جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۹
۴۰
درباره مکتب سیاسی شهید سلیمانی

چارچوب رفتاری حاج قاسم با برخی اصلاح‌طلبان و اعتدالیون/ راز روابط شهید سلیمانی با برخی سیاسیون غیر انقلابی‌ چه بود؟!

دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۱۹
کد مطلب: 715759
بخشی از نحوه رفتار و تعامل سردار سلیمانی با برخی شخصیت های که شاید بسیاری از افراد انقلابی و ارزشی جامعه درباره آنها ذهنیت منفی دارند، چگونه قابل تفسیر است؟!
چارچوب رفتاری حاج قاسم با برخی اصلاح‌طلبان و اعتدالیون/ راز روابط شهید سلیمانی با برخی سیاسیون غیر انقلابی‌ چه بود؟!
گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی جهان تیغی: مجموع سالها مجاهدت خالصانه و رفتارهای فرهنگی و سیاسی شهید سپهد قاسم سلیمانی آنقدر بزرگ و عظیم بوده که این روزها به حق باید از آن به عنوان مکتب سلیمانی نام برد و به تبیین آن پرداخت. در این میان یکی از ابعاد مهم رفتاری سپهد سلیمانی سیره سیاسی این شهید بزرگوار است که به بخشی از آن در ادامه اشاره می شود.

یک: ولایتمداری حاج قاسم دال مرکزی مکتب سلیمانی است که آنقدر نمایان و شفاف بوده که حتی نمی توان درباره آن شبهاتی ولو کوچکی را مطرح کرد. تعابیر حاج قاسم سلیمانی درباره رهبر معظم انقلاب اگر نگوییم منحصر به فرد بود ولی کم نظیر بودند. اساسا ادبیات حاج قاسم درباره رهبر معظم انقلاب ادبیاتی بسیار خاص، عاشقانه و کاملا در دایره اعتقاد عمیق دینی به ولایت فقیه بود. بررسی موشکافانه سیره و رفتار حاج قاسم هم در این سالها نشان می دهد که او نه تنها در عرض رهبری سلیقه سیاسی خود را مطرح نکرد بلکه همواره ارجاع او به فرمایشات ایشان بود.

دو: حاج قاسم در رفتارهای شخصی و اجتماعی خود اهل تعاملات و عواطف زیادی بودند. همین رفتار شخصی سبب شده بود که بسیاری از چهره های اصلاح طلب و اعتدالیون نیز او را فردی نزدیک به خود ببینند. اما این اخلاق فردی و اجتماعی حاج قاسم علی رغم در اوج بودن آن، هیچگاه سبب نشده است که نزدیکی شخصی او به برخی چهره ها، خلل کوچکی درباره ولایتمداری او ایجاد کند. موضوعی که در بیست سال اخیر شاید به نوعی در برخی لحظات، تضاد ظاهری را در زندگی ایشان نشان بدهد ولی در واقع هیچگاه خللی در بزنگاه ها درباره انقلاب و اطاعت پذیرپش از رهبر معظم انقلاب ایجاد نکرد. اما جمع این دو موضوع چگونه ممکن شده است؟! به خصوص بخشی از نحوه رفتار و تعامل سردار سلیمانی با برخی شخصیت های که شاید بسیاری از افراد انقلابی و ارزشی جامعه درباره آنها ذهنیت منفی دارند، چگونه قابل تفسیر است؟!

سه: ریشه اولیه این مساله را باید همانطور که گفته شد در اخلاق فردی و عاطفی سردار سلیمانی جستجو کرد. اخلاق کریمانه همراه با محبت و مهربانی ایشان با افراد مختلف اعم از سیاسی و غیر سیاسی مساله ای متواتر دربیان نوع خلق و خوی ایشان است. موضوعی که البته توصیه همه علمای اخلاق و منجمله رهبر معظم انقلاب در دیدار و معاشرت فردی با برخی از افرادی است که چه بسا منتقد نظام و یا حتی نظریاتی خلاف انقلاب دارند، می باشد.

