جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

۸ توصیه همتی درباره بازارباز را بگوش بگیرید

جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۵۰
کد مطلب: 717835
رئیس کل بانک مرکزی با بیان 8 نکته در مورد بازار باز بر تنظیم و کنترل عرضه پول در اقتصاد توسط بانک مرکزی تاکید کرد.
۸ توصیه همتی درباره بازارباز را بگوش بگیرید
به گزارش  جهان نيوز، عبدالناصر همتی در پست اینستاگرامی خود با انتشار یک اینفوگرافی به تشریح ساز و کار عملیات بازار باز پرداخت.
وی با اشاره به 8 نکته در مورد عملیات بازار باز نوشت:

۱-مایه خوشحالی است که برای اولین بار بانک مرکزی، مجهز به ابزار مدیریت نرخ سود با استفاده از سازوکار بازار، و نه روش های دستوری، به مدد عملیات بازار باز شده است.

۲- همچنین خوشحالم که بحث های فنی راجع به این ابزار در میان فعالان و اقتصادی های کشورمان بخوبی موردتوجه قرار گرفته، که خود، نشانی است از بالندگی و نشاط علمی .

۳- عملیات بازار باز، که از دو هفته گذشته، با موفقیت مراحل اولیه و آزمایشی خود را سپری کرده است ، یک ساز و کار پیچیده و فنی است که بتدریج،نحوه کارکرد آن توسط بانک مرکزی تشریح شده و با فعالان بازار در عمل به پیش خواهد رفت.

۴- بطور خلاصه، این سازوکار برای کنترل نوسانات نرخ سود در حول و حوش « نرخ سیاست گذاری » بسیار کوتاه مدت در «بازار ذخایر» بانکها استفاده می شود. در این بازار، خرید و فروش قطعی اوراق دولتی و نیز قراردادهای «بازخرید» و « بازخرید مجدد»اوراق دولتی در قالب قواعد مصوب شورای فقهی انجام خواهد شد.

۵- درمواقعی که نرخ سود بالاتر از «نرخ سیاستگذاری» قرار گیرد بانک مرکزی اقدام به خرید اوراق وافزایش عرضه پول میکند. و برعکس ، هنگامی که نرخ سود پایین تر از «نرخ سیاستگذاری »بیاید،اقدام به فروش اوراق وکاهش عرضه پول می‌کند .

۶- همزمان، بانک مرکزی «دالان نرخ سود بین بانکی » را تعریف کرده است ، در این دالان ، نرخ « کف دالان » نرخ پس انداز منابع بانکها نزد بانک مرکزی،نرخ« سقف دالان»،نرخ تنزیل مجدد نهایی می باشند. « نرخ سیاست گذاری » همان نرخ میانه دالان نرخ است. هدف بانک مرکزی ، به ثبات رساندن نرخ مبادلات بین بانکها، در حول و حوش نرخ سیاست گذاری است.

۷- بدیهی است،بانک مرکزی تنهازمانی در بازار دخالت می کند، که نرخ بین بانکی از نرخ سیاست گذاری «فاصله معناداری» پیدا کند. این دخالت می تواند با خرید، فروش ، خرید مجدد ، یا معکوس خرید- مجدد انجام گیرد.بانک مرکزی، با لحاظ تورم هدف، نسبت به تعیین دالان نرخ سود و بالتبع، عملیات بازار باز اقدام می کند.

۸-به فعالان بازار و بانکها توصیه می‌کنم که دارایی هایی غیرنقد خود را به اوراق دولتی تبدیل کنند، تا بتوانند فعالانه در بازار بین بانکی حضور داشته و از مزایای آن بهره‌مند شوند ، بانک مرکزی ، با قدرت در پی تغییر کانال انتقال سیاست پولی،در کنار اصلاح و سالم سازی ترازنامه بانکهاست.
 
منبع: مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Ireland
آخرش رو بگو، برای چقدر تورم دارین نقشه می کشین؟