پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

معرفی جاهای دیدنی در سفر به شهرهای گردشگری

سه شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۴۳
کد مطلب: 716782
کاخ دولما باغچه یکی دیگر از جاهای دیدنی و از جاذبه های گردشگری، تاریخی تور استانبول کاخ دولما باغچه می باشد. این کاخ نمادی از اضمحلال و شکوفایی دوران امپراطوری عثمانی در قرن نوزدهم است که بسیار هم جالب توجه است این کاخ که بسیار با شکوه، مجلل و با ابهت است و باید همان طوری باشد که در شان یک یک پادشاه و سلطان است این کاخ باشکوه دارای بخش های مختلفی مانند 43سالن بزرگ، 258 اتاق، یک نمای حدودا 500 متری که رو به تنگه ی بسفر می باشد و هم چنین دارای یک چلچراغ شیشه ای با وزن 4000کیلوگرم که از سمت ملکه  ویکتوریا به ترکیه هدیه داده شده است. از بزرگترین ومجلل ترین کاخ ها در دوران امپراطوری عثمانی کاخ دولماباغچه است این قصر در منطقه ی اروپایی استانبول و درساحل بوسفور واقع شده است و از جاذبه های تاریخی و گردشگری بی نظیر تور استانبول می باشد که سفری رویایی را برای شما رقم می زند. این بنای تاریخی توسط معماران ارمنی تبار برای سلطان عبدالمجید اول در سال 1839 ساخته شد و در سال 1856ساخت آن به پایان رسید هنگامی که این بنا در سال1856 به اتمام رسید خانواده ی سلطنتی از قصر توپکاپی به این کاخ آمدند چون قصد داشتند که در قصری زندگی کنند که آن قصر به سبک قصرهای اروپایی باشد.

تور استانبول و کاخ دولماباغچه هم مانند دیگر کاخ های عثمانی دارای دو بخش جداگانه ای است بخش عمومی و بخش اقامتگاه خانوادگی. در بخش عمومی و یا همان بخش سلاملیک پادشاه با مقامات و مسئولان عالی مرتبه و طراز اول دولتی ودیگر افراد مهم دیدار داشته است برای آن که مراجعه کنندگان تحت تاثیر شکوه و عظمت کاخ قرار بگیرند سالن های این قسمت را مجلل و پر زرق و برق ساخته اند، قسمت دیگر آن یعنی حرملیک که مخصوص پادشاه، همسران، فرزندان و خدمتکاران می باشد که درآن جا با هم زندگی می کردند. یکی دیگر از مواردی که در این کاخ مورد توجه گردشگران است پله های کریستالی  این کاخ است و هم چنین در قسمت های این قصر طرح و تزئیناتی را می بینیم که با استفاده از حجم زیادی از طلا مزین شده است یکی از اتاق های قسمت خصوصی قصر خاص تر و منحصر به فرد تر از دیگر اتاق های کاخ می باشد و دلیل آن هم این است که آتاتورک بنیان گذار جمهوری ترکیه هنگام بازدید از قصر در این اتاق از دنیا رفته است.
 
معماری کاخ دولما باغچه
به گزارش سفر باتو ، از آن جایی که کاخ دولما باغچه از آخرین اقامتگاه های سلطنتی فرمانروایان عثمانی به شمار می آید و حدود شش پادشاه عثمانی در آن زندگی کرده اند. این قصر به صورت قرینه و متقارن طراحی و ساخته شده است که باغچه ی اسکله ی 600 متری با گل های زیبا دارد که در فصل بهار بسیار زیبا است این باغچه از طریق دو ورودی به دو حیاطش وصل می شود. کف کاخ در قسمت های مختلف با هم تفاوت دارد که با پارکت های نقش دار فرش شده است و هم چنین دارای فرش های ابریشمی و پشمی معروف HEREKE  که از چشم نواز ترین آثار هنری ترکیه محسوب می شود که در قسمت های مختلف کاخ دولما باغچه پهن شده است.

محوطه ی داخلی کاخ دولما باغچه
قسمت های داخلی قصر دولما باغچه در تور استانبول را با هنرهای دستی خاص و زیبای اروپایی و خاور دور تزئین شده است شومینه ها، شمعدان و لوسترهایی که کریستالی هستند ودر اکثراتاق های قصر وجود دارند که بسیار خود نمایی می کنند و جلوه ی خاصی دارند و هم چنین سقف و دیوار قصر با هنر نقاشان ماهر اروپایی نقاشی شده است ، سالن باله کاخ دولما باغچه ازبزرگترین سالن های باله در بین کاخ های جهان محسوب میشود و برای مراسم تبریک و باله، جلسات مهم سیاسی استفاده می شده است،  هم چنین در سال های دور در قسمت های مختلف کاخ دولما  با غچه انواع پرندگان نگه داری می شد تا پادشاهان از دیدن آن لذت ببرند، کاخ  دولماباغچه در سال 1984 بود که تبدیل موزه شد و اشیاهای با ارزشی در آن نگه داری می شود مانند:

• دویست عدد فرش و قالیچه
• پانصد و هشتاد عدد شمعدان نقره ای
• صد و پنجاه هشت عدد ساعت با ارزش و اهداشده
• ششصد عدد تابلو نقاشی مشهور زونارو نقاش باشی و آیواز اوویسکی
• حدود پانصد عدد ظروف غذا خوری و تزئینی از کشورهای مختلف مانند فرانسه و چین

به طور کلی کاخ دولما باغچه از سه بخش اصلی تشکیل شده است که شامل موارد زیر می شود:
• حریم شاهی
• طبقه ی کارمندان و منشی های سلطنتی
• طبقه ی مستخدمین
 
هنگام بازدید کردن از کاخ دولما باغچه چیزی برای شما قابل توجه است وجود ساعت های مختلف در قصر می باشد که تمامی این ساعت ها در لحظه وتاریخ فوت آتاتورک ایستاده اند. در تور استانبول جاذبه های توریستی و گردشگری زیادی وجود دارد که هر کدام از آن ها در نوع خود بی نظیر می باشد، کاخ دولما باغچه یکی از جاذبه های توریستی می باشد که بازدید از آن پیشنهاد می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *