پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

مسیر مشترک دولت و اصلاح طلبان

سه شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۷
کد مطلب: 716742
اصلاح‌طلبان با مظلوم‌نمایی از خود، رقیب‌شان را از پیش‌برندگان انتخابات مجلس یازدهم تصویر می‌کنند. آنها مدعی‌اند نتیجه انتخابات از همین الان مشخص و اصول‌گرایان، پیروز آن هستند.
مسیر مشترک دولت و اصلاح طلبان
به گزارش جهان نيوز، رییس‌جمهوری و حامیان اصلاح‌طلبش در روندی مشترک، خط سیاسی جدیدی را در پیش‌بینی نتیجه انتخابات آغاز کرده‌اند؛ آنها مدعی‌اند نتیجه انتخابات از همین الان مشخص و اصول‌گرایان، پیروز آن هستند. ادامه گزارش مربوط به پرداختن به این موضوع است.

مدتی است که افراد و رسانه‌های همسو با دولت حسن روحانی، مشغول پرداختن به این تاکتیک انحرافی هستند که به دلیل ردصلاحیت‌های گسترده شورای نگهبان، اساسا انتخابات امسال رقابتی نیست و اصول‌گرایان پیروز از پیش معلوم آن هستند. روزنامه اصلاح‌طلب شرق روز گذشته در پرداخت اظهارات آرمین، مدعی شد که قاطبه مجلس آینده از همین حالا به نام اصول‌گرایان زده شده است و از سویی، قالیباف، شهردار پیشین تهران نیز یک‌سوم صندلی‌های مجلس را می‌خواهد.

چندی پیش، محسن آرمین، عضو شورای مرکزی سازمان منحله مجاهدین انقلاب در اظهاراتی با ادعای رد صلاحیت کاندیداهای منتقد گفته بود: «رد صلاحیت حدود دوسوم داوطلبان از جمله تقریبا همه کاندیداهای منتقد و اصلاح‌طلب و تضمین بیش از ۲۴۰ کرسی مجلس برای اصول‌گرایان به اندازه کافی گویای واقعیات انتخابات پیش رو هست.» او درباره قالیباف نیز گفت: «آقای قالیباف می‌توانند خوشحال باشند که باوجود ناکامی‌های مکرر در دوره‌های انتخاباتی گذشته بالاخره از این طریق و به نام انتخابات می‌توانند به پستی دست پیدا کنند. پیشاپیش به ایشان تبریک می‌گوییم.»
نکته جالب ماجرا آنجاست که دولت حسن روحانی که علی‌القاعده باید به‌عنوان مجری انتخابات، بی‌طرفانه سیاست‌ورزی کند، چندی است پاشنه‌ها را ورکشیده و در حمایت از مواضع انتخاباتی اصلاح‌طلبان وارد گود شده است. در این‌باره، محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهوری اخیرا در ادعایی عجیب، دلیل ردصلاحیت نامزدها را حمایت آنها از برجام عنوان کرد. او گفت: «اگر ردصلاحیت‌ها بر اساس قانون باشد و کسی که تخلف کرده است، ردصلاحیت شود، دولت به هیچ‌وجه نسبت به این رد صلاحیت‌ها مطلبی ندارد اما گزارش‌هایی که ما از نمایندگان مجلس و برخی نامزدها دریافت کرده‌ایم، اینگونه نیست. به‌طور مثال، عده‌ای رفتند و با شورای نگهبان صحبت کرده‌اند و به آنها گفته شد که شما از برجام و دولت حمایت کرده‌اید، به همین دلیل ردصلاحیت شده‌اید.»

این اظهارات جانبدارانه، به سرعت با واکنش کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان مواجه شد. او در پاسخ به واعظی تصریح کرد: «اگر ادعای رد صلاحیت یکی از نمایندگان به دلیل حمایت از دولت یا برجام درست بود، او در همان دور قبل که برجام به تصویب مجلس رسید، رد صلاحیت می‌شد. شاید همین اطلاعات غلط مبنای اظهارات برخی مقامات محترم در روزهای گذشته قرار گرفته است.» محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس هم روز گذشته در توییتی، نهاد نظارتی شورای نگهبان را به دریافت رشوه برای تایید صلاحیت‌ها متهم‌کرد. او مدعی شد: «در این دوره‌ از انتخابات واسطه‌ها نرخ تأیید صلاحیت را بعضا تا چهار میلیارد تومان بالا برده‌اند؛ چه شود این مجلس یازدهم.»

به نظر می‌رسد دلیل از کف رفتن عنان اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در ضربه واردکردن به حیثیت شورای نگهبان و متهم‌کردن این نهاد به امر زد و بند و سیاسی‌کاری، چیزی جز آگاهی این جریان از بخت پایینش برای توفیق در انتخابات پیش رو نباشد. این پایین‌بودن شانس پیروزی، البته نه متاثر از عاملی بیرونی بلکه کاملا تحت‌تاثیر عملکرد ضعیف ایشان در دولت و مجلس طی سال‌های گذشته است. بر همین اساس ایشان برای کتمان این عملکرد ضعیف، به جای توضیح صادقانه و منطقی به مردم، درصدد فرار رو به جلو با استفاده از اهرم حمله به وجاهت قانونی شورای نگهبان و متهم‌کردن این نهاد زمان به ایستادن در صف حامیان جریان رقیب خود هستند.

با این ترفند اگر اصلاح‌طلبان بتوانند به هر دلیلی، فرضا قاطبه مجلس آینده را نصیب خود کنند، این پروپاگاندا را به‌راه‌خواهند انداخت که باوجود میل حکومت، ما پیروز شدیم و اگر فرضا متحمل شکست شدند، روند تخریبی خود علیه شورای نگهبان و مجموعه حاکمیت را تداوم و البته شدت خواهند بخشید. این سیاست دولبه اصلاح‌طلبان، سیاست همیشگی آنها طی 22 سال گذشته از آغاز فعالیت سیاسی‌شان بوده است. به بیانی، اصلاح‌طلبان درست است که 22 سال از عمر کنش‌ورزی‌شان می‌گذرد اما هنوز که هنوز است مظلوم‌نمایی و فشار به نهادهای نظارتی را از قلم نینداخته‌اند.
در خرداد سال 76 که چپ‌ها موفق شدند با حمایت از خاتمی در رقابتش با ناطق‌نوری، او را راهی پاستور و نهاد ریاست‌جمهوری کنند، این خط عملیات روانی را ایجاد کردند و مدعی شدند که ما باوجود خواست حکومت که روی ناطق‌نوری نظر داشت، توانستیم مظلومانه و حماسه‌وار به پیروزی دست‌یابیم. این روند اما در انتخابات مجلس هفتم به واسطه ردصلاحیت نامزدهای این جریان، شکل معکوس گرفت و اصلاح‌طلبان با ادعای انحصارگری شورای نگهبان و جریان به زعم آنها محافظه‌کار، خط تحریم انتخابات را درپیش گرفتند.

حال خوب اصلاح‌طلبان
با وجود ناامیدی اصلاح‌طلبان برای توفیق در انتخابات به دلیل کارنامه ضعیف خودشان و نیز در پیش‌گرفتن خط تخریبی علیه نهادهای قانونی، اما شواهد و قرائن و شنیده‌ها حاکی از آن است که ایشان هیچ‌گاه از تلاش خود برای پیروزی در انتخابات فرونکاسته‌اند. جریان اصلاح‌طلب با داشتن نامزدهای پرشمار تاییدصلاحیت‌شده در تهران و سایر استان‌ها، مشغول تدوین لیست‌های انتخاباتی خود هستند.

اخبار موثق از این حکایت دارند که اصلاح‌طلبان در بسیاری از شهرها، وضعیت بسیار مناسب و مساعدی در تعداد نامزدها و تدارک برای لیست‌بندی دارند. از سوی دیگر، ایشان در کنار تلاش شبانه‌روزی برای تهیه لیست تهران و حمایت از نفرات متبوع خود در سایر شهرها، تخریب وجهه رقیب به خصوص آنهایی که از مقبولیت اجتماعی بالایی برخوردار هستند را در دستور کار دارند.

مهم‌ترین چهره‌ای که اصلاحاتی‌ها از همان روز ثبت نام، کمر به تخریبش بسته‌اند، محمدباقر قالیباف است. رسانه‌های همسو با دولت تلاش فزاینده‌ای از خود بروز می‌دهند تا قالیباف را فردی با سابقه مبهم و تشنه قدرت تصویر کنند. این درحالی است که اصلاح‌طلبان از شانس بالای شهردار پیشین تهران بسیار خوب مطلع‌ هستند.

آنها می‌دانند که قالیباف در سال 92 فقط با اختلاف 200 هزار رای با سبد رای حسن روحانی، از راهیابی به پاستور بازماند. در سال 96 نیز قالیباف برای کمک به روند وحدت نیروهای انقلابی، به نفع ابراهیم رییسی کنار کشید؛ چه آنکه اگر این کنارکشیدن رخ نمی‌داد، شهردار پیشین تهران از شانس بسیار خوبی برای شکست دادن روحانی برخوردار بود.

منبع: صبح نو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *