شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

سیاست «چماق و هویج» آمریکا با دولت لبنان

دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب: 716642
آمریکا در رابطه با دولت جدید لبنان از سیاست «چماق و هویج» استفاده کرده و قصد دارد تا با تحریک جبران باسیل برای کنار زدن دولت٬ مقدمات سقوط این دولت را فراهم کند.
سیاست «چماق و هویج» آمریکا با دولت لبنان
به گزارش جهان نيوز به نقل از الاخبار، «جفری فلتمن» دیپلمات ارشد آمریکایی و معاون سابق وزیر خارجه آمریکا از طریق شبکه آمریکایی «الحره» یک موضع نصفه و نیمه در خصوص دولت جدید لبنان اتخاذ کرده مبنی بر اینکه این دولت٬ از سال ۲۰۰۵ تاکنون نزدیکترین دولت به سوریه و ایران و حزب‌الله است؛ اما نمی‌توانیم فریب این موضوع را بخوریم و هنوز شکاف‌هایی در لبنان وجود دارد.

فلتمن درحالی که بار مسئولیت یک منصب رسمی بر دوش او نیست٬ اما فضای بخشی از دولت آمریکا را شرح داده و پیام‌های پنهان و واکنش‌های آن را نسبت به دولت جدید لبنان بیان می‌کند.

وی اظهار داشت که پیشنهاد نمی‌کند که روابط با لبنان به صورت کامل قطع شود و به شکل پیشگیرانه مخالف تعلیق و توقف هرنوع ارتباط و یا کمک با لبنان است.

فلتمن یک رفتار معیاری برای دولت جدید لبنان مشخص کرده مبنی براینکه بسیار مهم است که ببینیم این دولت واقعا چه کاری انجام خواهد داد و چگونه مطالبات معترضان را برآورده کرده و با مسائل اقتصادی برخورد خواهد کرد.

پیام‌های فلتمن برای لبنان از حد مسئولان و طرف‌های مختلف فراتر رفته و به نمایندگی از ملت لبنان اظهار داشت که مردمی در لبنان هستند که نگاهشان به سمت خارج و در راس آن غرب است که آرزوهایشان را برآورده کند.

سیاست «چماق و هویج» که جفری فلتمن در رابطه با دولت لبنان و سیاست «تحریک» که در رابطه با ملت این کشور در پیش گرفته٬ هر دو را در رابطه با «جبران باسیل» وزیرخارجه سابقه لبنان تکرار کرده و به او اطمینان می‌دهد که آمریکا هیچ مشکلی برای همکاری با باسیل و ادامه ارتباط با وی ندارد؛ به این صورت که ایالات متحده آماده همکاری با جبران باسیل به عنوان وزیر خارجه لبنان است.

در واقع جفری فلتمن به دنبال تحریک باسیل برای کنار زدن دولت است تا به این ترتیب دولت جدید لبنان را از بین ببرد.

این دیپلمات آمریکایی پس از آن در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از تحریم‌های آمریکا ضد باسیل حمایت می‌کرد٬ اظهار داشت که او مسئول سیاست تحریم‌های آمریکا نیست و ایالات متحده روش‌های متعددی در این خصوص دارد. اما پس از آن اعلام کرد که با بحث درباره تحریم‌ها ضد باسیل موافق بوده؛ چرا که جبران باسیل مسئول گسترش نفوذ حزب‌الله در لبنان است٬ به‌ویژه که وی یک تفاهم‌نامه میان جریان آزادملی و حزب‌الله به وجود آورده و به حزب‌الله اجازه داد تا یک نقش ملی در لبنان داشته باشد.
 
منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *