کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ادامه اصرار برای گفتگو با آمریکا بعد از شهادت حاج قاسم

اصلاح طلبان: بالاتر از شهادت حاج قاسم هم نباید مانع مذاکره با آمریکا بشود/ اتهام بی شرمانه آذر منصوری به بهانه دفاع از اظهارات ظریف برای مذاکره با آمریکا/ با اذن رهبری این تعامالات صورت می‌گیرد!

13 بهمن 1398 ساعت 11:33

آذر منصوری از فعالین و چهره های اصلاح طلب پا را فراتر از دفاع از اظهارات اخیر ظریف گذاشته و در دروغی آشکار این نوع اظهارات در باب مذاکره با آمریکا را به نوعی به رهبری نیز منتسب کرده است


گروه سیاسی جهان نیوز: اصلاح طلبان و دولتمردان تدبیر و امید بعد از اثبات ناکارآمدی و ضعف در اداره کشور، همچنان چشم به مذاکرات مجدد با آمریکا و گشایش خیالی از خارج از کشور دارند . در این میان نکته قابل تامل اینجاست که بعد از اظهارات بی شرمانه ظریف درباره امکان مذاکره با آمریکا حتی پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی، اصلاح طلبان با قوت بیشتری برای دفاع از اظهارات ظریف به میدان آمده و اصرار ویژه ای برای تحمیل مذاکره با آمریکا بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی به مردم دارند.

به گزارش جهان نیوز، در این میان حمله بی شرمانه اصلاح طلبان به مخالفین اظهارات اخیر ظریف در حالی است که ترامپ با استفاده از از اظهارات منفعلانه اخیر ظریف، موفق شد مردم ایران را تحقیر کند.

با این وجود آذر منصوری از فعالین و چهره های اصلاح طلب پا را فراتر از دفاع از اظهارات اخیر ظریف گذاشته و  در دروغی آشکار  این نوع اظهارات در باب مذاکره با آمریکا را به نوعی به رهبری نیز منتسب کرده است. البته اصلاح طلبان پیش از این نیز بعد از بی ثمر بودن برجام، در دروغی آشکار توافق هسته ای را نیز به رهبری انتساب می دادند.

آذر منصوري، عضو شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان و قائم‌مقام حزب اتحاد ملت درباره ارزيابي خود از عدم رد مذاکره توسط ظریف حتی پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی به دست آمریکایی ها و انتقادات صورت گرفته شده از او گفته است: در شرایط فعلی کشور منافع ملی و موج مخالفت‌ها با ایران ایجاب می‌کند که از همه ظرفیت‌های دیپلماسی برای مقابله با این تهدیدها استفاده شود. این نوع رفتار در مواجهه با فردی که نماینده دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در دنیا و مجامع بین‌المللی است به هیچ وجه مناسب نیست. ظریف به عنوان یک چهره اثرگذار در عرصه بین‌المللی تا جایی پیش رفته که ترامپ اجازه نمی‌دهد او به جلساتی که در آمریکا برگزار می‌شود وارد شود، و بیشترین فشارها را بر او اعمال کرده به دلیل اینکه می‌خواهد توان دیپلماسی ایران را محدود کند. در شرایطی که کشور بیش از پیش به انسجام ملی برای مقابله با تهدیدهای بیرونی نیاز دارد، این نوع مواجهه و استناد به صحبت‌های فردی که خود عامل برهم زدن برجام و اعمال بیشترین تحریم‌ها بر ایران است درست نیست. تخطئه و تخریب ظریف در فضای داخلی کشور و به تبع آن کاهش اثرگذاری او در صحنه خارجی در مغایرت با منافع ملی کشور و انسجام و وحدتی است که بر آن تاکید و اصرار وجود دارد. طبیعتاً استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی در کنار توجه به محورهای مقاومت مورد تاکید همه دلسوزان کشور در این شرایط است و از قضا یا مخالفان ظریف خود را به تغافل می‌زنند یا دانسته اینچنین با او مخالفت می‌کنند. در صورتی که آنها بیشتر از این واقعیت آگاه هستند که طبیعتاً دیپلماسی در سطح مجامع بین‌المللی و هر نوع مراوده و گفت‌وگویی بدون اذن رهبری امکان‌پذیر نیست و مجموعه تعاملاتی که در سطوح مختلف انجام می‌شود با هماهنگی رهبری است.

