينيه آيت‌الله حق شناس(ره) تهران برگزار شد.

در این مراسم حاج مهدى سماواتى به مناجات‌خوانی و ذکر توسل و حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان به ایراد سخنرانی پرداخت.

حجت‌الاسلام پناهیان در این مراسم گفت: برای معرفی درست دین باید سراغ قرآن و کلام اهل‌بیت(ع) برویم، این اشتباه است که برای معرفی دین به سراغ اندیشه‌های غربی و شرقی برویم.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تخصص طلاب در معارف دینی درست کردن دارو و درمان بیماری‌های فکری است، تصریح کرد: بسیاری از طلاب شبهات خیلی سنگین را خوب می‌توانند پاسخ دهند اما متاسفانه در معرفی درست دین به مردم مشکل دارند، بخشی از دین‌گریزی مردم ناشی از ادبیات نادرست ما است.
 

وی با بیان اینکه یکی از مفاهیم کلیدی در قرآن تقوا است، افزود: تقوا نزد همه بسیار غریب اما اخلاق بسیار مشهور است، امروز آنچه همه به یکدیگر توصیه می‌کنند اخلاق است در حالی که در قرآن یک بار بیشتر نیامده است.

وی تاکید کرد: در دو خطبه نماز جمعه مستحب است از تقوا صحبت شود، تقوا در قرآن بسیار تاکید شده است، تقوا مُرّ دین و قرآن و محور کلام اهل‌بیت(ع) است.

پناهیان با استناد به روایتی از امام محمدباقر(ع) بیان کرد: تقوا سبب می‌شود که شما تلف نشوید، سرمایه استعدادهای شما از بین نرود و غینمتی برای آخرت شما می‌شود، خداوند به وسیله تقوا بنده خود را حفظ می‌کند هر چه به ذهن و فکر او نرسد خداوند آن را جبران می‌کند، خداوند با تقوا نقص عقل و فهم انسان را جبران می‌کند. خداوند به وسیله تقوا جهل و نابینایی انسان متقی را از بین می‌برد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: نمی‌شود انسان باتقوا را فریب داد، خداوند مراقب او است به واسطه تقوا حضرت نوح و انسان‌هایی که به او ایمان آوردند، نجات یافتند، امروز که بحث بیماری کرونا است با تقوا از بلایا و بیماری‌ها می‌توانید عبور کنید.

وی درباره مفهوم تقوا اظهار کرد: تقوا یعنی مراقبتی که منفعت‌طلبی دارد، تقوا از خود محافظت کردن است، خداوند انسان‌های مراقب را دوست دارد، فرهنگ دین بر اساس تقوا است.

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه در قرآن اتقوالله داریم، ابراز کرد: امروز که جریان ویروس کرونا آمده پزشک‌ها همواره بر مراقبت‌های بهداشتی تاکید دارند، برخی اهل مراقبت نیستند وقتی مراقبت می‌کنند حس تازه‌ای پیدا می‌کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: تقوا یعنی داشتن چک لیستی که باید آن را تیک بزنید، هر چه جلوتر بروید سطح مراقبت از زندگی شما افزایش می‌یابد، محصول عملی دین، تقوا است، یعنی با مراقبت زندگی کردن، یکی از وجوه مراقبت نظم است. گاهی انسان برای منافع مادی و دست پایین مراقبت دارد اما گاهی برای منافع بزرگ مراقبت دارد که نظر خدا را جلب کند که این تقوای الهی می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر نظر الهی را مراقبت کنید تمام منافع دنیایی خود را با بهترین شکل آن تامین می‌کنید، تاکید کرد: اگر می‌خواهید در سفینه نجات الهی قرار بگیرید مراقبت داشته باشید. دستورات الهی از انجام واجبات و ترک محرمات را انجام دهید.

حجت‌الاسلام پناهیان با استناد به روایت دیگری از امام باقر(ع) گفت: هر کس امر الهی را مراقبت کند خداوند از او مراقبت می‌کند؛ ما در بلایا نیاز به مراقبت داریم اما گاهی مراقبت ما با مراقبت عادی تفاوت دارد وقتی تقوای الهی را مراعات کنید همچون مراقبت کودکی است که در آغوش والدین خود است. ما برای منافع خود باید مراقبت داشته باشیم که موفق شویم مراقبت یعنی دقت کردن، انسان باتقوا شخص بادقتی است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اهل مراقبت بودن شیک است و کهنه شدنی نیست، ابراز کرد: یک پزشک باید اهل دقت باشد، دقت کهنگی ندارد، اگر ما دین را به مراقبت ترجمه کنیم دین‌گریزی کم خواهد شد. هر زمان خود را در معرض خطر دیدید مراقبت خود را افزایش دهید، مراقبت بر امر خدا درباره والدین جزئی از تقوا است.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ امام باقر(ع) فرمودند کسانی که در کشتی با نوح سوار شدند با تقوا نجات پیدا کردند، همچنین قوم صالح که به همراه او بودند با تقوا نجات یافتند، اهل صبر با تقوا نجات پیدا می کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
....