جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

روایت مهدی فقیه از نقش روحانی «خروج»

سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۲۶
کد مطلب: 719076
مهدی فقیه گفت: برخی از مسئولان فرهنگی و بلند پایه‌ سینمایی کشورمان به دنبال مؤلفه‌های قرآنی و معارفی در سینما و تلویزیون نیستند.
روایت مهدی فقیه از نقش روحانی «خروج»
به گزارش جهان نيوز، هیأت داوران فیلم‌های قرآنی سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر، جایزه ویژه خود را به خاطر بازی در فیلم "خروج" و به پاس عمری فعالیتِ هنرمندی که در ایفایِ  نقشِ انسان‌های مصلح و قرآنی حضور داشته، به "مهدی فقیه" اهدا کرد.

«خروج» آخرین اثر ابراهیم حاتمی‌کیا است که در سی‌و هشتمین جشنواره فیلم فجر اکران شد. این‌بار حاتمی‌کیا به سوژه اعتراض پرداخته بود. تعدادی از روستائیان که اتفاقاً اغلب آنان از خانواده شهدا، مجرحان جنگ تحمیلی و روحانی‌اند، برای حل مشکلات خود می‌خواهند با رئیس جمهور دیدار کنند که در این میان، با چالش‌هایی روبرو می‌شوند. "مهدی فقیه" در این فیلم سینمایی، نقش روحانی روستا را برعهده دارد که همراه معترضان به تهران می‌آید تا به رئیس جمهور دیدار کند.

مهدی فقیه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی تسنیم با اشاره به ویژگی‌های کلی فیلمنامه خروج گفت: فیلم خروج، متنی دارد که در خدمت مردم است. اینکه نشان می‌دهد بستر اعتراضاتی از سوی افرادی مطرح می‌شود که از فرماندهان جنگ‌اند. آنها سعی می‌کنند تا مشکلات را در آرامش مطرح کنند امّا رسانه‌های معاند، جریانی را به نفع خود بوجود می‌آورند.

این بازیگر سینما و تلویزیون درباره نقش‌ خود در فیلم خروج به‌عنوان یک روحانی و ویژگی‌های عمده این شخصیت گفت: روحانیون و شخصیت‌های بزرگ دینی از گذشته تاکنون در کشور بودند که درجات بالای علمی و معرفتی دارند. مردم همواره از رهنودهای دینی آنها بهره‌مند می‌شوند. اما درباره شخصیت روحانی فیلم باید بگویم، فیلم در یک روستایی روایت می‌شود که عموم مردم با یکدیگر آشنایند و با هم کار می‌کنند. این روحانی در این روستا همیشه مورد احترام و توجه است. بسیار با مردم همراه است و حکم بزرگ آنها را دارد. همیشه در جوامع کوچک به فردی که روحانی یا سید باشد، احترام خاصی گذاشته می‌شود. زمینه و حرکت اصلی داستان هم از این شخصیت آغاز می‌شود.

فقیه در پاسخ به این سؤال که چند درصد ار فیلم‌های جشنواره امسال و یا فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی، رگه‌ها و بایسته‌های قرآنی و معارفی دارند؟ گفت:

متأسفانه مسائل قرآنی و معارفی از فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی حذف شده‌اند. مثل شهریار بحرانی کارگردان فیلم "مریم مقدس" شاید انگشت‌شمارند. شما ببینید فیلم مریم مقدس را چقدر لطیف ساخت و یا ملک سلیمان را که البته قسمت دوم و سوم آن را نگذاشتند، تولید شود. او کارش را بلد است و شاید اگر کارگردان نبود، حتماً یک محقق قرآنی مؤفق می‌شد. نگاه و پرداختی که بحرانی به شخصیت مریم مقدس و حضرت عیسی (ع) دارد، بسیار فوق‌العاده است.

این بازیگر سینما و تلویزیون  خاطرنشان کرد: برخی از مسئولان فرهنگی و بلند پایه‌ سینمایی کشورمان به دنبال مؤلفه‌های قرآنی و معارفی در سینما و تلویزیون نیستند در حالیکه افراد مذهبی، متدیّن و کاربلدی وجود دارند که دلسوز جریان فرهنگ کشورند و که باید آنها را تکریم کرد.

منبع:تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *