پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۲

معاون وزیر بهداشت:‌ با قرنطینه موافق نیستیم

دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۳۲
کد مطلب: 719728
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تا امروز ۴ نفر آمار فوتی‌ها افزایش یافته و به ۱۲ نفر رسیده است.
معاون وزیر بهداشت:‌ با قرنطینه موافق نیستیم
به گزارش جهان نيوز، ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت و دبیر ستاد ویژه مدیریت پیشگیری از آلودگی با ویروس کرونا در رابطه با آمار بیماری کرونا گفت: تا امروز ۴ نفر آمار فوتی‌ها افزایش یافته و به ۱۲ نفر رسیده است. حدود افراد مبتلای تست مثبت ۵۹ تا ۶۰ مورد است. ما هر روز به صورت زنده ساعت ۱ تعداد فوت شده‌ها و مبتلاهای قطعی را اعلام می‌کنیم.

وی افزود: در مورد تعداد کسانی که مبتلا شده‌اند و کسانی که علائم آنفولانزا و کرونا را دارند باید بگویم تعداد فوت شده اگر صورت باشد مخرج تعداد مبتلایان یعنی ۹۰۰ می‌شود. اگر یک فرد خانواده تست مثبت داشته باشد مابقی اعضا را دیگر تست نمی‌کنیم. پس این شائبه را می‌اندازند که فوتی‌ها ۲۰ درصد و ۳۰ درصد است، این چنین نیست.

معاون وزیر بهداشت در رابطه با اقدامات صورت گرفته عنوان کرد: از زمانی که بیماری در چین پدید آماد آمادگی ایجاد کردیم و تمهیداتی پیش بینی شد ضمن اینکه آمادگی از مسائل آموزشی به مردم انجام شده بود. با توجه به ثبات در قم و شهرهای دیگر امیدوار هستیم مشکلات را به حداقل برسانیم.‌

حریرچی در رابطه با اظهارات نماینده مجلس مبنی بر فوت ۵۰ نفر در قم گفت: این مطلب را کاملاً تکذیب می‌کنم. هیچ افرادی به جز ما دسترسی به اطلاعات ندارند.

کیت‌های آزمایش‌ها و معاینات مشخص است. کسی جز وزارت بهداشت صلاحیت اطلاع رسانی ندارند. گاهی سو تفاهم می‌شود فرد علائمی داشته که فوت شده و به عنوان فوتی کرونا معرفی می‌شود.

وی افزود: امروز وقت فعالیت سیاسی نیست. احتیاجی نیست به هم حمله کنیم. وضعیت شهر قم با ثبات است. تعدادی از شهر قم خارج شدند. وقتی مدرسه تعطیل می‌شود برای این است که مردم در خانه بمانند. ۲۰ درصد بار مسافرتی به گیلان افزایش پیدا کرده است و استان گیلان دومین شهر مبتلای فراگیر است.

معاون کل وزیر بهداشت ادامه داد: دو بیمارستان در قم برای این امر در نظر گرفته شده که بیمارستان کامکار ۸۰ درصد ظرفیت تکمیل است و بیمارستان دیگر ۲۰ درصدش مورد استفاده قرار گرفته است.

وی ادامه داد: پزشکی که از اراک به قم آمده بود و مبتلا شده بود، وضعیتش رو به بهبود است و کادر پزشکی فداکارانه در این زمینه تلاش می‌کند.

حریرچی در رابطه با اعلام سفید بودن وضعیت استان قم و تهران، گفت: اینکه رسانه‌های خارجی در مورد تعداد کشته شده‌ها نظر می‌دهند را ما جواب نمی‌دهیم. اگر کسی ادعایی دارد رسمی و محرمانه اسامی را اعلام کنند.

وی افزود: اگر نصف یا حتی یک چهارم آماری که در مورد فوتی‌های قم ارائه می‌شود صحیح باشد من استعفا می‌دهم.

معاون وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی در خصوص قرنطینه قم گفت: در مورد قرنطینه به هیچ وجه موافق نیستیم. قرنطینه برای قبل از جنگ جهانی و زمان طاعون است و خود چینی‌ها هم از این قرنطینه راضی نیستند.

حریرچی تاکید کرد: ما این ها را به دقت آزمایش می‌کنیم که هر تصمیمی چه تبعاتی دارد. اگر ۱۰ روز شهر قم را تعطیل کنیم حتماً می‌گویند ما چقدر دلسوز هستیم اما ما با قرنطینه به هیچ وجه موافق نیستیم.

حریرچی در رابطه با سطح بندی استفاده از لباس‌های مخصوص برای کادر درمان گفت: لباس مخصوص باید برای زمانی باشد که مریضی قطعاً به دلیل کرونا فوت کرده باشد. پوشیدن آن لباس کار سختی است و ما یک ماه پیش مشخص کردیم که چه کسی از چه وسایلی باید استفاده کند.

وی افزود: صدا و سیما روز شنبه سه برنامه را به این موضوع اختصاص داد و امروز هم به همین منوال است و مصاحبه زنده و غیر زنده هم خواهد داشت.

معاون کل وزیر بهداشت تاکید کرد: پروتکل مشخصی در مورد دفن، جنس تابوت، شستشو و اینکه از چه موادی استفاده شود، در چه عمقی از زمین دفن شود وجود دارد. اخیراً اخبار منفی منتشر می‌شود مبنی بر اینکه هیچ کسی جنازه را کاور نمی‌کند و ما خودمان دفن می‌کنیم. در زمینه دفن فوتی‌ها اجازه شرعی هم گرفته شده است.

حریرچی گفت: در مورد اعلام تعداد فوت کرده‌های بیماری کرونا کشورها با سیاست مخفی کاری و کتمان برخورد می کنند. برخی از کشورهای همسایه اصلا امکان تست کرونا ندارند. یکی از کشورهای جنوبی ما اعلام فوتی داشتند. برخی از کشورهای توسعه یافته امکان انتشار خبر کذب ندارند اما برخی کشورها به دلیل سیاست توریسم کتمان می‌کنند.

وی ادامه داد: ۹ نفر از رژیم اشغالگر اسرائیل توریسم بودند و هر ۹ نفر مبتلا بودند. آیا اسرائیل اطلاع رسانی کرد؟ ما اگر بخواهیم هم نمی‌توانیم در اطلاع رسانی دروغ بگوییم. همه می توانند با یک موبایل عکس بگیرند و اطلاع رسانی کنند.

معاون کل وزارت بهداشت افزود: ما به همکارانمان نمی‌گوییم که فرد کرونا دارد تا آنها هم مبتلا شوند؟ ما نه می‌خواهیم دروغ بگوییم نه امکان دروغ گفتن داریم.

حریرچی در رابطه با آمار بیمارستان‌های مرجع تشخیص گفت: ما بیمارستان مرجع تشخیص نداربم. آزمایشگاه مرجع تشخیص داریم که در سه بیمارستان است.
آزمایشگاه در هیچ جای دنیا نمی‌تواند به تشخیص مردم باشد. تست از زمانی مثبت می‌شود که فرد علامت‌دار باشد. انجام آزمایش قبل از علامت‌دار شدن اصلا مثبت نمی‌شود. بسیاری از مراجعات ما به این شکل است.

وی افزود: بیمارستان‌هایی که ما بیماران را منتقل می‌کنیم از سوی خود ما انجام می‌شود. ما در شهرهای بزرگ چند بیمارستان در سه لایه پیش بینی کرده‌ایم و کل بیمارستان به بیمار کرونا اختصاص دارد. اینکه ما بیمارستان بزنیم ممکن نیست اما در برخی استان‌ها مخالفت هایی هست که مردم را تحریک کردند که چرا این بیماران را به شهر ما می آورید. خب کجا باید ببریم؟

معاون کل وزارت بهداشت تاکید کرد: ما در شهرهای کوچک‌تر که یک یا دو بیمارستان داریم یک بخش را برای این بیماری کنار گذاشته‌ایم. مردم نباید به بیمارستانی که فکر می‌کنند تخصص بیشتری دارند مراجعه کنند. ۸۰ درصد افرادی که تست مثبت داشتند با خوردن مایعات و... خوب می‌شوند و اصلا نیازی به بستری شدن ندارند. تعدادی ممکن است بستری شوند و نیاز به مراقبت بیشتر دارند.

حریرچی ادامه داد: بیمارستان عفونی‌ترین نقطه ابتلا در دنیا است. سیاست چین برای اثربخشی بیشتری برای مقابله با بیمار، مراقبت در منزل است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دیر اعلام کردن بخاطر مسائل سیاسی و انتخابات بود؟ گفت: این اتفاق روز جمعه افتاده است. روز جمعه ساعت ۱۳ دکتر جهان پور مصاحبه کردند که ما ۷۳۸ مورد مبتلا به کرونا داریم. ساعت ۴ بعد از ظهر وزیر بهداشت ترکیه تماس گرفت و با وزیر ما صحبت کرد و سپس ساعت ۵ توئیت کرد که ۷۵۰ بیمار مشکوک به کرونا در ایران است. خب ما زودتر اعلام کردیم.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: شما اگر من را دروغگو یا کتمان کننده فرض کنید، هر حرفی که زده شود باور نمی‌کنید. ما ساعت ۱۳ اعلام کردیم و ترکیه ساعت ۱۷ اعلام کرد، بعد به ما می‌گویند خاک بر سرتان که خبر آنها بیشتر چرخیده است.
 
منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
کشف یک میلیون عدد ماسک در تهران
Iran, Islamic Republic of
کشف دو واحد تولیدی ماسک های تقلبی / کشف بیش از یک میلیون ماسک احتکار شده