چهار: مساله بعدی درباره حاج قاسم سلیمانی جایگاه نظامی و امنیتی وی می باشد. طبیعی است که عدم ورود به عرصه سیاسی همانند بسیاری از فعالین سیاسی و انقلابی  برای او مقدور و شرعی نبوده است. به همین دلیل مهم انتظار برخی مواضع ریز سیاسی و یا علیه افراد و چهره های سیاسی از وی نیز چندان صحیح نیست و نبود. اما همین چهره نظامی در بزنگاه های همچون فتنه 78 و 88 و همچنین درباره سیاست گذاری های کلان رهبر معظم انقلاب، مواضع شفاف سیاسی خود را بیان کرده است.

پنج: موضوع بعدی جایگاه رسمی او در عرصه حکمرانی جمهوری اسلامی بود. حاج قاسم سلیمانی فرمانده سازمانی بود که هم در چارچوب نهادهای درون نظام بود و هم در عرض مسایل منطقه ای و سیاست خارجه جمهوری اسلامی جایگاه ویژه ای داشت. طبیعی است که بسیاری از اقدامات این نهاد در تعامل با نهادهای همچون مجلس، دولت، وزارت خارجه، قوه قضاییه  و... امکان تحقق داشت و دارد. ریشه برخی از تعامالات حاج قاسم با برخی مدیران ارشد قطعا به تعامالات رسمی و تشکیلاتی بر می گردد و این موضوع نیز چیز عجیبی به شمار نمی آید.

شش: بخش مهمی از روابط محبت آمیز سردار سلیمانی و رهبر معظم انقلاب با برخی افراد دارای حواشی در سالهای اخیر نشان می دهد که این رفتار کریمانه و دلسوزانه ریشه در تلاش برای حفظ و صیانت از افراد برای ماندن در دایره انقلاب و جمهوری اسلامی دارد. رزمندگان هرمزگانی، کرمانی و سیستانی و بلوچستانی می توانند موارد زیادی را بیان کنند که حاج قاسم سلیمانی چگونه برخی از رزمندگان لشکر 41 ثارالله را که بعد از سالهای جنگ دچار برخی ضعف های اعتقادی در حوزه انقلاب و یا حتی مسایل مذهبی شده بودند، را برای حفظ و جلوگیری از آسیب رسیدن بیشترشان مدام مورد توجه و محبت قرار می‌داده است. بعضی از این تلاش های اخلاقی سردار سلیمانی درباره برخی چهره های سیاسی تهرانی و کرمانی! هم قابل توجه هست و البته گفتن جزییاتش شاید اینک به صلاح نیست. ولی آنقدر می توان گفت که همین ارتباطات فردی و عاطفی گاه چگونه برخی  از همین افراد سیاسی را از زدن لگد بیشتر به انقلاب و حتی آسیب بیشتر به خودشان وا داشته است!

هفت: اساسا هنر بزرگ سیاسی سردار سلیمانی این بود که علی رغم داشتن ارتباط شخصی و اخلاقی محبت آمیز با برخی چهره های سیاسی؛ این روابط نه تنها در مواضع شفاف انقلابی او خللی ایجاد نکرد، بلکه او در آشکارا و در برابر مردم، بگونه ای در این سالها رفتار کرد که افکار عمومی هیچگاه بر داشت نکرد که او بخشی از یک جناح سیاسی در کشور است و یا کوچکترین مخالفتی با حاکمیت دارد. برای درک این موضوع کافیست که خروجی رفتار سیاسی او را با برخی چهره های موثر انقلاب که برخی از آنها فوت کرده و برخی نیز هنوز زنده هستند، اگر نگاهی بیاندازید و بررسی کنید که ارتباطشان با برخی افراد مساله دار نه تنها مواضع انقلابی شان را دچار خلل کرد بلکه، افکار عمومی نیز در نهایت میان رفتار آنها با آن افراد مساله دار تفاوتی قایل نشدند! این راز بزرگ تفاوت سردار سلیمانی با بسیاری از چهره های انقلابی فاصله دار با رهبر انقلاب در این سالها هست. ساده آنکه او آنقدر در انقلابی بودن شفاف و صادق بود که نزدیکی به افراد و جناح های مختلف سیاسی، رفتار و مواضعش را دچار خلل نکرد.

