کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

زاکانی:

اصلاح‌طلبی و اصولگرایی دیگر کشش ندارد/ دولتمردان با مردم صادق و امانت‌دار نیستند/ لاریجانی ظلم بزرگی در حق مجلس و نظام کرد

29 بهمن 1398 ساعت 9:59

باید در دسته‌بندی سیاسی کشور، اصلاح جدی صورت بگیرد و اصلاح‌طلب و اصولگرا، دیگر کشش و ظرفیت ندارد و نمی‌تواند ادامه‌دهنده نسل آینده باشد؛ باید یک دسته انقلابی و غیرانقلابی ملاک قرار بگیرد.


گروه سیاسی جهان نیوز: دکتر علیرضا زاکانی، نمیانده ادوار هفتم تا نهم مجلس شورای اسلامی و کاندیدای نمایندگی مجلس از حوزه قم معتقد است که لاریجانی مجلس را به مجلس یک نفره تبدیل کرده بود. زاکانی می گوید: «آقای لاریجانی ظلم بزرگی در حق مجلس شورای اسلامی و نظام کشور کردند و مجلس را از حیز انتفاع انداختند، مجلس را به سمتی بردند که به اراده ایشان تصمیم‌گیری‌ها صورت بگیرد لذا تعبیری داشتم ناظر به اینکه لاریجانی مجلس یک‌نفری بود.»

 
به گزارش جهان نیوز، بخش های مهم گفتگوی دکتر علیرضا زاکانی با خبرگزاری دانشجو را در ادامه خواهید خواند:

*باید اهداف انقلاب اسلامی محقق شود و جمهوری اسلامی از انقلاب اسلامی عقب‌افتاده و نتوانسته الگوی کاملی برای انقلاب اسلامی باشد، دلایل مختلفی دارم.
 
*از سال ۹۱ قائل به یک تغییر و تحول جدی در کشور بودم تا انقلاب را به اهداف مختلف خود نزدیک کند. چارچوبی تحت عنوان انقلاب سوم طراحی کردم و با نخبگان و مجموعه‌های مختلف به اشتراک گذاشته‌ام و سه سال اخیر به یک جمع‌بندی رسیدم که تنها راهش ایجاد یک شبکه گسترده نخبگانی است. گام دوم یک هدیه‌ای برای ما بود و یک منشوری برای این کار شد که این اتفاق رقم بخورد و لذا عمده تلاشم معطوف به ساماندهی نخبگانی با یک زمینه تولید فکر و اندیشه است.

*بعد از ارزیابی‌ها به این نتیجه رسیدم که می‌توان علاوه بر حرکت نخبگانی و شبکه‌ای گسترده، در غالب نامزدی از یک نقطه‌ای که ویژگی‌های ممتازی دارد می‌توان بهتر به آن اهداف نیل کرد. لذا قم را انتخاب کردم. قم کانون معنویت و انقلاب اسلامی است و اگر مشهد و حرم امام رضا (ع) را به‌عنوان خورشید تعبیر کنم، قم به‌عنوان یک ماه و قمر به معنای واقعی خودش نورافشانی می‌کند.

*دسته‌بندی سیاسی کشور، اصلاح جدی صورت بگیرد و اصلاح‌طلب و اصولگرا، دیگر کشش و ظرفیت ندارد و نمی‌تواند ادامه‌دهنده نسل آینده باشد؛ باید یک دسته انقلابی و غیرانقلابی ملاک قرار بگیرد و خارج دایره حاکمیت هم ضدانقلاب است. فعالیت‌های سیاسی علی‌القاعده میان انقلابیون و غیر انقلابیون است و باهم رقابت می‌کنند؛ انقلابیون دنبال تحقق اهداف انقلاب هستند که آزادی، استقلال، عدالت، پیشرفت معنوی و مادی از ثمرات آن است.

*حضرت امام خامنه‌ای می‌فرمایند که غیر از معصومین کسی را نداریم که اشکالی نداشته باشد. از خیلی از آدم‌های خوب هم انتظار کم‌لطفی است لذا با دیدن یک اشکالی، انسان نباید خودش را ببازد بلکه باید آن مشکل را در جریان و فرد اصلاح کند. نباید با اشکال کنار بیاید، اما نباید خودش سقوط کند.

*به نظرم یک کار هماهنگ در سال ۹۲ و ۹۶ انجام شد و من نیز برخی نکات را برای سال ۹۲ مطرح کردم. سال ۹۶ با چندنفری صحبت کرده بودم و انتظار می‌رفت که تأییدم قطعی است، اما ساعت دو بعدازظهر، حکم یک سال زندان برای بنده آورده بودند که حکم بدوی بود؛ آقای کدخدایی گفت که برای شما، دو بار رأی‌گیری شد و برخی آقایان گفتند حکم زندان دارد؛ درحالی‌که حکم بدوی بود و هیئت منصفه نیز، نظر بنده را تائید کرده بود. بعداً حکم شکسته شد و بنده تبرئه شدم و این‌یک تبانی بود.

بیشتر بخوانید:
چرا زاکانی سال ۹۶ احراز صلاحیت نشد؟

*دو باری که عدم احراز شدم، نامه زدم و از شورای نگهبان تشکر کردم؛ گفتم وظیفه‌ای داشتم که شما این را برداشتید و اگر کسی نگاه درستی به موضع خدمتگزاری داشته باشد، برای موضع خدمتگزاری آتش به پا نمی‌کند. اگر کسی که نگاه الهی داشته باشد، می‌فهمد که موضع خدمت یعنی انسان باید در مسیر خدا خودش را قرار بدهد، اما اگر به هر دلیلی این اتفاق نیفتاد، با یک دستمال، قیصریه را به آتش نکشد. من به شورای نگهبان منتقد هستم و دلیلش این است که شورای نگهبان، حق مصلحت سنجی ندارد و با بی‌سلامتی و فساد باید برخورد کند.

*فردی که می‌خواهد نماینده مجلس شود، باید چند معیار سلامت در حوزه‌های مختلف داشته باشد، فردی که دو تابعیتی است و نوع نگاه وی به ضدانقلاب برمی‌گردد، باید عدم احراز صلاحیت شود. سلامت اعتقادی یعنی فرد به قانون اساسی معتقد باشد، در کجای دنیا کسی که اعتقاد به قانون اساسی ندارد، نماینده مجلس می‌شود. سلامت سوم سیاسی است، کسی که قانون‌شکنی می‌کند، نباید نماینده و رئیس‌جمهور باشد. سلامت چهارم، سلامت اخلاقی است و به‌سلامت مالی و اقتصادی اشاره دارد.
 
بیشتر بخوانید:
ماشین زاکانی چیست؟ منزل کجاست؟ درآمد از کجا؟ +تصاویر

*جبهه اصلاحات دائماً از موضع طلبکاری با موضوع برخورد می‌کند و هیچ مسئولیتی را نمی‌پذیرد. دو دوره از روحانی حمایت کردند و با حمایت این‌ها روحانی سرکار آمده، تمام سرمایه‌های مردم را به آتش کشیده شد، ولی باز طلبکارند. این «تکرار» می‌کنم خاتمی، سبب شد جمعی داخل مجلس شوند و کارنامه‌ای دارند که باید نسبت به آن پاسخ بدهند. اصلاحات به دنبال فرار روبه‌جلو و احساسی کردن جامعه است و اغواگری می‌کنند. ازنظر این‌ها مرگ برای همسایه خوب است.
 
*اصلاحات اساساً با هر چیزی که مخالف با حضورش در قدرت، مخالف باشد ضدیت دارد و ممکن است، قانون باشد.
 
*ما در کشور یک مافیای پنهانی داریم که شامل سه ضلع است، ضلع قدرت پرستی، دنیاپرستی و ضلع بیگانه‌پرستی از اضلاع آن هستند.

*محصول این نگاه، تخلفات بزرگ انتخابات ۹۶ است و بسیاری از استانداران و فرمانداران به دستگاه قضایی احضار شدند. این‌ها نگاهشان برای مردم، قیم مآبانه است. هاشمی حداقل دو بار بیان داشت که من یک تفاوتی با رهبر انقلاب دارم، من می‌گویم حداقل مردم شرکت کنند و آن‌کسی که از صندوق رأی درمی‌آید آدم ما باشد، ولی آقا می‌فرمایند همه شرکت کنند هرکسی درآمد، با او کار می‌کنیم.

*من در مورد قم اظهارنظری نمی‌کنم، اما در مورد مجلس، آقای لاریجانی ظلم بزرگی در حق مجلس شورای اسلامی، نظام و کشور کردند و مجلس را از حیز انتفاع انداختند، مجلس را به سمتی بردند که به اراده ایشان تصمیم‌گیری‌ها صورت بگیرد لذا تعبیری داشتم ناظر به اینکه لاریجانی مجلس یک‌نفری بود. یک روزی بنا بود که رئیس مجلس شود، خودش را به جریان اصولگرا می‌چسباند و یک روز لازم بود که برجام تصویب کند، به دوستان روحانی می‌چسبد؛ ازاین‌جهت کارنامه بدی دارد.

*عقل و دین هم چیزی خوبی هستند. اتکا به یک مطلب حضرت آقا است. جمعی از نمایندگان خدمت حضرت آقا رفتند و از لاریجانی و احمدی‌نژاد شکایت کردند، حضرت آقا در پاسخ به این‌ها این مطالب را فرمودند که خب اشکالاتی که ذکر شد چه به رئیس این قوه و آن قوه این درد دل‌هایی است که ممکن است بعضی مورد تائید بنده هم باشد و بعضی هم نباشد.

*ما برعکس اصلاح‌طلبان نگاه قبیله‌ای نداریم و اگر هاشمی، خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی عملکرد مناسبی داشته باشد، حمایت می‌کنیم. من به لاریجانی هیچ‌وقت رأی ندادم، احساس می‌کردم به درد ریاست مجلس نمی‌خورد و نقدهایم را نیز به خودش گفته‌ام. مشکل جریان اصلاح‌طلب این است که قبیله‌ای نگاه می‌کند و در خطای آدم‌ها خودش را شریک می‌کند لذا رفتار‌های لاریجانی را مخالف اصول می‌دانستیم و مخالفت کردیم.

*بودجه ۱۵۰ میلیارد کسری دارد، از نماینده دولت در کمیسیون تلفیق سؤال شد که چرا این بودجه را بستید که محقق نمی‌شود، خبرنگاران را بیرون کردند و گفت که تصمیم به این است که اگر با ترامپ مذاکره کنیم و تحریم‌ها را برداشته شود، این بودجه محقق می‌شود، ولی اگر برنداشت نشود، رئیس‌جمهور تصمیم دارند که استعفا بدهند و همه مسئولیت‌ها را به گردن بگیرند. این‌ها به‌شدت به قدرت چسبیده‌اند و از این بلوف‌ها زیاد می‌زنند. هر ثانیه از عملشان در جهت تحت‌فشار گذاشتن نظام و مردم است

*یکی از ویژگی‌های دولتمردان این است که با مردم صادق و امانت‌دار نیستند لذا به مردم خدمت نمی‌کنند. مثل‌اینکه شما بگویید ما با صدام می‌جنگیم و یک اتوبان ۴ بانده تا تهران در اختیار نیرو‌های نظامی صدام قرار بدهیم که رفت‌وآمد کنند. وقتی شما تمام اطلاعات بانکی خود را به دشمن می‌دهید، از این خیلی بدتر است که شما ده اتوبان چهار بانده در اختیار صدام قرار دهید. آدم باید بتواند از اطلاعات خود صیانت کند و دولت توجهی به آن ندارد؛ آدم خواب را می‌شود بیدار کرد، ولی فردی که خودش را به خواب‌زده نمی‌شود، بیدار کرد.

*اگر اسنادی باشد که تخلف کرده‌اند، حتماً باید برخورد شود. یک کارمند پاک، جلوی خلافکاری را گرفته و نماینده متخلف شروع کرده به فحش دادن و مجلس که باید عصاره فضایل ملت باشد، بعضی مواقع رذایل در او موج می‌زند، این فیلم در فضای مجازی منتشر شد و من این را فاجعه می‌دانم، ولی فاجعه بزرگ‌تر وقتی است که در مجلس جلسه می‌گذارند و برای حمایت از تخلف می‌گویند فردی که این فیلم را گرفته با او باید برخورد شود.


کد مطلب: 719020

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/719020/اصلاح-طلبی-اصولگرایی-دیگر-کشش-ندارد-دولتمردان-مردم-صادق-امانت-دار-نیستند-لاریجانی-ظلم-بزرگی-حق-مجلس-نظام

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com