جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۲۴
حواشی ورزش وسیله فشار بر افکار عمومی؛

از ورود زنان به ورزشگاه تا پول استراماچونی و بازی AFC/ چه کسانی فوتبال سیاسی را علیه کشورمان علم کرده‌اند؟

پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب: 716101
درحالی دولت خود را دولت دیپلماتیک می نامد و کارویژه خود را در حوزه سیاست خارجی و تعامل با جهان معرفی می کند اما در حوزه ورزشی کار به جایی رسیده که به کشورمان در جهت پوشش بازی های حرفه ای و ورزشی فشار سیاسی وارد می شود.
از ورود زنان به ورزشگاه تا پول استراماچونی و بازی AFC/ چه کسانی فوتبال سیاسی را علیه کشورمان علم کرده‌اند؟
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: این روزها خبرهای ناگواری در حوزه ورزشی منتشر می شود. از مهاجرت برخی از ورزشکاران گرفته تا ماجرای سلب میزبانی باشگاه‌های ایرانی در جام باشگاه های آسیا که بسیاری آنرا را یک تصمیم سیاسی می خوانند.

با این حال به نظر می رسد یک جریان و سیاستی در پوشش ورزش سعی دارد به کشورمان فشارهایی را وارد که برآیند و نتیجه آن غیر ورزشی و در حوزه سیاست بین المللی است. مثلا اخذ تصمیم سلب میزبانی باشگاه‌های ایرانی بیشتر القا کننده ناامنی کشورمان در حوزه بین المللی است. این درحالی است که ایران همیشه در منطقه پرتلاطم خاورمیانه به جزیره ثبات مشهور بوده است. با این حال ماجرای اخذ امتیاز میزبانی ایران فوتبال از کشورمان یک موضوع حیثیتی در حوزه عزت ملی و امنیت کشورمان از سوی مسئولان باشگاه‌های ایرانی تلقی شده است و با این کار سیاسی یک برخورد حیثیتی در حال انجام است. هر چند که خبر رسیده است. سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا و همچنین سایت «الکاس» قطر به صورت رسمی اعلام کردند که AFC مکان بازی استقلال و شهرخودرو را به کشور امارات منتقل کرده است.

اما این سیاست غیر ورزشی آنهم در پوشش فوتبال و بازی های حرفه‌ای تنها در این حوزه و رویه جدید کنفدراسیون فوتبال آسیا منحصر نمی شود. به همین لحاظ به دیگر موارد ورزشی در این حوزه می پردازیم که سعی دارد در حوزه سیاسی به کشورمان ضربه وارد کند.

چرا ایران میزبان جام ملت‌های آسیا نمی‌شود؟: جام ملت های آسیا در سال ۲۰۲۳ با میزبانی چین برگزار خواهد شد. این در حالی است که چند سال پیش کشور ایران برای گرفتن میزبانی این رقابت ها با امارات وارد رقابت شد و فوتبال دوستان ایرانی هم امید زیادی داشتند تا ایران برنده این دوئل باشد اما در نهایت، کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفت تا امارات را برگزیند. در آن زمان بسیاری از فوتبالی ها، مشکلات سیاسی را علت این تصمیم دانستند. آزادی، یادگار امام، نقش جهان، پارس، فولاد آرنا، غدیر و امام رضا (ع) از جمله ورزشگاه‌های کشورمان هستند که برخی از این ورزشگاه ها نیز نوساز هستند و از سوی دیگر ایران کشوری فوتبال دوست است و تماشاگران بسیاری برای بازی تیم های ملی به این ورزشگاه‌ها می روند اما با همه این موارد هنوز کنفدراسیون فوتبال آسیا عقیده ای به اعطای میزبانی به کشورمان ندارد و حالا دیده می شود که حق میزبانی باشگاه های ایرانی را هم از  آنها می گیرد.

ماجرای ورود زنان به ورزشگاه‌ها: این مسئله ای بود که یکی از جریان های سیاسی به جهت برخورد ابزاری و منفعت طلبی جناحی آنرا در دستور کار خود قرار داده بود. بعد از مدتی این موضوع یک وجه بین المللی ورزشی پیدا کرد. فدراسیون فوتبال با ارائه یک آیین نامه جدید اعلام کرد که اگر برای مقدماتی جام‌جهانی خانم‌ها به استادیوم نروند، فوتبال ایران تعلیق می‌شود. همچنین فدراسیون جهانی فوتبال نشان داد چقدر روی این موضوع تأکید دارد. در این خصوص زنان به دیدار بازی ها تیم ملی فوتبال رفتند. حتی بیان شده بود که حضور رئیس فیفا در ایران برای رصد این موضوع انجام شده است. در همین رابطه، «امیرمهدی علوی» سخنگوی فدراسیون فوتبال در پاسخ به سوال پیمان یوسفی درباره حضور اینفانتینو برای رصد حضور بانوان در ورزشگاه‌ها گفت: «اجازه بدید به این سوال جواب ندهم.»

FATF و ماجرای پرداخت پول مربیان خارجی: با قهر «آندرا استراماچونی»، سرمربی سابق باشگاه فوتبال استقلال و سفر وی به کشورش و مطرح شدن این موضوع که این باشگاه قادر نیست به سبب fatf و عدم پیوستن ایران به این سازمان پول مربی خود را پرداخت کند، فشار زیادی از لحاظ سیاسی ورزشی به کشورمان وارد شد. برخی از فوتبال دوستان هم با قهر سرمربی استقلال مقابل این باشگاه تجمع کردند. رایزنی ها ادامه یافت و در انتها نه تنها استراماچونی راضی نشد بلکه با همین شیوه و به طور مرموزی «گابریل کالدرون»، سرمربی پرسپولیس دیگر تیم پرطرفدار ایرانی نیز کشور را ترک کرد و این دو باشگاه بدون مربی ماندند تا اینکه مربیان ایرانی به عنوان جانشینان این مربیان خارجی مطرح شدند. در داخل کشور برخی از نمایندگان اصلاح طلب تاکید می کردند عدم پیوستن ایران به FATF سبب بروز این مشکل شده و بر آتش این تنور می دمیدند.

لغو بازی های دوستانه تیم ملی: بیست و هفتم بهمن ماه ۱۳۹۶ برنامه بازی‌های تدارکاتی تیم ملی ایران تا شروع جام جهانی از سوی فدراسیون فوتبال ایران اعلام شد. این برنامه شامل ۸ بازی تدارکاتی با تیم‌های لیبی، تونس، الجزایر، سوریه، ازبکستان، ترکیه، یونان و لیتوانی بود.

با اینکه اسامی رقبای قدرتمندی در این فهرست وجود نداشت اما بازی کردن با تیم‌هایی مانند تونس و الجزایر به دلیل نزدیکی سبک فوتبال‌شان به مراکش (رقیب اول ایران در جام جهانی) و دو تیم متوسط اروپایی(ترکیه و یونان) برنامه آماده‌سازی خوبی برای تیم ملی ایران به نظر می‌آمد. اما سرانجام این بازی‌ها شد بازی تمرینی با تیم دوم سیرالئون، تیم امید ازبکستان و لغو بازی با لیبی، سوریه، یونان و کوزوو. این موارد مشکلاتی را پیش پای فوتبال کشورمان بوجود آورد البته گفته می شد که یونان به دلیل حبس سربازانش در ترکیه به این کشور برای بازی تدارکاتی شرکت نکرد و تیم کوزوو نیز اعلام کرد که دوست ندارد در پشت درهای بسته با تیم ایران بازی کند. اما برخی از رسانه های معاند سعی داشتند این موارد را سیاسی جلوه دهند و لغو متوالی بازی های تیم ملی کمی این خوارک خبری را برای آنها فراهم کرد. البته لغو بازی ایران با تیم های دسته چندم جهانی درحالی بود که در زمان های قبل با استفاده از دیپلماسی ایران توانسته بود با تیم های بزرگ از جمله برزیل بازی دوستانه برگزار کند. اینکه چرا ایران به سراغ تیم های دسته چندی رفته بود، نیز به باور کارشناسان تا حدودی ناشی از همین نگرش  سیاسی به فوتبال و ایجاد محدودیت در این حوزه بود که قبل از جام جهانی به فوتبال ایران ضربه وارد کرد.

با این حال به نظر می رسد حلقه مفقوده این جریان دیپلماسی ورزشی کشورمان باشد. این درحالی است دولت خود را دولت دیپلماتیک می نامد و کارویژه خود را در حوزه سیاست خارجی و تعامل با جهان معرفی می کند اما در حوزه ورزشی کار به جایی رسیده که به کشورمان در پوشش بازی های حرفه ای و ورزشی فشار سیاسی وارد می شود تا جایی برخی سعی می کنند به امنیت کشورمان در حوزه روانی خدشه وارد کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
ما هم برای اینکه ثابت کنیم ایران بهترین کشور دنیا و مقتدرترین کشور دنیاست یک لیگ درست کنیم با فاطمیون افغانستان ، حزب الله لبنان ، حوثیها لبنان ، حشد الشعبی بازی کنیم . ....
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
عالی بود :...
saman
Iran, Islamic Republic of
مگه ما خودمون سالها برای بحث بازی مقابل رژیم صهیونیستی، سیاست را وارد ورزش نکردیم!!؟
Iran, Islamic Republic of
فوتبال سیاسی بود و هست و خواهد بود. ...
Iran, Islamic Republic of
کسی نگفت ورزش سیاسی نباشد! وقتی طرف های ما همه گونه فشار سیاسی به ورزش ما وارد میکنند برخی ساده دلان داخلی میگویند ورزش را سیاسی نکنیم....
Romania
.....
Iran, Islamic Republic of
عجب غرور و عزت ملی!!....
Moldova, Republic of
چه پیشنهاد جالبی دادید......
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
دشمن همیشه دشمنه و دشمنی میکنه.....
United States
چه میشود کمتر به فوتبال بپردازید؟؟!! ...
Iran, Islamic Republic of
ورزش باید از سیاست جدا باشه که نیست!
Iran, Islamic Republic of
...
علی
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
....
United States
همانطور که خارجی میاریم برای مربی تیم ملی و باشگاهی بهتر هست که یک خارجی هم برای ریاست فدراسیون فوتبال و وزیر ورزش بیاورید. ...
Iran, Islamic Republic of
.....
Russian Federation
الان هم afc کلاه گشادی سر باشگاه های ایرانی گذاشته.
سرباز حاج قاسم سلیمانی ام
Ukraine
موافقت تیمهای ایرانی با بازی فوتبال در کشور ثالث ، یعنی همصدایی و تایید تیمهای ایرانی با نقشه شیطانی دشمنان خبیث ما ، که به دنیا بگویند که حتی ایرانیها هم اذعان می‌کنند که «کشور ایران ناامن است». و....
سرباز حاج قاسم سلیمانی ام
Ukraine
موافقت تیمهای ایرانی با انجام بازی فوتبال در کشور ثالث یعنی پروژه ناامن جلوه دادن کشور عزیزمان توسط آمریکا و صهیونیست جنایتکار ، موفق عمل کرده و با موفقیت مسیر خودش رو داره طی می‌کنه !!!!! و کانال ورزش بعنوان یک مسیر مطمئن و تاثیرگذار برای تخریب کشور عزیزمان در دست آمریکا و صهیونیست جنایتکار محسوب میشه.
تعامل ذلیلانه نتیجه اش بهتر از این نمی شود
Iran, Islamic Republic of
مثل اینکه کشورهای محور مفاومت بر علیه ما رای دادن،
درست هست؟