جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۳
۱

اعتراف روزنامه اصلاح‌طلب: تصمیمات FATF سیاسی است

يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۲۹
کد مطلب: 719581
تصميمات FATF برخلاف ذات و دلايل تشكيل اين كارگروه ويژه، سياسي است.
اعتراف روزنامه اصلاح‌طلب درباره FATF
به گزارش جهان نيوز، روزنامه اصلاح طلب اعتماد، روز گذشته در یادداشتی با عنوان «با لیست سیاه چه کنیم» نوشت: «تصميمات FATF برخلاف ذات و دلايل تشكيل اين كارگروه ويژه، سياسي است. در موضوع بازگشت ايران به ليست‌سياه نيز اين اتفاق افتاده است؛ چراكه كشورهاي امريكا، اسراييل و عربستان از جمله حاميان قرار دادن جمهوري اسلامي در ليست‌سياه بودند. اروپايي‌ها نيز در نشست اخير اين گروه بي‌تفاوت از كنار مسئله ايران گذشتند كه اين مهم نيز به دلايل سياسي اتفاق افتاده است. علاوه‌بر اين موضوع، نمي‌توان روابط مالي و بانكي پر از ابهام برخي كشورها كه هرگز در ليست‌سياه قرار نمي‌گيرند را ناديده گرفت.»

گفتنی است، تصمیم گروه اقدام مالی -FATF- در گنجاندن نام ایران در لیست سیاه درحالی است که مدت‌هاست اکثر بانک‌ها در کشورهای غربی نه به علت عدم پذیرش FATF از سوی ایران‌، بلکه از بیم تحریم‌های آمریکا از انجام تراکنش‌های مرتبط با ایران خودداری کرده‌اند. بنابراین حتی در صورت تن دادن به پذیرش ذلت‌بار کنوانسیون‌های پالرمو و CFT نیز تحریم‌های بانکی ادامه خواهد یافت. به همین علت است که عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرده است «تصمیم اجلاس اف‌ای‌تی‌اف تأثیری در روابط و معاملات ما نخواهد داشت». یعنی تفنگ «FATF» فشنگ ندارد!

این درحالی است که حامیان FATF اینگونه القاء می‌کنند که اگر به FATF می‌پیوستیم، فتح الفتوحی عظیم رخ می‌داد اما دولت روحانی در حدود سه سال و نیم اخیر، حدود ۹۵ درصد دستورات FATF را اجرا کرد، در حالیکه کوچک‌ترین گشایشی نیز در تبادلات بانکی رخ نداد.

حامیان اف‌ای تی اف مدعی هستند که باید با تصویب پالرمو و سی اف تی، بهانه را از این سازمان می‌گرفتیم. این در حالی است که کره شمالی در سال‌های گذشته، هم پالرمو را تصویب کرد و هم سی اف تی را؛ ولی در نهایت نه تنها از لیست سیاه خارج نشد، بلکه بهانه جدید در حوزه موشکی از سوی FATF مطرح شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مگر نمی گویند FATF برای مبارزه با پول شویی ومبارزه با حامیان تروریست هاست . سردسته تروریستها ترامپ علنا" جلوی چشم میلیاردها بیننده وشنونده ترور شهید حاج قاسم را بعهده گرفت.چه شد؟ ...