جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۹

شواهد جدید از مرگ «آیت‌الله مایک» در هواپیمای آمریکایی

دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۵۳
کد مطلب: 717427
برخی منابع افغانستانی گفتند که دی‌آندریا رئیس عملیات‌های مخفی سیا در امور ایران که گفته می‌شود از طراحان عملیات ترور شهید سلیمانی هم بوده کشته شده است.
شواهد جدید از مرگ «آیت‌الله مایک»
به گزارش جهان نيوز، برخی منابع آگاه در افغانستان شواهد تازه‌ای از کشته شدن «مایک دی‌ آندرا»، رئیس عملیات‌های مخفی «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (سیا) در امور ایران، در جریان سقوط هواپیمای آمریکایی از نوع «E-۱۱A» در ولایت «غزنی» منتشر کردند.

هفته گذشته برخی منابع خبری بدون ارائه جزئیات بیشتر گزارش داده بودند «مایک دی‌ آندرا»، مشهور به «آیت‌الله مایک» که از جمله عوامل دخیل در طراحی نقشه ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود در جریان سقوط این هواپیما کشته شده است. 

برخی منابع آگاه در افغانستان می‌گویند این هواپیما حامل دست‌کم ۱۸ نفر از مقام‌های نظامی آمریکا بوده است. فردی که از لحاظ امنیتی در رده بالاتری نسبت به آیت‌الله مایک قرار داشته هم از جمله سرنشین‌های این هواپیما بوده و کشته شده است. منابع ما از ارائه نام این مقام خودداری کردند. 

  آنها درباره جزئیات حادثه منتهی به سقوط هواپیما می‌گویند «E-۱۱A» به دلیل نقص فنی در حال پرواز در ارتفاع پایین‌تری نسبت به حالت معمول بوده و با شلیک موشک «استرلا-۱» که یک سلاح دوش‌پرتاب روسی است از سوی اعضای طالبان هدف قرار گرفته و ساقط شده است.

 گزارش رسانه‌های بین‌المللی حاکی است این هواپیما ساعت ۱۳:۱۰ به وقت محلی (برابر با ۱۲:۱۰ به وقت تهران) روز دوشنبه ۲۷ ژانویه (مصادف با ۷ بهمن‌ماه) در منطقه  ولسوالی «ده‌یک» که تحت کنترل گروه طالبان است سرنگون شده است.

روزنامه یواس‌ای تودی آمریکا در گزارشی نوع هواپیما را اینطور نوشته است: هواپیمای «بمباردیه E-۱۱A»، مدل نظامی یک هواپیمای مدل «گلوبال اکسپرس»، ساخت کارخانه بمباردیه کانادا است که برای جابجایی نخبگان دنیا در سفرهای طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نیروی هوایی آمریکا اخیراً نسخه تغییریافته از هواپیمای غیرنظامی را برای اهداف نقل و انتقال و ماموریت‌های رزمی استفاده می‌کند. 

تسهیل ارتباط میان نیروهای نظامی مستقر در میدان نیز از جمله ماموریت‌های نظامی این هواپیما است.این هواپیما به عنوان ابزار ارتباط میان نیروهای زمینی و هوایی عمل می‌کند.

مقام‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا همانند بعد از عملیات حمله موشکی ایران به پایگاه «عین‌الاسد»، نوعی پنهان‌کاری درباره سرنوشت این هواپیما و سرنشین‌های آن را در دستور کار قرار داده و گاهاً اظهاراتی ضد و نقیض درباره آن مطرح کرده‌اند. 

مجله تایم سه روز قبل‌تر نوشته دولت آمریکا مدعی است دو خلبان نیروی هوایی بر اثر سقوط این هواپیما کشته‌ شده‌اند. اما واشنگتن اصرار دارد که هیچ‌یک از سرنشین‌ها افسر سیا نبوده‌اند و سقوط نیز به دلیل نقص فنی و نه «آتش‌ دشمن» اتفاق افتاده است. 

یکی از موارد نامعلوم در موضع‌گیری‌های مقام‌های دولت ترامپ که احتمال پنهان‌کاری درباره این ماجرا را تقویت می‌کند، شمار سرنشین‌های بمباردیه E-۱۱A است. مجله تایم در گزارش خود نوشته با آنکه مقام‌های آمریکایی گفته‌اند ۲ نفر در این حادثه کشته شده‌اند در هیچ یک از بیانیه‌های رسمی اشاره‌ای به اینکه آنها تنها مسافران هواپیما بوده‌اند نشده است. 

علاوه بر این، با آنکه شمار زیادی از رسانه‌های بین‌المللی از جمله مجله «تایم»، روزنامه «ایندیپندنت»، روزنامه «دیلی‌میل»، «میدل‌ایست‌آی» و ... با استناد به یک منبع اصلی (وترنزتودی) خبر کشته شدن آیت‌الله مایک را منتشر کرده‌اند، مقام‌های آمریکایی از اظهارنظر صریح درباره وضعیت او خودداری کرده‌اند. مجله تایم در گزارش روز جمعه خود نوشته است: «سیا از اظهارنظر درباره اینکه آیا مایکل دی‌ آندرا» از جمله مسافران هواپیما بوده خودداری کرده است.»

 این نوع شواهد در کنار نحوه رفتار دولت ترامپ بعد از انتقام موشکی ایران، نشانه‌هایی هستند که احتمال کشته شدن مایکل دی‌آندرا را قوت می‌بخشند. 

دونالد ترامپ و شماری از مقام‌های بلندپایه دولت او از جمله «مایک پامپئو»، وزیر خارجه و «مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا بعد از حمله موشکی ایران ابتدا ادعا کردند که هیچ نظامی آمریکایی در این حمله کشته یا زخمی نشده‌اند. 

با این حال، وزارت دفاع آمریکا به صورت مرحله به مرحله و در چند نوبت، دچار شدن ده‌ها نفر از نظامیان این کشور به «ضربه مغزی» بر اثر حمله ایران اعتراف کردند. پنتاگون ابتدا اذعان کرد ۱۱ نظامی آمریکا دچار ضربه مغزی شده‌اند، بعداً این رقم را به ترتیب به ۳۴، ۵۰ و ۶۴ نفر ارتقا داد. 

«تایم» در بخشی از گزارش روز جمعه خود تأکید کرده که الگوی اطلاع‌رسانی کُند، ناقص و غیرهوشمندانه وزارت دفاع آمریکا طی هفته‌های اخیر در موقعیت‌هایی از جمله حمله موشکی ایران به عین‌الاسد بی‌اعتمادی شهروندان و رسانه‌های آمریکایی به گزارش‌های این وزارتخانه و نهادهای اطلاعاتی دولت ترامپ را در پی داشته است.
منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بره به جهنم
Iran, Islamic Republic of
چیزی نشدند و فقط همچین یه خورده فوت شده‌اند....
Iran, Islamic Republic of
دولت امریکا برای یه امریکایی که تمام عمرش در خدمت امریکا بود چکار کرد؟...
Iran, Islamic Republic of
مرگ ترامپ و پمپئو و نتانیاهو و بن سلمان شاید کمی سوز دل ما رو کم کنه ....
Iran, Islamic Republic of
جهان دیگه داری شورشو در میاری 😐 این که گفتم کل دنیا حاج قاسم نمیشه برای ما یا این که گفتم بر قاتلینش لعنت برای سایت شما خطر داشت ؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!

دارم بهت مشکوک میشم 🤔🤔🤔🤔
United States
چرا آیت الله؟؟؟؟!!! واژه ی آیت الله بار معنایی سنگینی دارد که هیچگاه روی یک تروریست نباید باشد.....
لقبی هست که خودامریکابه اون داده ..
Iran, Islamic Republic of
...
عجایب خبررسانی 2020
Iran, Islamic Republic of
برخی رسانه ها!!!
برخی منابع خبری!!!
این منبع اگاه!!!
از افشای نام این افراد خودداری کردند!!!
این شد خبررسانی؟!!!!