پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۳

آقای روحانی ۱۴۷۰۰۰۰۰۰۰۰۰ دلار کجاست؟

سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۵۳
کد مطلب: 717556
روحانی(دی ۹۴):تعهدی که آمریکا درباره برجام به ما داده، تعهد دولت آمریکاست. این تعهدات استمرار پیدا می‌کند و فرقی ندارد که چه دولتی در آمریکا بر سر کار بیاید، هر دولتی که باشد به این چارچوب متعهد است.
آقای روحانی ۱۴۷۰۰۰۰۰۰۰۰۰ دلار کجاست؟
به گزارش جهان نيوز، این روزها برخی مقامات ارشد دولت، در بیان اظهارات خود دو مسئله را به عنوان سرفصل های اصلی انتخاب کرده اند؛ اول حمله به شورای نگهبان و دوم کارنامه سازی برای دولت.

برای نمونه، آقای روحانی که ۵ دوره نماینده مجلس شورای اسلامی بوده(دوره اول تا پنجم مجلس) و ۲ دوره نماینده مجلس خبرگان بوده(دوره سوم و دوره فعلی) و ۲ دوره نیز رئیس جمهور بوده است(دولت های یازدهم و دوازدهم) و به عبارتی ۹ بار از طریق سیستم انتخابات- از جمله نظارت استصوابی شورای نگهبان- انتخاب شده است، این روزها با حمله به شورای نگهبان، این نهاد را به سیاسی کاری متهم کرده و در توئیتی از هشتک عجیب «انتخابات تشریفاتی»! استفاده کرده است.



وی همزمان با حمله به شورای نگهبان، به تعریف و تمجید از کارنامه دولت پرداخته و منتقدان را فاقد انصاف معرفی کرده است. در همین رابطه رئیس جمهور- ۸ بهمن ۹۸- در آیین بهره برداری از طرحهای صنعت آب و برق استان تهراندر شهرستان پاکدشت گفت: «دستگاه‌های تبلیغاتی ما یک مقدار کم کاری دارند. ما باید برای مردم توضیح و شرح دهیم که در این شرایط سخت و مشکل چگونه همه دست به دست هم دادند. از این تفکرات، تخیلات و توهمات کودکانه باید یک مقدار فاصله بگیریم؛ برخی می‌گویند برخی از طرح‌ها را نباید توضیح بدهیم چون دولت محبوب و قوی می‌شود»!

روحانی همچنین در هفته های گذشته- ۲۶ دی ۹۸- در جمع مدیران بانکی کشور در مجمع عمومی بانک مرکزی گفت: «امروز در انرژی اتمی هیچ محدودیتی نداریم و از نظر وضعیت هسته‌ای وضع‌مان بهتر از قبل برجام است. امروز غنی‌سازی بیشتر از آن موقع انجام می‌شود و ما دست روی دست نگذاشتیم. شرایط ساده نیست اما متوجه هستیم که دنیای سیاست، امنیت و اقتصاد باهم ارتباط تنگاتنگ دارند».

وی در ادامه گفت: «در اقتصاد نیز ما در دولت راهی را شروع کردیم و گفتیم که باید ابتدا تورم را کاهش دهیم...ما در دولت تلاش کردیم تا ابتدا تورم را کاهش دهیم و در سال ۹۲ کاهش تورم را شروع کردیم. سال ۹۳ شاهد رشد تورم بودیم و مسیر از منفی به سمت مثبت حرکت کرد...امروز با تلاش‌های انجام شده به طور متوسط سالانه ۵۰۰ هزار اشتغال خالص ایجاد شده و این کار بزرگی است که برغم همه سختی‌ها انجام شده در حالی که قبل از دولت ما اشتغال خالص در سال ۱۰ تا ۱۲ هزار شغل بوده است».

**روحانی(دی ۹۴):هر دولتی در آمریکا بر سر کار باشد، به چارچوب برجام متعهد است!
اما این روزها مقارن با چهارمین سالروز اجرای برجام است. در روزهای پایانی دی ۹۴ و نیمه اول بهمن ماه، دولتمردان و رسانه های اصلاح طلب در اظهارنظرها و گزارش های متعدد به تعریف و تمجید از برجام پرداخته و تاکید داشتند که به واسطه اجرای برجام، فتح الفتوحی عظیم در سالهای بعد رخ خواهد داد.




نکته قابل توجه اینجاست که هم دولتمردان و هم فعالین اصلاح طلب- که خود را مسلط به زبان دیپلماسی معرفی می کردند- تاکید داشتند که دولت های بعدی در آمریکا به هیچ عنوان نمی توانند از چارچوب برجام خارج شوند!

در همین رابطه، آقای روحانی- ۲۷ دی ۹۴- در نشست خبری خود در محل سالن اجلاس سران گفت: «تعهدی که امروز آمریکا در رابطه با برجام به ما داده، تعهد دولت آمریکاست، نه این دولت و آن دولت. این تعهدات استمرار پیدا می‌کند و فرقی ندارد که چه دولتی در آمریکا بر سر کار بیاید، هر دولتی که باشد به این چارچوب متعهد است».



در روزهای پایانی دی ماه ۹۴، روزنامه های اصلاح طلب با تیترهایی همچون «فروپاشی تحریم»، «تحریم ها به تاریخ پیوست»، «صبح بدون تحریم»، «خلاص شدیم، سلام بر ایران بی تحریم»، «تحریم تمام شد»، «پیروزی تدبیر بر تحریم»، «تحریم ها هم رفت»، «اینک بدون تحریم»، «سپیده دمید»، «توافقات گسترده سیاسی و اقتصادی با لغو تحریم ها»، «سد تحریم شکست»، «برچیده شدن ظریف تحریم ها»، «مجوز فروش بوئینگ به ایران؛ اوباما دستور مستقیم داد» و...به استقبال از برجام رفتند.




دولتمردان و اصلاح طلبان تاکید کردند که به واسطه برجام، ضمن لغو تمامی تحریم های ایران- از جمله تحریم های بانکی و مالی و نفتی و...- گشایش های عظیم اقتصادی نیز رخ خواهد داد.

اما به اذعان دولتمردان، نه تنها تحریم ها لغو نشد، بلکه بر دامنه آن نیز افزوده شد. در پسابرجام، فروش نفت ایران و ارزش پول ملی کاهش یافت و سفره مردم نیز کوچک شد.

به عبارت دیگر، برجام هیچ دستاوردی برای ایران نداشت و به دلیل عدم اجرای ۲۸ شرط ابلاغی توسط دولت، تنها محدودیت ها و خسارت های توافق هسته ای نصیب مردم ایران شد!



**درآمد حاصل از برجام کجاست!؟
پیش از توافق و اجرای برجام، دولتمردان و فعالین اصلاح طلب مدعی بودند که هر روز تاخیر در رسیدن به توافق و اجرای آن، بیش از ۱۰۰ میلیون دلار ضرر به کشور وارد می کند.

به عنوان نمونه، «اکبر ترکان» مشاور وقت روحانی در سال ۹۴ گفته بود: «هر روز تاخیر در اجرای برجام، ۱۰۰ میلیون دلار ضرر به کشور وارد می کند».


اکنون از ۲۷ دی‌ماه سال ۹۴ که برجام اجرا شد، بیش از ۴ سال، یعنی حدود ۴۹ ماه و به عبارتی حدود ۱۴۷۰ روز سپری شده است.

سایت دولتی «خبرآنلاین» - ۱۴ مهر ۹۸- در گزارشی با عنوان «برجام زنده است، راه تفاهم بسته نیست» نوشته بود: «با مرور اظهارات روحانی رئیس جمهوری کشورمان در مورد برجام و بررسی اجمالی فضای موجود به ویژه تحرک اتحادیه اروپا برای بازگرداندن آمریکا به میز مذاکره ۱+۵ با ایران میتوان اذعان نمود؛ برجام زنده است و همه طرف ها خواستار حفظ و ادامه این توافق جامع بین المللی، با لغو تحریم های غیر موثر و یکجانبه آمریکا علیه ایران هستند».


براساس ادعای حامیان دولت، برجام هنوز زنده است و طبق ادعای قبلی آنها مبنی بر خسارات روزانه عدم اجرای توافق، فایده هر روز اجرای برجام برای اقتصاد کشور حداقل ۱۰۰ میلیون دلار است.

با این حساب با سپری شدن حدود ۱۴۷۰ روز، سود حاصل از برجام حدود ۱۴۷ میلیارد دلار خواهد شد.

حال آقای روحانی باید پاسخ دهد که در شرایطی که رسانه های دولتی مدعی هستند که برجام زنده است، پس ۱۴۷ میلیارد دلار سود ناشی از اجرای توافق کجاست!؟

در حال حاضر دولت روحانی در هفتمین سال فعالیت خود قرار دارد. هر طور حساب و کتاب کنیم، باز هم به این نتیجه می رسیم که اکنون «زنگ حساب دولت» است و نه بازی انتخاباتی.

افکار عمومی در انتظار گزارش عملکرد است. در این میان، نه اظهارات جنجالی درباره شورای نگهبان و نه دستاوردسازی از اقدامات دولت نمی تواند افکارعمومی را درباره سوال اصلی خود قانع کند. سوال اصلی افکار عمومی این است که دولت روحانی در هفت سال اخیر در راستای بهبود وضعیت معشیت مردم چه کرده است!؟ آیا دولت اقدامات خسارت بار خود در حوزه اقتصادی و سیاست خارجی را تغییر داده است!؟ آیا دولت در جنگ تمام عیار اقتصادی با دشمن، آرایش جنگی به خود گرفته است!؟

منبع:مشرق
برچسب ها: حسن روحانی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
داداش با حلوا حلوا دهن شیرین نمیشه!! .....
Iran, Islamic Republic of
آقای روحانی آنکه دوست ندارد بعضی از طرحها را توضیح دهد صدا و سیماست چون اگر بخواهد توضیح دهد چیزی جز رمان بریدن و علی برکت الله گفتن برای شما نمیماند ...