کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خطر درگیری روسیه و ترکیه افزایش می‌یابد؟

1 اسفند 1398 ساعت 16:43

اظهارات جنگ افروزانه رئیس جمهوری ترکیه درباره آغاز عملیات نظامی در ادلب با واکنش تند مقامات مسکو روبرو شد، ولی در این بین برگزاری نشست فوری سران روسیه-ایران-ترکیه در ماه مارس می‌تواند به بهبود اوضاع کمک کند.


به گزارش جهان نیوز، روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو در تحلیلی نوشته است: "رجب طیب اردوغان" ، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که عملیات نظامی در ادلب سوریه تنها به "زمان" بستگی دارد و همه چیز برای حمله ترکیه آماده است.
 

وعده رئیس جمهوری ترکیه دقیقاً یک روز بعد از پایان دور آخر مذاکرات روسیه و ترکیه درباره ادلب انجام شد، که به گفته اردوغان "هنوز نتایج مطلوبی را به دست نیاورده است".

از سوی دیگر ، این واقعیت که رجب طیب اردوغان در اظهارات خود به این مسئله اشاره کرد که دولت دونالد ترامپ در رابطه با سوریه با ترکیه اعلام همبستگی کرده، گویای آن است که آنکارا به دنبال حمایت واشنگتن از یک عملیات نظامی در ادلب سوریه است.
رهبر ترکیه با تهدیدهای جدید علیه نیروهای وفادار به دمشق،  قول داد در صورت عدم عقب نشینی آنها از مواضع خود در استان ادلب ، از تمام قدرت نظامی کشورش برای حل مشکل استفاده خواهد کرد.

در عین حال کرملین، شروع عملیات نظامی ترکیه علیه ارتش سوریه را بدترین سناریوی ممکن در روند اوضاع توصیف کرد.

"دمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در پاسخ به این سؤال خبرنگاران که در صورت آغاز عملیات نظامی جدید ترکیه در سوریه، آنطور که اردوغان وعده داده، روسیه به این مسئله چگونه واکنش نشان خواهد داد، گفت: «اجازه بدهید که از حالا در باره بدترین حالت ممکن در ادلب، صحبت نکنیم. اگر عملیاتی علیه دولت قانونی و نیروهای مسلح سوریه آغاز شود، مطمئناً این بدترین سناریو خواهد بود.»

پسکوف تاکید کرد که روسیه برای جلوگیری از وخامت بیشتر اوضاع در منطقه ادلب، تماس‌های خود با طرف ترکیه‌ای را ادامه خواهد داد.

"سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه نیز بر مواضع مسکو در این رابطه تاکید کرده و یادآور شد که روسیه همچنان از اقدامات ارتش سوریه که به تحریکات نظامی غیرقابل قبول در منطقه ادلب پاسخ می دهد، کاملاً حمایت می کند.

لاوروف پذیرفت که مذاکرات روسیه و ترکیه در مسکو به توافق نهایی درباره چگونگی اجرای توافقات روسای جمهوری دو کشور منجر نشده است، البته طرف روسی آمادگی همکاری با ترکیه در هر سطحی از جمله در بالاترین سطح برای حل و فصل اوضاع را دارد.

لاوروف همچنین تأکید کرد: «طبیعتاً نیروهای مسلح سوریه با تأکید مجدد بر تعهد خویش در چارچوب توافقات قبلی درباره ادلب، از جمله توافق برای رعایت رژیم آتش بس، به هر نوع تحریکات غیرقابل قبول در منطقه پاسخ می دهند و ما در این رابطه از آنها حمایت می کنیم.»

نشست روسای جمهوری روسیه، ایران و ترکیه در تهران‌ می‌تواند به حل اوضاع کمک کند
به نوشته این روزنامه، اکنون احتمالاً اوضاع در بالاترین سطح مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. "میخائیل بوگدانوف" معاون وزیر امور خارجه و نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه پیش از این اعلام کرد که در اوایل ماه مارس ، در صورت اعلام آمادگی رهبر ترکیه ، اجلاس سه‌جانبه روسای جمهوری روسیه ، ایران و ترکیه برای حل و فصل اوضاع در منطقه کاهش تنش ادلب در تهران برگزار خواهد کرد.

به گفته وی، مقامات ایرانی پیشنهاد برگزاری نشست سه جانبه رهبران سه کشور ضامن صلح در قالب مذاکرات آستانه در تهران را داده‌اند. ظاهراً در این زمینه که زمان برگزاری چنین نشستی مناسب است، از هم اکنون مورد توافق روسیه و ایرانقرار گرفته و اکنون همه چیز بستگی به آمادگی و رضایت شرکای ترک در این زمینه دارد.

اردوغان بعید است خود را درگیر وضعیتی کند که روبروی روسیه قرار بگیرد
در محافل کارشناسی دیدگاه متفاوتی از خطر سناریوی نظامی در ادلب و ماجراجویی جدید اردوغان در سوریه وجود دارد.

"کریل سیمونوف" ، رئیس مرکز مطالعات اسلامی در موسسه توسعه نوآوری‌ها و کارشناس شورای امور خارجه روسیه معتقد است که درباره آمادگی آنکارا برای اقدامات نظامی واقعی علیه نیروهای دولتی شک و تردیدهای زیادی وجود دارد.

این تحلیلگر به این روزنامه گفت: «چنین اقدامی می تواند به یک درگیری مستقیم بین ترکیه و روسیه منجر شود ، زیرا عملیات فعلی ارتش سوریه در ادلب در واقع به رهبری روسیه در حال اجراست. اگر نیروهای هوایی روسیه مورد حملات ترکیه قرار بگیرند ، باید چه واکنشی از خود نشان دهند؟ مسلماً مقامات آنکارا به عواقب چنین روند اوضاعی خواهند اندیشید.»

"اورخان غفارلی"، کارشناس مرکز مطالعات سیاسی در آنکارا معتقد است که ضرب العجل ترکیه برای نیروهای دولت سوریه اواخر فوریه به پایان خواهد رسید. وی توضیح داد: «بر اساس اطلاعات مطبوعات مذاکرات اخیر بین مقامات ترکیه و روسیه موفقیت آمیز نبود ، بنابراین رئیس جمهور اردوغان در سخنان خود قاطع تر صحبت کرده  و یادآور شد که نیروهای مسلح ترکیه برای آغاز عملیات در ادلب آماده هستند. موضع ترکیه بر این مبتنی است که نیروهای بشار اسد باید به سمت مواضعی که در سوچی توافق شده بود، عقب نشینی کنند. اقدام بعدی روسیه در این رابطه می تواند تعیین کننده باشد.»
 
منبع: تسنیم


کد مطلب: 719321

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/719321/خطر-درگیری-روسیه-ترکیه-افزایش-می-یابد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com