جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

بروبیای نامزدها در مراسم ختم و عزا

سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب: 719043
با نزدیک شدن به آخرین روزهای قانونی تبلیغات انتخابات مجلس یازدهم، داوطلبان با بهره گیری از روش‌های متعارف و غیرمتعارف سعی در جذب آراء مردم دارند.
بروبیای نامزدها در مراسم ختم و عزا
به گزارش جهان نيوز، تنها سه روز تا برگزاری انتخابات مجلس یازدهم فرصت باقی است و تبلیغات نامزدها هر روز پررنگ و لعاب تر از روزهای گذشته انجام می‌شود.
 
شهرها در محاصره پوسترهای رنگین و کاغذی با شعارهای رؤیایی قرار گرفته و تصاویر و تراکت‌ها یکی پس از دیگری بر اموال عمومی و درختان بی‌گناه نصب می‌شوند.

در میادین اصلی شهر، هر چند متر یک ستاد بزرگ برپاشده و عکس‌های چند متری کاندیداها که عناوین دکتر و مهندس را یدک می‌کشد، جاذبه بصری شهر را دگرگون کرده است.

در این بین برخی از کاندیداها و طرفدارانشان با توسل به شگردها و تازه‌های تبلیغاتی سعی در جذب رهگذران دارند.

نورافشانی و پخش فیلم با تلویزیون شهری
البته برخی تبلیغات این دوره از انتخابات نسبت به دوره‌های گذشته متفاوت‌تر شده و بساط نورافشانی، موزیک و به راه انداختن کارناوال به راه است.

قبلاً بساط شام و کباب پهن بود و این دوره وعده تلفن همراه، پاور بانک و کارت هدیه شنیده می‌شود.


استفاده از تلویزیون‌های بزرگ شهری در ستادهای تبلیغاتی به ویژه گرگان جلوه‌های بصری شهر را تحت الشعاع قرار داده و داوطلبان تلاش می‌کنند تا با این روش‌ها، شعار و وعده‌هایشان را به اطلاع رهگذران و شهروندان برسد.

البته حضور پررنگ در مجالس ختم و عروسی و آئین‌های مناسبتی و گرفتن عکس و سخنرانی و پخش بروشور در این مجالس هم در حال انجام است.

نوشتن نام کاندیدا بر روی تپه ماهورها
از اقدامات جالب آق قلایی ها نوشتن نام کاندیدا بر روی تپه ماهورهای حاشیه جاده آق قلا- گنبدکاووس است که با رنگ سفید بر زمینه سبز و ابعاد بزرگ از دور خودنمایی می‌کند.

همچنین نخستین بار در و دیوار سازه‌های مسکونی و اداری تنها جزیره ایرانی دریای خزر هم رنگ و بوی انتخابات به خود گرفته و تعدادی از کاندیداهای حوزه انتخابیه بندرترکمن، بندرگز، گمیشان و کردکوی تصاویر و بنرهای خود را در آشوراده نصب کرده اند.


برای نخستین بار در تاریخ گلستان، یکی از قزاق های ساکن گرگان در جمع نامزدهای این حوزه انتخابیه ثبت نام و تأیید صلاحیت شده است. شنیده شده قزاق‌ها تلاش می‌کنند با قراردادن نام کاندیدای خود در یکی از اجماع سیاسی و قومیتی گرگان و آق قلا، آرای وی را به حد متعارف و قابل قبولی برسانند.

هزار و ۵۰۰ خانوار قزاق با جمعیتی قریب به ۶ تا هشت هزار نفر از گذشته‌های دور در گرگان ساکن هستد.

در و دیوارهای تنها جزیره ایرانی دریای خزر هم از نصب عکس و تراکت بی بهره نمانده است بررسی‌ها نشان می‌دهد که برای اولین بار در تاریخ انتخابات استان قومیت‌های سیستانی و ترکمن در حوزه انتخابیه مرکز استان نتواسته اند به اجماع موفقی در خصوص برگزیدگان خود برسند و همچنان تعداد زیادی از نامزدهای منتسب به اقوام یاد شده به صورت جزیره‌ای و منفک در رقابت با دیگران فعالیت دارند. البته در این دوره از انتخابات مجلس در گلستان دو طیف سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا هم نتوانسته اند تاکنون به گزینه نهایی فراگیر دست یابند.

در گلستان صلاحیت ۲۳۵ نامزد برای شرکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از ۶ حوزه انتخابیه این استان توسط هیأت نظارت بر انتخابات شورای نگهبان تأیید شد.

طبق گفته رئیس ستاد انتخابات استان گلستان از این تعداد ۷۰ نفر از حوزه انتخابیه گرگان و آق قلا، ۳۳ نفر از حوزه انتخابیه گنبدکاووس، ۲۲ نفر از حوزه انتخابیه رامیان و آزادشهر، ۲۷ نفر از حوزه انتخابیه علی آبادکتول، ۳۴ نفر از حوزه انتخابیه کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان و ۴۹ نفر هم از حوزه انتخابیه مینودشت، کلاله، مراوه تپه و گالیکش بودند.


۱۸۳ نفر در عرصه رقابت باقی مانده اند
عبدالرضا چراغعلی بیان کرد: با انصراف تعدادی از داوطلبان انتخابات مجلس یازدهم در استان در حال حاضر ۱۸۳ نفر در عرصه رقابت انتخاباتی باقی مانده اند.

وی با تأکید بر رعایت الزامات قانونی در زمان تبلیغات از سوی نامزدها و هواداران آنها گفت: کاندیداها مطمئن باشند فعالیت آنها در فضای حقیقی و مجازی رصد می‌شود و در صورت بروز تخلف با آنها برخورد خواهد شد.

چراغعلی بیان کرد: برای اخذ آرای استان گلستان در روز دوم اسفندماه امسال، ۸۰۴ شعبه روستایی و ۵۸۵ شعبه شهری و یک شعبه ویژه اقلیت‌های ساکن در استان پیش بینی شده است.

فرماندار گرگان هم با بیان این که در این دوره از انتخابات استقبال داوطلبان از تبلیغات در فضای مجازی افزایش یافته است، افزود: در جلساتی که با حضور نامزدها و رئیس پلیس فتا استان برگزار شد توضیحات لازم در خصوص تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی ارائه شده است.

محمد حمیدی با اشاره به این که داوطلبان باید یک شماره حساب مورد تأیید بانک مرکزی را به ستاد انتخابات استان اعلام کنند و تمامی هزینه‌های انتخاباتی خود از طریق همین شماره حساب باشد، گفت: ۱۰۰ نقطه در شهر گرگان برای تبلیغات جانمایی شده و داوطلبان مجاز هستند که پوسترها و بنرها را در ابعاد مشخص چاپ و نصب کنند.

برخی‌ها تصور می‌کنند با عکس‌های سلفی و رنگی و بنرهای بزرگ می‌توانند نظر مردم را جلب کنند اما باید بدانند این شیوه‌ها منسوخ شده است و مردم به دنبال برنامه و سوابق اجرایی داوطلبان هستند بنابراین نامزدها به جای سخنان آتشین و علم کردن بنرهای غول آسا سعی کنند با وظایف نمایندگان مجلس آشنا شده و وعده‌های منطقی و معقول دهند.
 
منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *