کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

از «چله‌نشینی» تا «استغفار و پوزش»؛

۵ روایت شنیدنی درباره اهمیت ماه رجب

6 اسفند 1398 ساعت 16:08

ماه رجب، شهر وصول الی‌الله است؛ باطن این ماه مانند باطن قرآن و معصومین(ع)، ریسمان اتصال بین خدای متعال و مومنین است.


به گزارش جهان نیوز، خداوند ماه رجب را رشته اتصال بین خود و بندگان قرار داده است؛ یك سر این رشته در اختیار بندگان و سر دیگر آن در محضر الهی است. اگر كسی به این رشته، معتصم شود، به مقام وصول الهی می‌رسد؛ از این رو ماه رجب، شهر وصول الی‌الله است؛ باطن این ماه مانند باطن قرآن و معصومین(ع)، ریسمان اتصال بین خدای متعال و مومنین است.

در ادامه مطالبی در خصوص اهمیت و فضائل ماه رجب آمده است:

* ماه رجب آمادگاهی برای ورود به ماه مبارک رمضان

رهبر معظم انقلاب/ «ماه رجب و ماه شعبان، یک آمادگاهی است برای اینکه انسان در ماه مبارک رمضان -که ماه ضیافت الهی است - بتواند با آمادگی وارد شود. آمادگی به چیست؟ در درجه‌ی اول، آمادگی به توجه و حضور قلب است؛ خود را در محضر علم الهی دانستن، در محضر خدا دانستن، همه‌ی حالات خود را، حرکات خود را، نیّات خود را، خطورات قلبی خود را در معرض و محضر علم الهی دانستن؛ در درجه‌ی اول، این مهم است.» می‌توان با بجا آوردن اعمال سفارش‌شده در این دو ماه، سهمی از این آمادگی را به‌دست آورد و بهره‌ای بهتر از ماه مبارک رمضان کسب کرد.

گزیده‌ای از توصیه‌های عملی آیت‌الله خامنه‌ای برای ماه رجب در ادامه آمده است:

- در ماه رجب به ذکر، دعا و توسل اهمیت بدهید
- از دعاهای ماه رجب معارف الهی را یاد بگیرید
- از هر ساعت ماه رجب برای جلب توجه خدا استفاده کنید
- توسلات خود را هر چه می‌توانید بیشتر کنید
- در ماه رجب دائم استغفار کنید
- جوان‌ها از سنت حسنه‌ی اعتکاف در ماه رجب بیشتر استفاده کنند
- ماه رجب بیشتر ماه نماز است
- از ماه رجب برای تقویت بُعد معنویّت‌گرایتان بهره ببرید

* ماه، ماه استغفار و پوزش است...

* راه درك ولایت در این ماه گشوده می‌شود
آیت‌الله سیدمحمدمهدی میرباقری/ در معنای انتساب ماه رجب به امیرالمومنین(ع) احتمالات زیادی وجود دارد؛ به نظر می‌رسد همه امور عالم، ملكوتی دارد كه این نكته شامل اوقات و زمان‌ها هم می‌شود؛ برای مثال، شب جمعه فقط یك ظرف طبیعی نیست، بلكه واقعیتی است كه جایگاه خاصی در عالم دارد؛ در این زمان، ملائكه‌ای نزول پیدا می‌كنند، خیراتی نازل می‌شود و راه‌هایی به سوی باطن انسان گشوده می‌شود. سحر و بین‌الطلوعین هم همین‌گونه هستند. این كه گفته شده است نماز را در اول وقت بخوانید، یك «قرارداد» نیست كه تنها با ملاك حركت خورشید تنظیم شده باشد كه اگر یك ساعت دیرتر شود فرقی نداشته باشد؛ یعنی حركت خورشید، برای خود، مداری داشته باشد و بقیه امور عالم هم مداری داشته باشند! شب جمعه، زمان نزول ملائكه و هنگامی است كه درهایی از رحمت گشوده شده و راه‌هایی باز می شود، در ساعت بعد، این شرایط و فضا برای قرب فراهم نیست.

ماه‌ها هم این گونه هستند؛ یك معنای انتساب ماه رجب به امیرالمومنین(ع) این است كه ولایت حضرت در این ماه تجلی می‌یابد و راه درك ولایت در این ماه گشوده می‌شود. در این ماه می‌توان از ولایت امیرالمومنین(ع) بهره‌مند و به وادی این ولایت وارد شد. به عبارت دیگر، می‌توان به شفاعت حضرت امیر(ع) رسید؛ چرا كه رجب، ماه شفاعت ایشان است و حضرت در این ماه برای هدایت انسان به ولایت خود، شفاعت می‌كنند.

بنابراین، رجب یا ماه امیرالمومنین حبلی است كه انسان را به مقام وصول می‌رساند. یكی از تجلیات ولایت حضرت در باطن این ماه است. از این ماه درهایی به سوی درك این حقیقت[ولایت] گشوده شده است. در نتیجه، اعمال این ماه، اعمال بسط قرب و به عبارتی، راه‌هایی برای رسیدن به آن حقیقت منتشر شده در این ماه است.
* چله‌نشینی ماه رجب را از دست ندهید!

حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان/ ماه مبارک رجب ماهی است که به صورت خاص گفته‌اند خیلی ویژه است و هیچ ماهی این چنین نیست. در حدیث قدسی آمده که «در ماه رجب اگر کسی من را اطاعت کند، من اطاعتش می‌کنم!» یعنی من می‌آیم پاکارش می‌ایستم و خلاصه خدا به اطاعت انسان می‌آید! هرچقدر از ویژگی این ماه بگوییم کم است و مقدمه است برای ماه شعبان و ماه رمضان و دریافت عظمت‌های شب‌های قدر.

از ابتدای ماه رجب تا شب قدر، دو چله باقی مانده است و ماه رجب ماهی است که «یا من ارجوه لکل خیر» است، یعنی هر خیری را در آن می‌توان امید داشت. مطرح است که شب قدر و «لیلة القدر خیر من ألف شهر» نه برای کسی است که به غفلت می گذراند تا برسد به لیلة القدر، بلکه برای کسی است که از اول رجب شروع می کند و از اول رجب به دو چله نشینی می گذراند.

چله‌نشینی هم این نیست که در خانه بنشیند! این که حرف لغو نزند، چیز بیخود نخورد، صحنه‌های بیخود نگاه نکند و این هاست؛ چه رسد به اینکه اعمال حرام انجام ندهد...

* ماه رجب را فصلی نو در ارتباط با خدا قرار دهیم

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان/ ارتباط با خداست که بیشترین گرما و هیجان را به انسان می‌بخشد. آرامش و لذت، وقتی بخواهند پایدار و عمیق باشند تنها در ارتباط با خدا به دست می‌آیند. ارتباط با خدا انسان را به خدا علاقه‌مند می‌کند و احساس عمیق تواضع به خدا را در انسان ایجاد می‌نماید و بندگی را با کمال افتخار برای انسان لذت‌بخش قرار می‌دهد.

ارتباط با خدا هرلحظه می‌تواند آن‌چنان تازه و هیجان برانگیز بشود که گویی قبل از آن ارتباطی نبوده است. ارتباط با خدا تنها ارتباطی است که تا ابد نو و دلگرم‌کننده باقی می‌ماند و هر لحظه می‌تواند شدیدتر بشود و هیچ آسیبی هم به دنبال نداشته باشد. خدای مهربان در این فصل معنوی به ما فرصت داده است تا ارتباط خود را با او عمیق کنیم و به دریافت تازه‌تری از او برسیم.

برای ارتباط با خدا «وقت» بگذاریم با او مناجات کنیم و از او احتیاجات خود را بخواهیم؛ به قرائت کلماتش بپردازیم و در آنها تأمل کنیم. ما روزی نزد خدا باز خواهیم گشت و دیگر تا ابد در کنار او خواهیم بود. برای روز ملاقات با خدا آماده شویم. خدا مهربان است و چه بسا با یک گفتگوی ساده، بنده‌اش را به خود مقرب نماید و لذت نزدیک بودن به خودش را به ما بچشاند.


کد مطلب: 719876

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/719876/۵-روایت-شنیدنی-درباره-اهمیت-ماه-رجب

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com