پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۲

گزارش دو اندیشکده درباره هراس آمریکا و اسرائیل از عواقب جنگ با ایران

سه شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۱
کد مطلب: 716765
یک اندیشکده آمریکایی در گزارشی تأکید کرد دونالد ترامپ اگر مطمئن بود در جنگ با ایران پیروز می‌شود، از آن پرهیز نمی‌کرد.
هراس آمریکا و اسرائیل از عواقب جنگ با ایران
به گزارش جهان نيوز، توماس رایت پژوهشگر اندیشکده بروکینگز با اشاره به شخصیت ترامپ و ماجرای ترور سردار سلیمانی نوشت: یکی از سوالات اصلی درباره حمله آمریکا به فرمانده سپاه قدس این است که چرا ترامپ تصمیم به انجام این کار گرفت و اینکه او در آینده چه خواهد کرد. دولت وی سیاست بسیار نادرستی را در قبال ایران آغاز کرد که خروج از برجام، ممنوعیت سفر ایرانی‌ها به این کشور و اعمال تحریم‌های حداکثری بخشی از آن بود.

ترامپ همواره اعتقاد داشت که اصلی‌ترین اولویت آمریکا باید نفت و کسب احترام در جهان باشد. او از اینکه متحدین آمریکا به اندازه کافی برای این کشور احترام قائل نیستند، همیشه ناراحت بوده است. هنگامی که رهبران خارجی در هواپیما با رئیس‌جمهور آمریکا ملاقات نکردند هم او عصبانی شد. مثلا تنها باری که وی از ولادیمیر پوتین ناامید شد، این بود که به نظر می‌رسید او قدرت نظامی آمریکا را دست‌کم می‌گیرد مانند زمانی که هواپیماهای روسی کشتی‌های آمریکایی را تعقیب می‌کردند یا وقتی روس‌ها نقشه‌ای را تهیه کردند که شامل مکان‌هایی بود که در محدوده موشک‌های هسته‌ای آنها است.

ترور ژنرال سلیمانی یک خطای استراتژیک است. شاید ترور او اکنون باعث رضایت خاطر ترامپ شود، اما بدون شک در بلند مدت به منافع آمریکا آسیب می‌زند. با این حال، بسیاری از مشکلات جانبی در نظر ترامپ هیچ است. او اهمیتی نمی‌دهد که عراق ممکن است نیروهای آمریکایی را اخراج کند چرا که معتقد است آنها نخست باید هزینه حضور آمریکا را بپردازند.
بازگشت احتمالی داعش چیزی است که احتمالا ترامپ نمی‌تواند پیش‌بینی کند. او نمی‌تواند نسبت به این موضوع که عربستان سعودی خواستار کاهش تنش است، بی‌توجه باشد. حالا از نقض قوانین بین‌المللی و ایجاد یک رویه نادرست در ترور هدفمند مقامات دولتی، بگذریم.

ترامپ پس از کشته شدن یک شخصیت مهم  ایرانی، در تنگنایی شدید قرار گرفته است.  او سعی دارد با تهدید، ایران  را از پاسخ‌ تلافی‌جویانه بیشتر باز دارد.

ترامپ به‌طور عادی اطلاعات را پردازش نمی‌کند. وی یکی از ضعیف‌ترین و کم‌تجربه‌ترین تیم‌های امنیت ملی را دارد. او برای جنگ با ایران متحدین زیادی نخواهد داشت، حتی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز سعی داشت فاصله خودش با این حمله آمریکا را حفظ کند. شکی نیست که اگر او به پیروزی در این جنگ اطمینان داشت و برایش راحت بود ابایی از انجام آن نداشت.

در همین حال ارزیابی سالانه یک مرکز امنیتی رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد ترس از جنگ با ایران، در صدر نگرانی‌های این رژیم قرار دارد. روزنامه تایمز اسرائیل ضمن انتشار بخش‌هایی از گزارش انستیتو مطالعات امنیت ملی این رژیم درباره نگرانی بزرگ اسرائیل در سال ۲۰۲۰ نوشت: هفته گذشته یکی از اتاق‌های فکر پیشرو امنیت ملی اسرائیل از خطر رو به افزایش جنگی تمام‌عیار در مرزهای شمالی اسرائیل در سال‌جاری هشدار داد و دلیل عمده آن را «قاطعیت» فزاینده ایران اعلام کرد.

انستیتوی مطالعات امنیت ملی که در ارتباط با دانشگاه تل‌آویو فعالیت می‌کند، هرساله یک «ارزیابی استراتژیک» از تهدیداتی را که اسرائیل با آن روبه‌رو است، تهیه می‌کند. این اتاق فکر، که بخش عمده آن را مقامات ارشد پیشین دفاعی و دیپلمات تشکیل می‌دهند، یافته‌ها را به رئیس‌ رژیم صهیونیستی ارائه می‌کند.

«آموس یادلین»، مدیر آی.ان.اس.اس، از سران پیشین اطلاعات ارتش، ارزیابی انستیتو برای سال ۲۰۲۰ را به رئوبن ریولین ارائه کرد که شامل هشدار درباره افزایش احتمال جنگ با ایران و حزب‌الله بر اثر عوامل گوناگون امنیتی، سیاسی و دیپلماتیک است. ریولین در سخنرانی خود پس از دریافت این ارزیابی، گلایه کرد اسرائیل در زمانی با چنین خطری روبه‌رو است که بیش از یک سال است دولتی بر سر کار ندارد و در ورطه «فلج سیاسی» افتاده است.

ریولین گفت: فلج سیاسی در اسرائیل در زمانی ویژه و حساس روی می‌دهد. به‌جای آنکه با هم دست بدهیم و دوش به ‌دوش هم با خطر ایران روبه‌رو شویم، به سرازیری مشکلات درونی درغلتیده‌ایم. پژوهشگران انستیتوی مطالعات امنیت ملی به این نتیجه رسیده‌اند که اگرچه دشمنان گوناگون اسرائیل ظاهرا در لحظه کنونی تمایلی به جنگ تمام‌عیار با اسرائیل ندارند، اما عواملی موجود است که ممکن است به درگیری در سال‌جاری منجر شود.

منبع: کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آمریکا، عربستان سعودی، اسرائیل، هرسه تروریست هستند
آمریکا، عربستان، اسرائیل و داعش یک هدف را دنبال می کنند
Romania
صهیونیست‌ها جنایتکار شماره یک با حمایت مدعیان حقوق بشر جنایتکار شماره یک و درسایه سکوت سازمان های بین المللی خیانتکار شماره یک یک کلاس درس در شمال کرانه باختری را آتش زدند