کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روحانی در مراسم تقدیر از برگزیدگان خوارزمی:

مردم از ما تعامل با جهان را می‌خواهند/ یک عده می‌گویند دور خودمان دیوار بکشیم/ می‌ترسم کم‌کم ساندویچی و میوه را هم دوقطبی کنند/ پرتقال جناح راست و جناح چپ!

28 بهمن 1398 ساعت 15:00

می ترسم کم کم ساندویچ فروشی، بقالی ها و لباس فروشی ها هم دو قطبی شوند و یکی بشود این جناح و یکی آن جناح شود.


به گزارش جهان نیوز، حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور، روز دوشنبه در آیین پایانی سی و سومین جشنواره بین المللی خوارزمی و تقدیر از برگزیدگان این جشنواره به سخنرانی پرداخت. اظهارات رئیس جمهور در این مراسم نشان می دهد که ظاهرا آقای روحانی قصد دارد تا اتخاذ مواضع حاشیه دار روزهای گذشته را تا روز انتخابات ادامه دهد. رئیس جمهور بخش های مهمی از سخنرانی خود در این مراسم علمی را به مباحثی نظیر قصد یک عده برای دیوارکشیدن دور ایران، دوقطبی کردن جامعه، چالش مقایسه با دولت احمدی نژاد و... اختصاص داد.

به گزارش جهان نيوز، بخش های مهم اظهارات رئیس جمهور را در ادامه خواهید خواند:

*می ترسم کم کم ساندویچ فروشی، بقالی ها و لباس فروشی ها هم دو قطبی شوند و یکی بشود این جناح و یکی آن جناح شود و هر کس این جناح است وارد این مغازه شود  و هر کس آن جناح است وارد آن مغازه شود. من می ترسم میوه هم تبدیل به دوقطبی شود، پرتقال جناح راست، پرتقال جناح چپ، هر چیزی را در جامعه دوقطبی نکنیم. چه خبره؟ به چه سمت حرکت می کنیم؟ می خواهیم چکار کنیم؟

*قطب، حزب، جناح جای خودش را دارد، یک استاد خوب، استاد خوب است حالا حتی آن زمانی که ما دانشجو بودیم. البته چون یک مقدار در آن سالها شور انقلاب ایجاد شده بود بعضی از دانشجویان با بعضی از استادها خوب نبودند و با بعضی از استادها بهتر بودند. بعضی از استادها با انقلاب موافق بودند بعضی ها خیلی موافق نبودند من همان زمان با این حرف مخالف بودم که یک استاد وقتی سر کلاس می آید و می خواهد درس بگوید ما باید از دانش او استفاده کنیم از اول که نمی آییم حرارت سنج بگذاریم ببینیم تقوای او بالا یا پایین است، از اول که نمی آییم ببینیم اصل و نسب او را بررسی کنیم که مال چه نژاد و طایفه ای است. این عالم و استاد است باید از او بیاموزیم. کلاس برای آموختن است برای یاد گرفتن است. دانشگاه حتما باید کار سیاسی هم انجام بدهد اما اصل را نباید فراموش کنیم.

*دانشگاه را ما برای علم و دانش درست کردیم والا یک کلوپ درست می کردیم یک مرکزی درست می کردیم به نام خانه احزاب ، دانشجو به دانشگاه آمده باید علم بیاموزد و یاد بگیرد در عین حال در مسائل سیاسی هم  حضور پیدا کند. در عین حال هم در انتخابات فعال باشد. همیشه دانشگاه های ما در ایام انتخابات از فعال‌ترین گروه‌ها در جامعه بودند .حضور شان در مسایل سیاسی وانتخاباتی بسیار خوب است و اشکالی ندارد، اما یادمان نرود آن نکته اول که ما دنبال علم و دانش رفتیم و علم و دانش را نباید تقسیم کنیم.

*یک وقتی گفتم بعضی‌ها نقد کردند گفتم فیزیک اسلامی و شیمی اسلامی و غیراسلامی نداریم بعضی‌ها گفتند نه داریم. خوب شاید ما این چیزها را بلد نیستیم که چگونه می شود 2+2  در جناح راست  4 و در جناح چپ 6 بشود . 2+2 می‌شود 4 برای هر جناحی می‌خواهد باشد، فرقی نمی‌کند، علم، علم است. ریاضیات، ریاضیات است.

*در مورد همین خوارزمی، آثار علمی‌اش را نمی‌پرسیم، حتی مذهب‌اش را نمی‌پرسیم شیعه بوده یا سنی بوده، در مورد سعدی هم نمی‌پرسیم که او شیعه بوده یا سنی بوده، حافظ شیعه بوده یا سنی بوده؟چه فرق می‌کند، آنچه مهم است از علم و دانش این بزرگمردان در تاریخ استفاده کنید.

*فضا را یک مقدار مناسب و آرام کنیم. از دو قطبی کردن فضا در همه موضوعات فاصله بگیریم و بگذاریم در علم و دانش پیشرفت شود . بحمدالله وضع ما خوب است و باید به آینده امیدوار باشیم امروز امیدوار هستیم اینکه تحریم‌ها و فشارها نتوانسته ما را بشکند و نتوانسته ما را عوض کند، این افتخار بزرگی برای ماست.

*خدا شاهد است در این یکسال و خرده‌ای کمتر رهبری در دنیا است که به من برسد و از ایستادگی و تاب‌آوری ملت ایران تجلیل نکند؛ همه رهبران غربی و اروپایی،‌ همه‌شان برایشان جای تعجب و شگفتی است که یک ملت بزرگ و عظیم در برابر این همه فشار ایستادگی و مقاومت و در علم و دانش پیشرفت می‌کند.

*به دلایل سیاسی، جناحی همین است که می‌گویم این چیزها را دو قطبی نکنیم. افتخارات کشور را دو قطبی نکنیم. افتخار، افتخار است. سردار سلیمانی افتخار ماست، جناح راست و چپ نمی‌شناسد. اتفاقاً سردار سلیمانی کسی بود که اصلا جناحی نبود. اصلاً در این جناح‌بازی‌ها نبود، با همه جناح‌ها و با همه خوب بود و اصلاً تفکرش، تفکر جناحی نبود. اساساً این چیزها جناحی کردن نیست، معنی ندارد که ما افتخارات ملی‌مان را تقسیم کنیم. این برش، برش ناصحیح و نادرست ایجاد کردن است. اگر درختی هم که میوه دارد از وسط نصف کنید و بگویید ما دو جناح هستیم در این صورت هر دو خشک می‌شود.

*اگر با اره وسط درخت را بریدید این درخت تا پایین خشک می‌شود، دیگر میوه نمی‌دهد نه به این جناح میوه می‌دهد و نه به آن جناح میوه می‌دهد.

*قواعد بازی وحزب بازی برای محیط خاص و دوران خاصی است، با هم دعوا و انتخابات می کنیم و یکی برنده می شود از این جا به بعد، دیگر این قواعد بازی به آن صورت رقابت در جامعه باید تعطیل شود. نه اینکه داخل اتاق هایمان برویم و تا انتخابات بعدی رقابت کنیم، یعنی آیا ما همین طور می خواهیم ادامه بدهیم؟ و همچنان تا انتخابات بعدی و بعدی ادامه می دهیم.

*مردم اینها را از ما نمی خواهند، مردم پیشرفت کشور را از ما می خواهند، مردم زندگی راحت، رفاه، معنویت، آزادی در جامعه و استقلال به معنی واقعی کلمه را می خواهند، مردم تعامل با جهان را می خواهند.

*می گویند با دنیا تعامل نکنیم یک دیوار دور خودمان بکشیم. اینقدر دیوار دور ما هست دیگر نیاز نیست شما دیوار بکشید. آن آقای پمپئو اینها دائما مشغول دیوار کشی  هستند ما باید دنبال پل باشیم نه دنبال دیوار، با ملتهای دیگر و با دانشگاههای دیگر پل درست کنیم.

*بین این 6 سال و 6 سال قبل، بین این 8 سال تا پایان دولت با 8 سال قبل یک مقایسه ای بکنیم؛ اشتغال را چه کسی درست کرده؟ مردم، کشاورزان، مهندسین و صنعتگران درست کردند؛ آنهایی که در بخش گردشگری دارند تلاش می کنند، درست کردند؛ در بخش خدمات درست کردند؛ مردم درست کردند.


کد مطلب: 718942

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/718942/مردم-تعامل-جهان-می-خواهند-یک-عده-می-گویند-دور-خودمان-دیوار-بکشیم-می-ترسم-کم-کم-ساندویچی-میوه-هم-دوقطبی-کنند-پرتقال-جناح-راست-چپ

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com