کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آمریکا، سردار «قاآنی» را به ترور تهدید کرد + جزییات

3 بهمن 1398 ساعت 10:13

رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا، فرمانده جدید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به ترور تهدید کرد.


به گزارش جهان نیوز،  در ادامه تنش‌زایی مسئولان آمریکایی با ایران، «برایان هوک» نماینده ویژه رئیس‌جمهور این کشور امروز (پنجشنبه) سردار «اسماعیل قاآنی» فرمانده جدید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به ترور تهدید کرد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، هوک در مصاحبه با روزنامه «الشرق الاوسط» در حاشیه اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس، با تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس، تهدید کرد اگر سردار قاآنی هم مانند وی به نظامیان آمریکایی آسیب بزند، او را نیز ترور می‌کنند.

تهدید سردار قاآنی به ترور
بر پایه گزارش فارس، بر این اساس، هوک توضیح داد: «اگر [سردار] قاآنی همان راه کشتن آمریکایی‌ها را طی کند، پس همان سرنوشت در انتظار او خواهد بود. رئیس‌جمهور [دونالد ترامپ] صراحتاً اعلام کرده که هر حمله‌ای به آمریکایی‌ها یا منافع آمریکا، با واکنش قاطع مواجه خواهد شد».

وی در توجیه این اظهارات تنش‌زا، مدعی شد: «این تهدید جدیدی نیست. رئیس‌جمهور همواره گفته که برای حفاظت از منافع آمریکا، همیشه واکنش قاطع نشان می‌دهد».
هوک در ادامه ادعاهایش گفت: «به نظرم رژیم ایران اکنون فهمیده که نمی‌تواند به آمریکا حمله کند. ما رژیم [ایران] و نوابش را مسئول هر حمله‌ای به آمریکا و منافع آن در منطقه می‌دانیم». 

بامداد جمعه سیزدهم دی ماه (سوم ژانویه) نظامیان تروریست آمریکایی با استفاده از یک فروند پهپاد نقطه‌زن، سردار سلیمانی و «ابو مهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی را به شهادت رساندند . در پی این خبر، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مسئولیت ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس را بر عهده گرفت و در بیانیه‌ای اذعان کرد که این ترور به دستور رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته است. 

محورهای «توافق ترامپ» از زبان هوک
رئیس «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با الشرق‌الاوسط، چهار محور توافق جدید احتمالی با ایران را که «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس پیشنهاد داده و «توافق ترامپ» نام‌گذاری کرده بود، اینگونه بیان کرد: عدم غنی‌سازی اورانیوم در ایران، پایان آزمایش موشک‌های بالستیک، توقف حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه‌های منطقه‌ای، پایان سیاست گروگان گیری.

هوک با ادعای اینکه توافق ترامپ از طریق ممانعت از غنی‌سازی اورانیوم در ایران، تضمین می‌کند این کشور به سمت سلاح اتمی نرود، اظهار داشت: «این چیزی است که سازمان ملل پیش از توافق هسته‌ای به آن وابسته بود. این یکی دیگر معایب توافق است که به قطعنامه سازمان ملل در ممانعت از غنی‌سازی توسط ایران پایان داد. بیش از نیمی از کشورهایی که برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز دارند، دارای [منابع اورانیوم] نیستند. برای نمونه امارات عربی متحده. این بهترین مبنا برای اتکا به ایران است».

وی با تاکید بر لزوم گنجانده شدن برنامه موشکی ایران در یک توافق جدید با آمریکا، ادامه داد: «علاوه بر عدم غنی‌سازی، توافق جدید باید شامل ممانعت از انجام آزمایش موشک‌های بالستیک باشد که قبل از امضای توافق هسته‌ای، به‌صورت بین‌المللی ممنوع شده بود. ایران همچنین باید متعهد شود حمایت مالی و ارائه موشک و تسلیحات به تروریست‌های منطقه‌ای را پایان دهد. علاوه بر آن، این رژیم باید سیاست گروگان‌گیری را که برای چهل سال است اتخاذ کرده، کنار بگذارد».

اتهام‌زنی مجدد به ایران درباره حمله به آرامکو
هوک با تکرار ادعای نخ‌نما شده‌ی دست داشتن ایران در عملیات یگان‌های پهپادی و موشکی یمن به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی، از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا این حمله را محکوم کرده و مدعی شد به زودی مدارکی از دست داشتن ایران در حمله را نشان می‌دهند. وی همچنین مدعی شد که کارزار فشار حداکثری ترامپ علیه ایران، رفتار این کشور را تغییر داده و باعث شده عملیات‌های گروه‌های منطقه‌ای کمتر شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا نتیجه جدیدی در تحقیقات درباره حمله به آرامکو به دست آمده، ادعا کرد: «این حمله غیرموجه رژیم ایران به عربستان سعودی بود. شورای امنیت باید آن را محکوم کند و ما به همکاری با آن ادامه می‌دهیم. معتقدم که عربستان سعودی به تکمیل تحقیقات و بررسی محل حادثه نزدیک شده و می‌تواند مدارکی را نشان دهد که حمله توسط ایران انجام شده است».

درخواست از دیگر کشورها برای خروج از برجام
این مقام آمریکایی در پاسخ به سوالی درباره آغاز مکانیسم حل اختلاف در برجام توسط سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس و ارتباط آن با فشارهای واشنگتن، ضمن استقبال از اقدام اروپایی‌ها ادعا کرد: «رژیم [ایران] توافق [هسته‌ای] را بارها نقض کرده است، به‌گونه‌ای که دیگر چندان چیزی از توافق باقی نمانده که حفظ شود. جانسون خواستار جایگزینی توافق هسته‌ای با توافق ترامپ شد. به نظر ما این بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است و البته روش بهتری در مقایسه با توافق هسته‌ای است».
هوک با ادعای اینکه خروج طرف‌های برجام از این توافق می‌تواند موضع آنها برای فشار آوردن به ایران و عدم دستیابی این کشور به سلاح اتمی را تقویت می‌کند، افزود: «این امر به کشورها اجازه می‌دهد رویکرد جامع‌تری برای رفع تهدیدها داشته باشند که شامل برنامه موشکی و هسته‌ای، فعالیت‌های منطقه‌ای سیاست توسعه‌طلبانه و گروگان‌گیری می‌شود... در میان دیگر اشتباهات، اشتباه بزرگ در توافق هسته‌ای، مسیر باریک آن است».

تلاش برای مقابله با لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران
الشرق‌الاوسط از هوک درباره واکنش آمریکا به لغو شدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران در اکتبر ۲۰۲۰ طبق مفاد برجام پرسید و او نیز اینگونه پاسخ داد: «این واقعا یک مشکل فراگیر است. کشوری که حامی تروریسم در جهان است، نه ماه دیگر بدون تحریم تسلیحاتی سازمان ملل خواهد بود. تنها راه جلوگیری از آن، فروپاشی توافق هسته‌ای یا تمدید این قطعنامه شورای امنیت است. دانستن اینکه کدام زودتر رخ می‌دهد دشوار است اما شورای امنیت باید قبل از اکتبر دست به کار شود».
نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به اقدامات دولت ترامپ در این خصوص، افزود: «من نمی‌دانم چه کسی فکر کرد این ایده خوبی است! شاید تفکر آنها این بود که با گذشت ۵ سال از امضای توافق، میانه‌روها [در ایران] به قدرت می‌رسند. این مسخره است!.. ما این رژیم را با اقداماتش قضاوت می‌کنیم تا با چیزهایی که وزیر خارجه‌اش، محمد جواد ظریف، می‌گوید».

فرار از پاسخ به سوال درباره تغییر نظام ایران
هوک با طفره رفتن از پاسخ به سوال الشرق‌الاوسط درباره اینکه آیا واشنگتن هنوز هم سیاست تغییر نظام ایران را دنبال می‌کند، مدعی شد: «ما هم اکنون نیز رفتار این رژیم را تغییر داده‌ایم و از طریق تقویت حضور نیروهایمان در منطقه و نظارت‌های اطلاعاتی، مانع رسیدن منابع مالی جهت حمله و اجرای عملیات توسط نواب آن شده‌ایم. امروز نیروی دریایی بین‌المللی در آب‌های تنگه هرمز گشت‌زنی می‌کند».
وی اضافه کرد: «این بدان معنا نیست که ما توانایی ایران برای اجرای حملات را از بین بردیم بلکه سیاست جدید ما متفاوت است. تا کنون در چهل سال قبل، این رژیم به این اندازه ضعف مالی نداشته یا تحت چنین فشار سیاسی داخلی نبوده است. این نتیجه سیاست‌های رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران است».

حمایت مجدد از ناآرامی‌ها و آشوب‌طلبان در ایران
این روزنامه سپس از هوک پرسید که آیا معترضان ایرانی از حمایت‌های شما استقبال می‌کنند یا نه، که او نیز اینگونه پاسخ داد: «می‌دانیم که آنها استقبال می‌کنند... می‌بینیم که زنان ایرانی پرچم‌های "مرگ بر آمریکا" را پاره می‌کنند... به نظرم رسانه‌های بین‌المللی به شکل مفید عقاید مردم ایران را منتشر نمی‌کنند».
این مقام آمریکایی، آشوب‌طلبان و اغتشاشگرانی را که به جان و مال ایرانی‌ها آسیب می‌زنند، مردم ایران خوانده و ادعا کرد: «آنها از این سیستم متنفر بوده و عاشق آمریکا هستند و می‌خواهند شاهد روابط بین ایران و آمریکا باشند. مردم یاران و آمریکا اشتراکات زیادی دارند و این سیستم برای چهل سال بین ما فاصله انداخته است».

هوک در ادامه حمایت مجدد خود و کاخ سفید را از ناآرامی‌ها و اغتشاشات در ایران اعلام کرده و از کشورهای دیگر نیز خواست از آشوب‌طلبان حمایت کنند.


کد مطلب: 716186

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/716186/آمریکا-سردار-قاآنی-ترور-تهدید-جزییات

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com