پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

رضایی: برجام نتیجه ۲۰ سال عادی‌سازی روابط است

دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب: 718221
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه برجام نتیجه ۲۰ سال عادی‌سازی روابط است، گفت: همه مقاومت دشمن بر سر این است که در اقتصاد و فرهنگ وابسته بمانیم.
رضایی: برجام نتیجه ۲۰ سال عادی‌سازی روابط است
به گزارش جهان نيوز، محسن رضایی در حوزه علمیه حضرت قائم(عج) چیذر با گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با اشاره به تاریخ استعمار و استبداد در کشورهای منطقه گفت: اروپاییان در منطقه ما وارد شدند و ممالک اسلامی را گرفتند و بعضاً در این کشورها، مستقر شدند. لذا نوعی از اراده خارجی در ۲۰۰سال اخیر در ممالک اسلامی وارد شده و تاثیرگذاری می کند. شکل استعمار در این دو قرن تغییر کرده اما دخالت آنها در کشورهای اسلامی ادامه پیدا کرده است.

ممالک اسلامی همچنان با دخالت بیگانه مواجه هستند
وی به جابجایی قدرت های استعمارگران در منطقه اشاره کرد و گفت: ناپلئون رفت و افراد دیگری در فرانسه به سر کار آمدند. روسیه تزاری رفت و شوروی آمد. انگلیس رفت و آمریکا آمد. اراده خارجی، دست به دست شد ولی همچنان ممالک اسلامی با مشکلی به نام دخالت بیگانگان و اراده خارجی مواجه هستند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به مبارزات ضد استعماری در ممالک اسلامی اشاره کرد و گفت: استمرار حضور بیگانگان، موجب به راه افتادن یک سری مبارزات شده است و اراده ای در برابر اراده ی اجنبی در این کشورها شکل گرفته است. نهضت ها و جنبش هایی به وجود آمده اند. گل سرسبد و عصاره همه انقلاب ها در وقایع ۲۲بهمن جمع شده است. از این رو، ۲۲ بهمن هم یک مبدا تاریخی جدید برای ملت ایران است و هم یک انقلاب جامع است که عصاره همه ی جنبش های ضد استعمار و استبداد به شمار می رود.

رضایی به تاریخ مبارزات ملت ایران اشاره کرد و گفت: جنبش تنباکو، جنبش بسیار مهمی بوده است اما برای موضوع خاصی این اتفاق روی داد یا در نهضت مشروطه، عمده خواست ملت، عدالتخانه، قانون و آزادی بود و مفهوم استقلال در نهضت مشروطه اصلاً مطرح نشد. بخشی از انقلابیون در نهضت مشروطه رفتند به سفارت انگلیس و تحصن کردند تا شاه فرمان مشروطه را امضا کند. موضوع استقلال در موضوع نفت اولین بار در نهضت ملی شدن صنعت نفت پیدا شد.

شعار استقلال، تنها در انقلاب اسلامی مطرح شد
وی تأکید کرد: ولی شعار استقلال تنها در انقلاب اسلامی مطرح شد. در انقلاب اسلامی، شعار استقلال و آزادی طرح شد و علاوه بر این شعارها، مفهوم جدیدی به نام جمهوری اسلامی نیز به شعار ملت اضافه شد. لذا انقلاب اسلامی مردم ایران نسبت به نهضت های قبلی، جامع است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی، یک نوآوری دینی و در برگیرنده مردم سالاری دینی است، گفت: این رویداد که با گذشته خودش مرتبط است، با آینده خودش نیز ارتباط دارد. چون نمی شود در مملکتی که در اشغال کامل نیروهای اجنبی بود و اقتصاد و سیاست و فرهنگش را در اختیار داشته باشند با یک انقلاب متحول کننده با شعار استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی روبرو شود و انقلاب های بعدی خودش را به وجود نیاورد. بنابراین انقلاب اسلامی، مبدا تحولاتی خواهد بود که در آینده روی خواهد داد.

انقلاب را ادامه ندهیم، باید شاهد از بین رفتنش باشیم
رضایی ادامه داد: علت اینکه مقام معظم رهبری بیانیه گام دوم انقلاب را طرح کردند، تاکید بر این موضوع است که آن انقلاب اسلامی و یوم الله ۲۲بهمن باید منشا انقلاب ها و تحولات بعدی در کشور قرار گیرد. باید به فرهنگ خاص خودش به اقتصاد خاص خودش تبدیل شود. این انقلاب می تواند و باید به معماری تمدن خاص خودش تبدیل شود. یا باید بماند و ادامه اش بدهیم یا شاهد از بین رفتنش باشیم. همه ی دعوا بر سر این است که ملت ما می خواهد راه را ادامه دهد ولی مخالفین ودشمنان ما نمی خواهند آنها می خواهند متوقف شویم و برگردیم. ما بخش هایی از راه را پیموده ایم و بخش هایی از راه پیش روی ما است.

منظور شهید مطهری از «منهاییون» چه کسانی بود؟
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: خوشبختانه با امدادهای الهی، عنایات حضرت ولعیصر(عج) و حضور مسئولانه روحانیت در صحنه، کار انقلاب ادامه پیدا کرده است. خاطره ای از استاد شهید مطهری در ذهن من مانده است. تقریبا یک هفته مانده به پیروزی انقلاب اسلامی، به مدرسه رفاه در خیابان ایران رفتم تا با حضرت امام(ره) دیدار کنم. به من گفتند که همه آقایان در یک سالن انتظار هستند. دیدم که در سالن مدرسه، همه شخصیت ها حضور دارند. شهید بهشتی بود. شهید مطهری بود و دیگران هم نشسته بودند.

رضایی خاطرنشان کرد: بنده به خاطر علاقه ای که به استاد مطهری داشتم، رفتم کنارشان و گفتم: من خیلی علاقه داشتم که شما را ببینم و از زحمات شما تقدیر کنم اما چون ساواک دنبالم بود، نتوانستم بیایم. الان می خواهم از مواضع دو سال اخیر شما نسبت به منافقین و موضوعات دیگر تشکر کنم. ایشان از من اسمم را پرسید. گفتم: محسن هستم. گفت: آقا محسن می دانی می خواهم الان به امام چه چیزی را بگویم؟ می خوام بگویم که مراقب این منهاییون باش که سرت کلاه نگذارند! ابتدا از صراحت لهجه جا خوردم و پرسیدم منهاییون چه کسانی هستند؟ اشاره کرد به سمتی که ابراهیم یزدی و دوستانش بودند. گفتند: «اینهایی که می‌گویند اسلام بدون روحانیت». این اولین بار بود که عبارت منهاییون را شنیدم.

وی به موضوع رابطه دین و سیاست و زندگی در جامعه پرداخت و گفت: انقلاب اسلامی ما پرچم دار یک مساله جدیدی در عالم است که بیش از پنج شش قرن آن را کنار گذاشته بودند و آن موضوع ورود دین در سیاست و زندگی جامعه بوده است. این انقلاب با چنین عظمتی و ادعایی که به ذهن خیلی ها نمی آمد، پرچم خود را بلند کرد و تا الان از بسیاری از موانع عبور کرده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اولین مانع خود شاه و استبداد او بود. ساواک با تمام قدرت فعال بود. ژاندارمری روستاها را کنترل می کرد. شهربانی شهرها را کنترل می کرد. سال ۵۳ و ۵۴ سخت ترین شرایط برای مبارزان بود. کسی باور نمی کرد که دو سه سال بعد مبارزات به سقوط رژیم منتج شود. اکثر مبارزین یا دستگیر و یا فراری شده بودند. علمای بزرگ را هم تبعید کرده بودند. انقلاب در سال ۵۶ و ۵۷ اوج گرفت و قوی ترین رژیم وابسته به آمریکا را ساقط کرد.

رضایی با تجلیل از نقش امام امت در وقایع پیروزی انقلاب گفت: امام (ره) بسیار هوشمندانه عمل کرد و نگذاشت سرنوشت مشروطه، ملی شدن صنعت نفت و ۱۵ خرداد تکرار شود. در روزهای آخر انقلاب، با معرفی مهندس بازرگان به نخست وزیری دولت موقت، یک اختلاف جدی میان وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا شکل گرفت. وزارت خارجه آمریکا می گفت: این آقای بازرگان آدم خطرناک و بدی نیست. پنتاگون می گفت: اشتباه می کنید رهبر ایران شما را فریب می دهد و باید کودتا شکل بگیرد. امام مبارزه را از کف خیابان های ایران به کاخ سفید منتقل کرد و قدرت تصمیم گیری را از آنها گرفت.

نتیجه ۲۰ سال عادی‌سازی روابط، برجام شد
فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس گفت: در سال ۵۸ انبوهی از اقدامات ضد امنیتی شروع شد. دموکرات ها، کوموله و منافقین پس از انحلال ساواک، حوادثی را طراحی کردند حتی در قم مخالفین به خیابان ها ریختند. در یک روز شهر قم را به صحنه یک جنگ تبدیل کردند. این حوادث در هر کشوری رخ می داد، هیچ اثری از حکومت باقی نمی ماند.

وی یادآور شد: آمدند و قوی‌ترین سازمان اطلاعاتی دنیا را تشکیل دادند. سال ۵۹ جنگ شد و به پنج استان ایران حمله شد. ارتش از فرماندهان خالی شده بود و اسلحه و مهمات و قطعات یدکی هم نداشتیم. از دل آن جنگ هشت ساله، یک ارتش قدرتمند در ایران تشکیل شده که پایگاه های آمریکا را با موشک های نقطه زن هدف قرار می دهد.

 رضایی با اشاره به سیاست عادی سازی روابط در سالهای بعد از دفاع مقدس گفت: ایران وارد جریان عادی سازی و تنش زدایی شد. ۲۰ سال عادی سازی به برجام منتهی شد. در حالی که پنج قدرت جهانی برجام را در کنار آمریکایی‌ها امضا کرده بودند مشاهده کردید که چه بر سر برجام آوردند.

استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) با اشاره به اینکه یک مقاومت جدی در سر راه انقلاب ما وجود دارد گفت: این مقاومت را جز با اقتدار و اراده انقلابی نمی توان کنار زد. تا الان هر جا ما پیشرفت کردیم برای این بوده است که در امتداد راه انقلاب، مسیر را ادامه داده‌ایم. هر جا از این امتداد عقب آمدیم، تضعیف شدیم و از ما سوء استفاده کرده‌اند. آنهایی که روبروی ما صف کشیده اند، مساله شان اسلام است و با اشخاص کار ندارند. می‌خواهند اسلام به قدرت جهانی و تمدن فراگیر تبدیل نشود. اقتصاد اسلامی و سرمشق کشورهای اسلامی از دل انقلاب ما بیرون نیاید.

اقتصاد ما نه اسلامی است نه ایرانی
وی افزود: امروز به نقطه حیاتی آنها رسیده‌ایم. یعنی ایستگاه اقتصاد و فرهنگ. اگر این دو گام را انقلاب اسلامی بردارد و این دو سنگر را فتح کند در بالاترین قله منطقه قرار می گیرد. همه مقاومت دشمن بر سر این است که ما بعد از فتح سنگر سیاست و دفاع و امنیت، در اقتصاد و فرهنگ وابسته بمانیم. دعوا رسیده است به مرز اصلی دویست سال استعمار گذشته. سخت ترین فشارها را به ما وارد خواهند کرد که نگذارند پیروز شویم.

رضایی تصریح کرد: اقتصاد ما الان نه اسلامی است و نه ایرانی. از تورم گرفته تا شهرسازی و بیکاری. اقتصاد امروز ما فرسنگ ها با یک اقتصاد پیشرفته اسلامی ایرانی فاصله دارد. فرهنگی که در دانشگاه‌ها، در مدارس و جامعه ماست فرسنگ ها با آرمان های انقلاب ما فاصله دارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان گفت: انقلاب اسلامی با عنایت خداوند متعال سنگرهای بسیار مهمی را فتح کرده ولی هنوز ادامه دارد و در ۲۲ بهمن خودمان را آماده کنیم تا در مسیر شهدا و آرمان‌ها، تبلور ایستادگی و اقتدار ملی را به نمایش بگذاریم.

منبع:آنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
برجام مقدس دولت روحانی کل دنیا را گرفتار کرده است.