کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگاهی موشکافانه به بیانیه گام دوم در «عصر جدید»

23 بهمن 1398 ساعت 18:26

به بهانه اولین سالگرد صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب به معرفی کتاب «عصر جدید» پرداخته‌ایم که به تبیین این بیانیه مهم می‌پردازد.


به گزارش جهان نیوز، به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در تاریخ ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ از سوی آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صادر شد.

ایشان در این بیانیه برای ادامه‌ی راه روشن انقلاب اسلامی، به تبیین دستاوردهای شگرف چهار دهه‌ی گذشته پرداخته و توصیه‌هایی اساسی به‌منظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» ارائه فرموده‌اند.

بیانیه‌ی «گام دوم انقلاب» تجدید مطلعی است خطاب به ملت ایران و به‌ویژه جوانان که به‌مثابه منشوری برای «دومین مرحله‌ی خودسازی، جامعه پردازی و تمدن‌سازی» خواهد بود و «فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی» را رقم خواهد زد.
 

دانلود فایل 1581502394.pdf

به بهانه یک سالگی صدور این بیانیه مهم و همچنین برای تبیین بیشتر درباره مولفه‌های بکار رفته در این بیانیه به معرفی کتاب «عصر جدید» می‌پردازیم.

* محتوای «عصر جدید» چیست؟

موضوع محوری کتاب «عصر جدید» (خوانشی از مفاهیم و راهبردهای بیانیۀ گام دوم)، شرح مضامینِ بیانیه گام دوم و تبیین استراتژی انقلاب اسلامی به عنوان آغازگرِ عصر جدید در برابرِ عصر مدرن است؛ همچنان که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده اند: «آن روز که جهان میان شرق و غرب مادّی تقسیم شده بود و کسی گمان یک نهضت بزرگ دینی را نمی بُرد، انقلاب اسلامی ایران، با قدرت و شکوه پا به میدان نهاد؛ چهارچوب ها را شکست؛ کهنگی کلیشه ها را به رخ دنیا کشید؛ دین و دنیا را در کنار هم مطرح کرد و #آغاز_عصر_جدیدی را اعلام نمود». (بیانیهٔ گام دوم، ۱۳۹۷/۱۱/۲۲).

«عصر جدید» توسط آیت‌الله سیدمحمدمهدی میرباقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی تألیف شده که نشر «تمدن نوین اسلامی» آن را منتشر کرده است.

در جدول زیر به معرفی بیشتر کتاب «عصر جدید» پرداخته‌ایم:
جدول معرفی کتاب «عصر جدید» آیت‌الله میرباقری
جدول معرفی کتاب «عصر جدید» آیت‌الله میرباقری

* عنوان فصل‌های کتاب «عصر جدید»
«کتاب عصر جدید» به دالّ و هسته مرکزیِ بیانیۀ گام دوم و اهداف جانبیِ آن و راهکارهای تحقق آن از زبان آیت‌الله میرباقری می‌پردازد.

سرفصل‌های اصلی کتاب عبارتند از:

۱) تحلیل جایگاه این بیانیه و مقایسه آن با اسنادِ مشابهِ ملی و جهانی؛

۲) الزامات تفسیر صحیحِ بیانیۀ گام دوم (نه تحریف و نه تقلیل آن)؛

۳) تبیین نوآوری های این بیانیه در زمینه «مقیاس انقلاب اسلامی (انقلاب اسلامی #آغازگرِ_عصر_جدید)»، «شاخص های ارزیابیِ موفقیت های انقلاب اسلامی (شاخص های توسعه، کلان، خُرد)»، «تفاوت دو رویکرد در آسیب شناسی انقلاب (آسیب شناسی فعال و آسیب شناسی منفعل)» و...؛

۴) تبیین «استراتژی تمدنیِ» سازگار با «نظریه نظام انقلابی»؛

۵) نقش امّت وسط (جوانان) در تحقق بیانیه گام دوم.

* بخش‌هایی از کتاب «عصر جدید»
آیت‌الله میرباقری در بخشی از کتاب «عصر جدید» به موضوع تحلیل‌های برخی غرب‌گرایان می‌پردازند و می‌گویند: «متأسفانه بسیاری از تحلیل‌هایی که الآن در جبهۀ غرب‌گراها نسبت به انقلاب اسلامی وجود دارد، به‌نوعی تحریف انقلاب اسلامی است که نسبت به وضعیت کنونی و آیندۀ انقلاب اسلامی ایجاد یأس و سرخوردگی می‌کنند و موجب پیدایش خطای محاسباتی می‌شوند. این تحلیل‌ها تحت‌تأثیر ادبیات مدرن و عقلانیت مدرن هستند و انقلاب اسلامی را با ملاک قرار دادنِ آرمان‌ها و شاخص‌های غربی می‌سنجند.

غربِ مدرن برای خودش آرمان‌هایی دارد و شاخص‌هایی برای ارزیابی پیشرفت خودش به‌سمتِ آن آرمان‌ها تولید کرده است؛ بعضی‌ها می‌خواهند با همان آرمان‌ها و شاخص‌ها، انقلاب اسلامی را خوانش و ارزیابی کنند و طبیعتاً به نظرشان می‌آید که ما پیشرفت نداشته‌ایم و لذا دچار خطای محاسباتی می‌شوند و نگاه کاملاً انتقادی و گاهی براندازانه پیدا می‌کنند. چه آن‌ها که تابع منطق دیالکتیک هستند و دیالکتیکی فکر می‌کنند، و چه حتی کسانی که ‌بر اساسِ منطق نئولیبرال‌ها فکر می‌کنند، چنین نگاهی به انقلاب اسلامی دارند.

متأسفانه این خطای محاسباتی، در بسیاری مواقع، از بدنۀ کارشناسیِ لیبرال یا کارشناسیِ متأثر از اندیشه‌های سوسیالیستی و مارکسیستی، به ذهن و عمل تصمیم‌گیران نظام هم نفوذ کرده است و آن‌ها را به خطای در تصمیم کشانده است. بخشی از این خطای محاسباتی که منتهی به خطای در تصمیم شده است را می‌توانیم در دوران پس از مذاکره ببینیم. اگر خوب دقت کنیم، این نوع تصمیم‌ها و حتی گفتمان‌ها، ناشی از خطای محاسباتی است.

اگر بیانیه گام دوم را مبنا قرار دهیم و این گفتمان را بر کشور حاکم کنیم، می‌توانیم جلوی این نوع خطاهای محاسباتی و خطاهای در تصمیم‌گیری را که آفت انقلاب اسلامی است، بگیریم».


کد مطلب: 718470

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/718470/نگاهی-موشکافانه-بیانیه-گام-دوم-عصر-جدید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com