این فعال اصلاح طلب در ادامه نیز مخالفت با اظهارات ظریف را سیاسی عنوان کرده و می گوید: در واقع مخالفان که بیشتر ابراز مخالفت‌شان برگرفته از نوع سازماندهی رقبای دولت است برای تحقق اهداف‌شان از هر فرصتی به مثابه وسیله و امکانی برای خراب کردن دولت و دیپلماسی آن به عنوان رقیب سیاسی خود بهره می‌برند. آن هم در شرایط حساسی که کشور باید بتواند از ظرفیت‌های دیپلماتیک خود حداکثر استفاده را برای کاهش فشارهای خارجی و اثبات مظلومیت و حقانیت ایران در مجامع بین‌المللی به کار گیرد. در واقع مخالفان سیاسی دولت بدون توجه به منافع ملی و الزامات وحدت ملی و اتفاقاً، تعامل و توافقی که ظریف با سردار سلیمانی داشت، به نوعی با این اقدامات به فضای دوقطبی کشور هم دامن می‌زنند. در حالی که کشور با مخاطرات و تهدیدات بیرونی و ناملایمات درونی مواجه است به نظر می‌رسد این نوع رفتارها بدین خاطر از سوی مخالفان سر می‌زند که در انتخابات پیش رو از آن به نفع بسیج نیروهای همراه خود استفاده کنند. هرچند نوع انتخابات هم به حدی غیررقابتی است که این امکان برای حذف رقیب از پیش فراهم شده است. اما به اعتقاد من می‌کوشند تا بخشی از نیروهای هوادار خود را از این طریق برای انتخابات هم بسیج کنند. دانسته یا ندانسته یا غافل از اینکه این نوع اقدامات در مجموع چه تهدیدهایی را پیش روی کشور و منافع ملی ایران قرار می‌دهد.

این عضو اتحاد ملت در پایان نیز گفته است: مسیری که همین مخالفان قبل از روی کار آمدن دولت روحانی در پیش گرفتند موجب شد پرونده ایران به شورای امنیت برود. بعد از آن هم وقتی تلاش این دولت سبب شد یک اتفاق تاریخی مانند خروج پرونده ایران از شورای امنیت، با استفاده از همین دیپلماسی صووت گیرد، علیه برجام چنان بلوایی به پا کردند که عملاً استفاده از ظرفیت‌های برجام برای رفع مشکلات اقتصادی در فضای داخلی کشور میسر نشد؛ گرچه که نوع مواجهه ترامپ با برجام هم مزید بر علت شد.

بالاتر از شهادت حاج قاسم هم نباید مانع مذاکره با آمریکا بشود
در همین حال، روزنامه سازندگی از روزنامه های اصلاح‌طلب در یادداشتی به قلم عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران نوشت: «نه کسی منکر اهمیت شخصیت شهید سلیمانی است و نه از خون او گذر شده و کوتاهی صورت گرفته است.»

در ادامه این یادداشت آمده است: «در کنار این مسئله ارتباط ایران با دنیای بیرون از مرزها به‌خصوص غرب است. باید به خاطر داشت که دیپلماسی مفاهیم خود را دارد و موضوع مذاکره بین کشورها به شهادت یا کشته شدن افراد و یا حتی بروز و ظهور جنگ‌ها و درگیری نظامی ارتباطی ندارد.»

نویسنده همچنین ادعا می‌کند: «این مهم (مذاکره) تنها به خواست و توافق طرفین بازمی‌گردد. اساساً ضایعه‌ای حتی در سطح جنگ مانع دیپلماسی نمی‌شود و از این به بعد نیز با حفظ اهمیت خطوط قرمز جمهوری اسلامی در مباحث مختلف در صورت تغییر در رویه‌های طرف مقابل در روند چانه‌زنی و مذاکره، مسئله و ماهیت و اصل موضوع «امکان مذاکره» پابرجاست. درنتیجه آقای ظریف حرف بی‌منطقی نزده است. درصورتی‌که آمریکا به تعهدات خود عمل کند، می‌توان به مذاکره بازگشت.»


کد مطلب: 717201

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/717201/اصلاح-طلبان-بالاتر-شهادت-حاج-قاسم-هم-نباید-مانع-مذاکره-آمریکا-بشود-اتهام-بی-شرمانه-آذر-منصوری-بهانه-دفاع-اظهارات-ظریف-اذن-رهبری-این-تعامالات-صورت-می-گیرد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com