پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

با عوارض آموکسی‌سیلین آشنا شوید

شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب: 716391
آموکسی‌سیلین به‌عنوان یکی از پرمصرف‌ترین داروها در کشور دارای تداخل دارویی با داروهای‌خوراکی جلوگیری‌کننده از بارداری حاوی استروژن است و باعث کم‌اثر شدن آن و افزایش احتمال بارداری ناخواسته می‌شود.
با عوارض آموکسی‌سیلین آشنا شوید
به گزارش جهان نيوز به نقل از drugs.com، آموکسی‌سیلین به‌عنوان یکی از پرمصرف‌ترین داروها در کشور نوعی آنتی‌بیونتیک است که برای مقابله با باکتری‌ها تجویز می‌شود.

این دارو که از دسته پنی‌سیلین است برای درمان انواع عفونت‌های مختلف ناشی از باکتری‌ همچون لوزه‌، برونشیت، ذات الریه و عفونت‌های گوش، بینی، گلو، پوست، مجاری ادراری و حتی برخی عفونت‌های دندانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در برخی از موارد آموکسی سیلین همراه با آنتی‌بیوتیک دیگری به‌نام کلاریترومایسین برای درمان زخم معده تجویز می‌شود.

در چه مواردی آموکسی‌سیلین نباید استفاده شود؟
در مصرف این دارو توجه به چند نکته حائز اهمیت است:

. افرادی که به آموکسی‌سیلین یا آنتی‌بیوتیک‌های پنی‌سیلینی همچون آمپی‌سیلین، دیکلوکساسیلین و پنی‌سیلین حساسیت دارند باید از مصرف چنین گروه دارویی پرهیز کنند.

. بیماران دارای بیماری‌های آسم، کبد و یا کلیه حتماً پیش از مصرف پزشک معالجشان را نسبت به این موضوع مطلع کنند.

. آموکسی‌سیلین تأثیر قرص‌های ضدبارداری را کاهش می‌دهد.

. این دارو برای درمان بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی یا آنفولانزا اثرگذار نیست.

عوارض آموکسی‌سیلین چیست؟
این دارو همچون هر داروی دیگری دارای اثرات جانبی ناخواسته‌ای است که در صورت مشاهده هر یک از آنها حتماً باید پزشک معالج نسبت به آن مطلع شود، هر چند ممکن است هیچ یک از این عوارض در صورت مصرف ظهور نکند. برخی از این عوارض شایع عبارتند از: معده درد، کهیر، خونریزی بینی، درد قفسه سینه، تیرگی ادرار، خونریزی لثه، اسهال، التهاب مفاصل، حالت تهوع، بی‌اشتهایی، تنگی نفس،  گلو درد و ...

آموکسی‌سیلین با چه داروهایی تداخل دارد؟
مصرف همزمان آموکسی‌سیلین با داروهای خوراکی که به‌منظور جلوگیری از بارداری استفاده می‌شود و حاوی استروژن است باعث کاهش اثر آن شده و احتمال بارداری ناخواسته را افزایش می‌دهد.

منبع: آنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *