پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱

اولین پس‌لرزه‌ سفر «پمپئو» به آسیای مرکزی

دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۴۲
کد مطلب: 718239
پس از اظهارات ضد چینی وزیر امور خارجه آمریکا در سفر وی به آسیای مرکزی، در جنوب قزاقستان درگیری قومی روی داد.
اولین پس‌لرزه‌ سفر «پمپئو» به آسیای مرکزی
به گزارش جهان نيوز، درگیری قومی در جنوب قزاقستان بین قزاق‌ها و دونگان‌ها پس از سفر «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا به آسیای مرکزی صورت گرفت و تنش‌های اجتماعی در این کشور را تشدید کرد.
 
باید در نظر داشت که پمپئو در سفر خود به طور آشکار به تهدیدات چینی اشاره کرده و برای گسترش چین هراسی تلاش کرد.

اظهارات وزیر امورخارجه آمریکا منجر به واکنش شدید سفارت‌های چین در قزاقستان و ازبکستان شد و در پیام‌های رسمی دیپلمات‌های چینی اطلاعاتی درباره گسترش شایعات توسط «واشنگتن» با هدف تخریب پروسه توسعه همکاری‌های منطقه‌ای خبر دادند.

همچنین پس از سخنرانی ضدچینی پمپئو در جنوب قزاقستان درگیری قومی بین قزاق‌ها و دونگان‌ها صورت گرفت.

دونگان‌ها فرهنگ و زبان مشابه چینی‌ها دارند.

در همین زمان در شبکه‌های اجتماعی شعارهایی مانند «دونگان‌ها از چین آمدند و قصد اشغال زمین‌های قزاق را دارند» منتشر می‌شدند و نمایندگان جنبش‌های ناسیونالیتی تحت تأثیر این شعارها وارد روستای «مسانچی» شده و خانه‌های دونگان‌ها را تخریب کردند.

اما  این شعارها هیچ ارتباطی با واقعیت ندارند و دوگان‌ها ۲ قرن پیش وارد قلمروی قزاق‌ها شدند و روستاهای خود را ایجاد کردند و امروز خودشان را اتباع قزاقستان می‌دادند.

در اینجا قدرت‌های ثالث از احساسات ناسیونالیستی قزاق‌ها سوءاستفاده کردند.

این اتفاقات پس از سفر پمپئو به آسیای مرکزی و اظهارات ضدچینی وی واقعا مشکوک است زیرا درگیری بین دونگان‌ها و قزاق‌ها به عنوان جواب واشنگتن به واکنش شدید سفارت‌های چین در قزاقستان و ازبکستان تعبیر می‌شود.

شایان ذکر است که در تاریخ هفتم فوریه سال جاری در روستای مسانچی قزاقستان درگیری قومی صورت گرفت و در نتیجه آن ۱۱ نفر کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند.

بر اساس اطلاعات «اردلان تورگونبایف» وزیر کشور قزاقستان حدود ۷۰ ناشناس وارد به روستای مذکور شدند و درگیری ایجاد کردند.

در حال حاضر کمیسیون دولتی شامل مقامات کمیته امنیت ملی قزاقستان، داستان کل و دیگر نهادهای این کشور بررسی‌های رسمی را آغاز کردند.
 
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *