جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
۴

دوقطبی مقاومت و معیشت در روزنامه شهرداری

دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۵۹
کد مطلب: 715779
در این یادداشت آمده که «اگر‌چه راهبرد اصلی کشور در حوزه سیاست خارجی در مقابل فشار‌های ایالات متحده امریکا «مقاومت فعال» است، اما فارغ از برخی عایدات امنیتی به‌نظر می‌رسد آنچنان که باید و شاید نتوانسته منافع اقتصادی کشور را تأمین کند.»
دوقطبی مقاومت و معیشت در روزنامه شهرداری
به گزارش جهان نيوز، روزنامه همشهری، ارگان رسمی شهرداری تهران طی یادداشتی آورده که «راهبرد مقاومت حرکت رو به جلو در عرصه اقتصادی را با وقفه جدی مواجه خواهد کرد.» در این یادداشت آمده که «اگر‌چه راهبرد اصلی کشور در حوزه سیاست خارجی در مقابل فشار‌های ایالات متحده امریکا «مقاومت فعال» است، اما فارغ از برخی عایدات امنیتی به‌نظر می‌رسد آنچنان که باید و شاید نتوانسته منافع اقتصادی کشور را تأمین کند.» این یادداشت برای بهتر شدن معیشت، بهبود روابط با عربستان سعودی را هم خواستار شده است: «کاهش تنش‌ها و گسترش همکاری‌ها با کشور‌های حوزه خلیج‌فارس و علی‌الخصوص عربستان در کنار سیاست نگاه به شرق باید مورد توجه جدی قرار گیرد تا بتواند راهگشای بسیاری از بن‌بست‌های اقتصادی و امنیتی در محیط بین‌الملل و در شرایط تحریم و فشار باشد.»

نویسنده یادداشت اضافه می‌کند: «تجربه برخی دولت‌ها در کاهش تنش با کشور‌های عرب حوزه خلیج‌فارس (در دوره‌های سازندگی و اصلاحات) در کنار سایر رویکرد‌های جهانی (مانند همراهی با اروپا در مقابل امریکا) بدون زیر‌پا گذاشتن اصول اساسی سیاست خارجی توانست در برهه‌ای از تاریخ تا حدودی راهگشای مسائل و بحران‌های اقتصادی و امنیتی بین‌المللی باشد. این راهبرد پس از وقفه و عقبگرد هشت ساله در دولت دکتر روحانی از سر گرفته شد که ماحصل همه این تلاش‌ها برجام بود که می‌توانست به‌عنوان یک گام بزرگ در راستای بهبود شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی کشور عمل کند، اما متأسفانه پیروزی افراط‌گرایان در امریکا به رهبری دونالد ترامپ، همه این رشته‌ها را پنبه کرد...» و بعد می‌نویسد: «در حقیقت ایران راهبرد «مقاومت» را به‌جای «مبارزه» برگزید، اما به‌نظر می‌رسد تا زمانی‌که دونالد ترامپ بر مسند ریاست‌جمهوری امریکا تکیه زده است و با وجود یک اروپای ضعیف و قدرت‌های منفعت‌طلب شرقی، این مسیر... حرکت رو به جلو در عرصه اقتصادی را با وقفه جدی مواجه خواهد کرد.» یعنی اگر ترامپ سرکار نبود یا اروپا ضعیف نبود یا قدرت‌های شرقی منفعت‌طلب نبودند، نویسنده این یادداشت با راهبرد مقاومت موافق بود و مثلاً اگر هیلاری کلینتون در انتخابات امریکا رأی می‌آورد، روزنامه همشهری می‌نوشت که، چون ترامپ بر سرکار است، راهبرد مقاومت جواب می‌دهد؟! نه طبیعتاً و این تحلیل‌ها، قصه‌نویسی از روی شرایط موجود است. این طیف همواره مخالف مقاومت است، فرق نمی‌کند کدام حزب امریکا قدرت را در دست داشته باشد.

این یادداشت همچنین اشاره نکرده سیاست‌های دولت حسن روحانی در تعامل با غرب دقیقاً کدام گشایش اقتصادی برای ایران به ارمغان آورده است. برجام هم که از ابتدا از جهت عمل غربی‌ها به تعهدات‌شان در قبال ایران، با چالشی جدی مواجه بود. بعد هم که با خروج امریکا از آن و دنباله‌روی اروپایی‌ها از امریکا در عمل نکردن به تعهدات برجامی عملاً فرو پاشید. مهم‌تر، اما این است که فرض کنیم فروپاشی برجام به دلیل رأی آوردن افراطی‌ها در امریکا باشد، آیا اقتصاد و معیشت ایران باید وابسته به رأی آوردن یا نیاوردن فلان حزب در انتخابات امریکا باشد؟! و اینکه کسانی- به اذعان خود- بلد نیستند کشور را با نگاه به درون اداره کنند، آیا باعث می‌شود به گونه‌ای تحلیل کنیم که برای عربستان هم در اقتصاد ایران نقشی قائل شویم؟! و اگر حزب و جناح ما نتوانست کشور را اداره کند، بگوییم تقصیر مقاومت است؟!

منبع: جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بیچاره ها رو ول کنید! آحه بلد نیستند !
Iran, Islamic Republic of
🔻 بگو کیستم؟من بلد نیستم!
پی چیستم؟ من بلد نیستم!
بگو سالها جز بریتانیا
کجا زیستم؟من بلد نیستم!
بگو فکر این مردم دردمند
چرا نیستم؟من بلد نیستم!
بگو پیش ناحق چرا پای حق
نمی‌ایستم؟من بلد نیستم!
پُر از نام افراد بزدل چرا
شده لیستم؟من بلد نیستم!
به جز چشم بر اجنبی دوختن
بلد نیستم !من بلد نیستم!
Iran, Islamic Republic of
احسنت! بسیار عالی و دقیق!
Iran, Islamic Republic of
ی دو هفته اخیر، بیش از ده هزار پیج انقلابی با مجموع 10 میلیون فالور همگی بسته شدن.. در توییتر هم همینطور.. میلیونها پست مربوط به سپاه و حزب_الله حذف شدند. البته از پیجهای برانداز و اصلاح_طلب نه ابدا! .
56
Iran, Islamic Republic of
چون چیزی برای دفاع از عملکردضعیف دولت فشل ندارند ناگزیر داستان به هم می بافند که الحق در این زمینه استادند ... خواننده باید عاقل باشه!