هشت: اما مهمترین تفاوت سیره سیاسی حاج قاسم با بسیاری از اصلاح طلبان، اعتدالیون و اصولگرایان محافظه کار، -که در سالهای اخیر گفتگو با دنیای غرب به بخشی از محاسبات راهبردی آنها تبدیل شد-، این بود که حاج قاسم در تمام این مدت مستقیما با آمریکا و عوامل غرب در حال جنگ نظامی رودرو بود. بی شک پس از ولایتمداری، برجسته ترین، ویژگی سیاسی او جهاد مستمر در برابر آمریکا بود. شاخصی که حاج قاسم سلیمانی را از بسیاری از سیاسیونی که لبخندزنان و صمیمی با او عکس یادگاری هم دارند، کاملا متمایز کرده است. آری برخی از چهره های سیاسی شاید بتوانند مدعی رفاقت و صمیمت را با او بشوند ولی ادعای شباهت و نزدیکی باطنی با حاج قاسم را نمی توانند بیان کنند و مردم هم نمی پذیرند.

*مدیر مسئول جهان نيوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مملکت مال یک جناح نیست شهید سلیمانی اینو خوب حس میکرد
Iran, Islamic Republic of
...
متحد
Iran, Islamic Republic of
روح شهید بزرگوار سلیمانی عزیز شاد که قدر وحدت رو خوب میدونست
Iran, Islamic Republic of
سردار سلیمانی با بیان اینکه چرا این‌قدر در برجام دو اصرار دارند، عنوان کرد: برای دشمن این برجام سه ضلعی است نه یک ضلعی اما اوباما فکر می‌کرد به مرور زمان به دو اضلاع دیگر می‌رسد اما آدم عجولی که آمده اصرار دارد به سرعت برسد و تصورش این بود که می‌رسد.....
محمد ص
Iran, Islamic Republic of
جناب جهان تیغی شما و دستان شما به فکر مصادره حاج قاسم برای باند و جناح خودتون هستید ...
Iran, Islamic Republic of
شما جماعت مشكلتون با اصل انقلاب و نظام جمهوري اسلامي تحت زعامت فقيهي حكيم و بصير و باتقواست , نه اين جناح و آن گروه. چرا كه هركجا و هركسي كه از انقلاب و نظام اسلامي و ولايت فقيه دفاع كرد,بلافاصله بهتون برميخوره و آن را به جناح خاصي منتسب مي كنيد.
محمد ص
Iran, Islamic Republic of
اگه یه نگاه صحبت های همفکرای عزیزت بندازی میفهمی کی داره حاج قاسم رو برای جناح خودش مصادره میکنه و بقیه رو میخواد از کشور بیرون کنه یا تکه تکه کنه برو صحبت های علم الهدی حسن عباسی مجری های متعصب شبکه افق رو بخون اونوقت میفهمی کی داره سرادر دلها رو جناحی میکنه
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
احسنت مملکت مال یک جناح نیست که وقتی بقیه منتقد برجام میشوند ،اونها رو با 56 لقب حواله جهنم کنند که گرم شوند! مملکت مال همه است .حتی مال کسی که به مقدسات ما یعنی برجام وسند 2030 واف ای تی اف وسی اف تی ،ونیز روش حکومت داری از نوع من بلد نیستم ، نقدداشته باشه!
محمد ص
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
احسنت مملکت مال یک جناح نیست..
Iran, Islamic Republic of
که بگه برنامه های ثریا وجهان آار وعصرانه باید حذف شوند چون من میخوام !
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
تحلیل بسیار دقیق و مناسب ، بجا و لازمی بود .
.....
Iran, Islamic Republic of
نکته بینی بسیار جالبی بود
مرتضی
Turkmenistan
ممنون از درج مقاله جالبتون اتفاقا این مساله برای حقیر خیلی مورد سوال بود.....والله العالم )
Iran, Islamic Republic of
واقعا این شهید با این خلقیات مهربان و بدنه سیاسی اصلاح طلب کرمان، چقدر با تدبیر عمل کردند/ خدا خیرشون بده
Iran, Islamic Republic of
بین این همه خواص دوست و قدیمی، ولایت پذیر بودن واقعا اجر بزرگی داره
Iran, Islamic Republic of
شهید سلیمانی در روابط فردی مهربان و با محبت بودند ولی در مواضع سیاسی شفاف/ این انتظار مردم از همه کسانی هست که وسط لحاف می خوابند
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
,......
Iran, Islamic Republic of
خیلی از حکمت های رفتاری شهید سلیمانی بعدا معلوم میشه/....
Iran, Islamic Republic of
امیدوارم اصلاح طلب ها از واقعیت ها و برکات شهادت حاج قاسم درس بگیرند....
محمد
Iran, Islamic Republic of
سردار سلیمانی مصداق این آیه شریفه هست
ان الذین آمنوا و عملواالصاحات سیجعل لهم الرحمن ودا
کسانی که ایمان بیاورند و عمل صالح انجام دهد خداوند محبتشان را در دلها قرار می دهد
و من خود به چشم خویشتن دیدم مردم برای این شهید بزرگ چه کردند
Iran, Islamic Republic of
حاج قاسم حتی با دشمنی که او را ترور کرد با ادب صحبت میکرد ..
Iran, Islamic Republic of
وصد البته محکم= ترامپ قمارباز! در آنجایی که فکر نمی کنی نزدیک شما هستیم-خودم حریف شما هستم.
United Arab Emirates
باز هم سردبیر جهان، باز هم‌ تحلیل های کینه توزانه
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
جهان جان جدت
دست از سر حاجی وردار ،
تو خودت مشکل داری ، این بنده خدا را هم بدنام می کنی
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا مشی شهید سلیمانی با شما آقایون اصلاح طلب و اصولگرا کاملا متفاوت بود. لطفا خودتون رو به ایشون نچسبونید
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
عدم درج حقیقت ، حقیقت را بی ارزش نمی کند.
عبدالله حق پرست
Iran, Islamic Republic of
در سوره مبارکه آل عمران در قرآن کریم و در آیات فراوانی که در باب شهادت و شهید و ارزش والای جهاد و شهادت و مجاهد و شهید وارد شده است یک آیه زیبا وجود دارد که می فرماید « الذین قالوا لاخوانهم و قعدوا لو اطاعونا ما قتلوا قل فادرؤوا عن انفسکم الموت ان کنتم صادقین » کسانی که از جهاد باز ماندند و در خانه نشستند و در حق برادران مجاهد خود گفتند که اگر از ما پیروی می کردند، کشته نمی شدند؛ بگو اگر راست می گویید مرگ را از خود دور کنید؛ حالا زبان حال برخی از اینهایی که ادعای بی جای دوستی و آشنایی با سردار شهید را دارند همین است چیزی که همیشه کم وبیش بوده است.
Romania
.....
بهروز
Bulgaria
خدا رحمت کندسردار سپهبدشهید قاسم سلیمانی مالک اشتررهبری را ...
بهروز
Bulgaria
......
وطن خواه
Iran, Islamic Republic of
اویک الگوی تمام عیار برای همگان است.
او همانند یک عاشق تمام عیار ذوب در ولایت بود وهمین موضوع برترین جنبه اوست .
اگر مسئولین کشور همگی همانند او ذوب در ولایت باشند نتیجه کار میشود موفقیت پشت موفقیت وکشور تبدیل میشود به مدینه فاضله .
Iran, Islamic Republic of
سلام بر شهید راه ولایت...
Iran, Islamic Republic of
....