پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

بیماری بواسیر یا هموروئید چیست؟

چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب: 716831
عمل لیزری بواسیر یکی از روشهای نوین برای درمان این بیماری است که اساس کار آن استفاده از اشعه لیزر برای از بین بردن بافت آسیب دیده است. اما قبل از معرفی بیشتر این روش به معرفی و تشریح بیشتر بیماری می پردازیم، پس ما با همراه باشید:

بیماری بواسیر یا هموروئید چیست؟
بیماری بواسیر یا همان هموروئید شایع تر نوع از بیماری های نشیمنگاهی است که تخمین زده می شود، بیشتر از 3/4 مردم دنیا در طول زندگی خود برای یکبار هم که شده دچار آن شوند. این بیماری اغلب زنان در سنین باروری و سالمندی، افرادی با اضافه وزن و افراد سیگار را تحت تاثیر قرار میدهد.

بواسیر به واریسی شدن یا گشاد شدن، سیاهرگ در کانال مقعد و یا خارج از آن گفته میشود. در صورتی که سیاهرگ ها داخل کانال مقعد باشند، بواسیر داخلی و در صورتی که در خارج از آن قرار دارند، بواسیر خارجی است.  این بیماری در اثر اعمال فشار زیاد به مقعد ایجاد می شود و مهمترین علت های آن پس از یبوست مزمن، زایمان؛ بارداری و اضافه وزن است.

از نشانه های این بیماری می توانیم به این موارد اشاره کنیم :
درد شدید
خونریزی از مقعد
مشاهده خون در مدفوع
لمس زائده بیرون زدن از مقعد یا متورم شدن اطراف مقعد
خارش و سوزش
احساس پر بودن مقعد و نیاز مداوم به دفع (در بواسیر داخلی)
درمان بواسیر با لیزر

خوشبختانه بیماری شایع هموروئید قابل درمان است و روشهای مختلفی نیز برای درمان آن وجود دارد. برای درمان این بیماری می بایست بافت متورم شده و یا زائده ایجاد شده به طور کامل از مقعد خارج شود. زیرا رگ آسیب دیده با هیچ درمانی قابل رفع و بازگشت به حالت اولیه نیست و قطع زائده ایجاد شده تنها راهکار قطعی است.

در گذشته این زائده هموروئیدی با استفاده از عمل جراحی و در بیمارستان از بین می رفت. اما در حال حاضر روش نوین لیزری جایگزین شده است.

در این روش با استفاده از اشعه قدرتمند لیزر، بافت ایجاد شده را برش می زنند. همزمان با برش بافت، لیزر نواحی اطراف هموروئید و اعصاب آن را ترمیم می نماید. در واقع خروجی اعصاب و عروق آسیب دیده حین عمل ترمیم شده و این امر مانع از درد و خونریزی می گردد.

درمان لیزری روشی نوین و بدون عارضه است که در طی آن هیچ نوع خطری از جمله سوختگی بیمار را تهدید نمی کند. زیرا دستگاه لیزر بدون دود است. این درمان به جز تحریک جزئی مقعد و مقدار کمی خونریزی عارضه دیگری را در پی نخواهد داشت.

انواع لیزر
لیزر IRC یا مادون قرمز : این نوع لیزر اغلب برای درمان بواسیر های داخلی درجه یک و دو که هنوز بیماری پیشرفت چندانی نکرده کاربرد دارد. برای این منظور برای حدود یک دقیقه لیزر بر روی بافت آسیب دیده تابیده می شود تا با انقباض و انبساط جریان خون رسانی به بافت متوقف شود و بعد از مدتی زائده ایجاد شده از بین برود.

لیزر CO2 : این نوع لیزر در مورد هموروئید های پیشرفته داخلی و خارجی کاربرد دارد. این اشعه قدرت مند بافت یا زائده ایجاد شده را قطع می کند. همچنین همان طور که توضیح دادیم بافت را ترمیم کرده و از درد یا خونریزی ممانعت به عمل می آید.

مزایای درمان لیزری هموروئید
درمان لیزری مدت ها است که به عنوان بهترین روش درمان شناخته شده و مورد توجه بیماران قرار گرفته است. از مزایای این درمان می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

درمان این بیماری با لیزر بر خلاف جراحی سنتی، در مطب پزشک و بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان انجام می شود. پس درمانی سرپایی است.

لیزر روشی فوری است که در کمتر از یک ساعت انجام می شود.

بیمار در حین جراحی بواسیر با لیزر درد و خونریزی را تجربه  نخواهد کرد.

پس از درمان نیز بیمار خونریزی چندانی نخواهد داشت.

این درمان نیازی به پانسمان، تامپون و ... ندارد.

لیزر موضع را ضدعفونی نموده پس احتمال عفونت وجود ندارد.

این درمان بر خلاف عمل جراحی جای زخم و یا اسکار آزار دهنده ای به جای نمی گذارد.
این روش درمان قطعی است و چون مقدار بیشتر بافت هموروئید برداشت می شود، احتمال عود مجدد بیماری وجود ندارد.

این درمان از هزینه مناسبی برخوردار است.

لیزر سرعت بهبودی پس از درمان را افزایش داده و  بیماری در مدت زمان کوتاهی بهبود می یابد.

هزینه جراحی بواسیر با لیزر
هزینه این جراحی وابسته به عوامل مختلفی تعیین می شود. به طور مثال عوامل همچون شهری که در آن جراحی را انجام می دهید، دستمزد جراح، نوع بواسیر، و ... همه از عواملی هستند که در هزینه این جراحی نقش دارند.

ما برای تعیین حدودی قیمت به چند کلینیک در تهران مراجعه کردیم و بطور مثال هزینه درمان و عمل جراحی بواسیر(هموروئید) با لیزر در کلینیک دکتر بیژن عابدیان  در حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان است.
 
     

در نظر بگیرید که هزینه این جراحی توسط اغلب بیمه های پرداخت نمی شود. زیرا بیمه ها هزینه جراحی های سرپایی و کمتر از 6 ساعت بستری را نمی پردازند. ولی با این حال بازم هم هزینه جراحی لیزری کمتر از جراحی هموروئیدکتومی است. از طرفی این هزینه تنها یک بار پرداخت شده و برای همیشه از شر این بیماری خلاص خواهید شد.

احتمال عود بیماری
آمار ها نشان داده احتمال موفقیت این درمان بیشتر از 98% است. از همین روی می توان نتیجه گرفت درمان لیزری روش قطعی برای درمان این بیماری است. البته این درمان به شرطی قطعی خواهد بود که خود بیمار نیز برای درمان خود تلاش کرده و نکات پیشگیرانه را رعایت نماید تا مجدداً در معرض این عارضه قرار نگیرد.

مراقبت های بعد از درمان با لیزر
برخی از روشهای مراقبتی بعد از درمان با لیزر به این شرح است:
مراقبت از زخم خود، با رعایت بهداشت
استفاده از بالش های نرم دوناتی شکل برای نشستن
مصرف به موقع داروهای تجویزی پزشک مثل مسکن و آنتی بیوتیک ها
مراجعه منظم به پزشک برای بررسی وضعیت بهبودی
استفاده از لباس های مناسب با الیاف طبیعی و غیر چسبان
پرهیز از زور زدن در توالت یا به تاخیر انداختن اجابت مزاج
ترک سیگار
کاهش وزن
درمان یبوست با ملین های طبیعی و با مشورت پزشک
مصرف غذاهای حاوی فیبر (مصرف حداقل 25 الی 30 گرم فیبر در طول روز)
نوشیدن آب (حداقل 8 لیوان آب در طول روز)
استفاده از حمام سیتز
پرهیز از نشستن یا ایستادن به مدت طولانی
اجتناب از دستمال توالت های عطری یا شوینده ها معطر
درمان سریع درد با کمپرس یخ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *