کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارشی درباره آخرین اخبار انتخاباتی

اظهارات شاخدار مدعیان اصلاحات؛ دلیل رد صلاحیت‌ها؛ حمایت از برجام است/ اگر قرار بود برای برجام کسی رد صلاحیت شود آقای روحانی اولین نفر بود!

5 بهمن 1398 ساعت 7:44

این همه هیاهو و جنجال سازی مدعیان اصلاحات در مورد رد صلاحیت‌ها در حالی است که بیش از 5 هزار نفر از داوطلبان نمایندگی مجلس تأیید صلاحیت شده‌اند...


گروه سیاسی جهان نیوز: یکی از تاکتیک‌های همیشگی مدعیان اصلاحات در مساله انتخابات، هجمه به شورای نگهبان و زیر سؤال بردن نظارت استصوابی بوده است. گمان باطل آنها این است که شورای نگهبان با فشارهای رسانه‌ای و موضع گیری های تهاجمی شخصیت‌ها و فعالان سیاسی از موضع نظارتی خود کوتاه می‌آید حال آنکه سخنگوی این نهاد نظارتی همواره بر ملاک‌ها و معیارهای قانونی تأکید کرده است.

اظهارات شاخدار مدعیان اصلاحات؛ دلیل رد صلاحیت‌ها؛ حمایت از برجام است!
بر پایه گزارش کیهان، محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهور روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، گفت: «گزارش‌هایی که ما درباره ردصلاحیت‌ها چه درباره افرادی که اکنون در مجلس حضور دارند و چه کسانی که حضور ندارند، دریافت می‌کنیم، این است که به آنها گفته شده که به‌طور مثال شما از برجام حمایت کردید، یا از دولت طرفداری کرده‌اید و مسائلی را در پرونده آنها قرار داده‌اند که مسائل تفکر و اندیشه است. برجام چیزی نیست که کسی از آن حمایت کند الان بشود نقطه ضعفی برای رد صلاحیت‌اش!»

واعظی: از «نماینده رشت» بپرسید!/ جعفرزاده: مصاحبه نمی‌کنم!
رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به خبرنگاری که می‌پرسد آیا برای این اظهاراتتان مستندات دارید؟! می‌گوید: «بله هست. شما از یکی از این‌ها مثلاً از نماینده رشت مصاحبه بگیرید. من البته با خود ایشان صحبت نکرده‌ام اما شنیده‌ام!» مستندات واعظی از اظهاراتش فقط به اینکه «شنیده‌ام» و از «نماینده رشت» بپرسید خاتمه یافت.

پایگاه خبری 8 دی در این رابطه نوشت: همین موضوع بهانه‌ای شد تا برای پرسش از غلامعلی جعفرزاده (نماینده رشت) که پیش‌تر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود: «متهم به عدم التزام به اسلام و انقلاب شده‌ام!» مصاحبه کنیم، اما این نماینده رشت حاضر به مصاحبه با خبرنگار 8دی نشد و در جواب سؤال مطرح شده مبنی بر اینکه آیا دلیل عدم احراز صلاحیتتان از سوی شورای نگهبان حمایت از برجام و طرفداری از دولت بوده؟! گفت: «مصاحبه نمی‌کنم»

کدخدایی: اگر این‌طور بود، دور قبل، رد صلاحیت می‌شد!
از همین رو بود که کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، در حساب توییتری خود نوشت: «اگر ادعای رد صلاحیت یکی از نمایندگان به دلیل حمایت از دولت یا برجام درست بود، او در همان دور قبل که برجام به تصویب مجلس رسید، رد صلاحیت می‌شد! شاید همین اطلاعات غلط مبنای اظهارات برخی مقامات محترم در روزهای گذشته قرار گرفته است.» فی‌الواقع باید گفت که اگر قرار بود برای برجام کسی رد صلاحیت شود آقای روحانی اولین نفر بود!

نماینده مجلس: لاریجانی جایگاه مجلس را تنزل داد
احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز در گفتگو با مهر، در خصوص عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس گفت: اقدام لاریجانی در انتقاد از روند بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان اقدامی جانبدارانه بود.

وی افزود: خروجی مجلس دهم ضعیف و کم اهمیت بود و جایگاه مجلس نزد افکار عمومی به شدت تنزل یافت که این ناشی از نوع مدیریت لاریجانی بر مجلس بود.

نماینده مردم تبریز ادامه داد: لاریجانی آن مدیریت را به واسطه افرادی که اهل معامله بودند اعمال می‌کرد، ۱۷۰ رأیی که در مقاطع حساس و مهم یک طرف مناقشات مجلس بودند در واقع نمایندگانی بودند که با اراده آقای لاریجانی در صحن مدیریت شده و رأی می‌دادند. خروجی مجلس در بررسی لوایح مربوط به FATF و رأی اعتماد و استیضاح برخی از وزرا گویای این مهم است.

علیرضا بیگی اظهار داشت: با ورود شورای نگهبان به بررسی صلاحیت نمایندگان بسیاری از پرده‌ها برداشته شد و معاملات پشت پرده آشکار و مشخص شد.

پیوند راهبردی روحانی و لاریجانی
عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با تاکید بر اینکه لاریجانی ناچار است از رفقای خود حمایت کند، گفت: نوع موضعگیری رئیس مجلس با موضعگیری رئیس جمهور علیه شورای نگهبان بسیار نزدیک بود و ناشی از پیوند استراتژیک است که لاریجانی و روحانی با هم دارند.
گفتنی است چند روز پیش نیز حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان و از اعضای جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه «لاریجانی فردی محافظه‌کار است که اعتقاد دارد همه چیز باید در سطح بالا و با مصلحت اندیشی تصمیم گیری شود»، گفته بود: «عامل ضعف مجلس دهم شیوه مدیریتی لاریجانی بود.»

مذاکرات دقیقه نودی اصلاح طلبان با شورای نگهبان
یکی دیگر از اقداماتی که اصلاح طلبان طی یک ماه گذشته و به ویژه بعد از اعلام عباسعلی کدخدایی در مورد تأیید صلاحیت‌ها، در دستور کار خود قرار داده‌اند، رایزنی با شورای نگهبان بوده است.

ایرنا در گزارشی نوشت: «مذاکره با شورای نگهبان به منظور تلطیف فیلتر خود برای اصلاح‌طلبان گرچه از همان روزهای ابتدای مجلس دهم و فرستادن «عباسعلی کدخدایی» به این شورا آغاز شده بود اما بی نتیجه بودن رایزنی‌ها به ویژه در نیمه دوم سال، کار مذاکره با شورای نگهبان را به دقیقه نود کشانده است؛ بی آنکه امیدی برای نتیجه‌بخش بودن آن وجود داشته باشد. در همین زمینه مصطفی کواکبیان و علیرضا محجوب دو نماینده کنونی مجلس از سوی فراکسیون امید مأمور شدند تا درباره ردصلاحیت ۴۲ نماینده عضو این فراکسیون با شورای نگهبان رایزنی کنند.

فرهاد تجری یکی از نمایندگان مجلس هم گفته است: تا زمانی که شورای نگهبان به شکل قطعی در مورد رد و تأیید صلاحیت نامزدها نظر ندهد نمی‌توان تحلیلی از ردصلاحیت‌ها داشت. با شأن، عدالت و انصافی که در میان اعضای شورای نگهبان است، به نظر می‌رسد این شورا نسبت به احقاق حق برخی از افراد در روزهای آینده اقدام خواهد کرد. یدالله طاهرنژاد اما چندان به این مذاکرات خوش‌بین نبوده و گفته است: «تجربه انتخابات‌های گذشته به ما نشان می‌دهد که رایزنی‌ها با شورای نگهبان چندان هم کارساز نبوده و بسیار بعید می‌دانم تغییرات جدی و اساسی صورت گیرد.»

اگر تخلفات برخی رد صلاحیت‌شدگان افشا شود آن وقت، کسی زیر جنازه آنها را هم نمی‌گیرد
سیدجواد حسینی‌کیا نماینده سنقر در مجلس  و عضو فراکسیون نمایندگان ولایی نیز در مورد عملکرد شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم گفت: افرادی که رد صلاحیت شده‌اند حتماً پرونده‌های کیفری دارند اما متأسفانه قانون دست شورای نگهبان را بسته است و شورا نمی‌تواند عملاً همه مدارک را ارائه کند. اگر برخی از تخلفات افراد اعلام شود، دیگر کسی حتی زیر جنازه آنها را نیز نمی‌گیرد چه برسد به اینکه به آنها رأی بدهند تا به مجلس راه یابند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تأکید بر اینکه رسالت شورای نگهبان حراست از نظام و انقلاب است، گفت: شورای نگهبان باید به وظیفه خود عمل کند و اجازه ندهد افراد فاقد صلاحیت به دستگاه‌های تقنینی و اجرایی راه یابند. قیل و قال‌های اخیر نشان دهنده حرکت درست شورای نگهبان در مسیر اجرای قانون است.

جنجال سازی ردصلاحیت شدگان حاکی از مسیر صحیح شورای نگهبان است
وی افزود: دست برخی افراد سودجو از انتفاع‌های گسترده قطع شده و به همین دلیل قیل و قال آنها به آسمان رفته اما شورای نگهبان محکم ایستاده است. قیل و قال‌های افراد ردصلاحیت شده نشان دهنده مسیر درست شورای نگهبان است چون دست برخی از افراد از انتفاع‌های گسترده قطع شده است، سر و صدا به راه انداخته‌اند.

فعال شدن حزب کارگزاران در پروژه فشار
یکی از گزینه‌هایی که اصلاح طلبان برای بازی‌های انتخاباتی خود در نظر گرفته بودند، گزینه «تحریم انتخابات» و یا همان ایده سعید حجاریان مبنی بر «انتخابات مشروط» بود. در طول یک سال گذشته برخی چهره‌های تندرو این جریان بر این گزینه اصرار می‌کردند و معتقد بودند در صورتی که کاندیداهای اصلاح طلب رد صلاحیت شدند، نباید لیست بدهند و برخی دیگر مانند حزب کارگزاران مخالف این ایده بودند.

محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران چندی پیش در گفت‌وگو با نامه‌نیوز اظهار داشت: «قطعاً اصلاح‌طلبان حضور و مشارکت انتخاباتی خواهند داشت و طرفداران خودشان را هم دعوت به مشارکت می‌کنند.»

وی گفت: «وقتی تقریباً 50 درصد نمایندگان فعلی تهران تأیید صلاحیت شدند، می‌توان از میان دیگر نیروهای اصلاح‌طلب تأیید صلاحیت شده لیستی را تنظیم و عرضه کرد. باید صبر کرد و بعد از نظر اعلام نهایی شورای نگهبان، شورای عالی اصلاح‌طلبان تصمیم قطعی را درباره نحوه حضور می‌گیرد.» با این حال، روز پنج شنبه خبری منتشر شد مبنی بر اینکه « حزب کارگزاران برای فعالیت در انتخابات مجلس دست نگه داشتند» در این خبر آمده بود که در جلسه شورای مرکزی کارگزاران سازندگی ایران، پس از طرح نقطه نظرات مختلف اعضا پیرامون انتخابات مجلس، اتخاذ موضع حزب در این باره به پس از اعلام نظر شورای نگهبان نسبت به شکایت نامزدهای ردصلاحیت شده موکول شد.

لازم به ذکر است که طرح گزاره «لیست نمی‌دهیم» از سوی اصلاح طلبان برای این منظور است که به شورای نگهبان پالس‌هایی داده شود تا اگر رد صلاحیت‌ها بر همین منوال باشد، این احتمال وجود دارد که اصلاح طلبان از انتخابات کناره گیری کنند و در نتیجه مشارکت حداکثری که یکی از مطالبات اصلی نظام است محقق نشود. از اینرو است که اصلاح طلبان گمان می‌کنند برای منفعل کردن شورای نگهبان چاره‌ای جز گروکشی‌های سیاسی ندارند!

اصلاح‌طلبان به اندازه 4 برابر کاندیدا دارند
این همه هیاهو و جنجال سازی مدعیان اصلاحات در مورد رد صلاحیت‌ها در حالی است که بیش از 5 هزار نفر از داوطلبان نمایندگی مجلس تأیید صلاحیت شده‌اند و صرفاً حدود 90 نفر (نه 90 درصد!) از نمایندگان مجلس فعلی رد صلاحیت شده‌اند. حجت الاسلام مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در گفتگویی با رد ادعای ردصلاحیت ۹۰ درصدی کاندیداهای اصلاح طلب در انتخابات مجلس گفت: در حوزه انتخابیه تهران نزدیک به ۱۳۰ نفر کاندیدا دارند یعنی ۴ برابر کرسی‌های تهران در مجلس.


کد مطلب: 716296

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/716296/اظهارات-شاخدار-مدعیان-اصلاحات-دلیل-رد-صلاحیت-ها-حمایت-برجام-اگر-قرار-کسی-صلاحیت-شود-آقای-روحانی-اولین-نفر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com