کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جهانگیری:

هرکس پنهان کاری کند ضرر می‌کند/ آمریکا نمی‌تواند تلفات در عین الاسد را پنهان کند/ ما هم از پنهان کاری دلیل سقوط هواپیما ضرر کردیم و مردم عصبانی شدند!

28 دی 1398 ساعت 15:27

معاون اول رییس جمهور گفت: مردم در عراق و در ایران با حضورشان در مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی، آمریکایی‌ها را شوکه کردند.


گروه سیاسی جهان نیوز: اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور صبح امروز در آیین تجلیل از شوراهای برتر آموزش و پرورش که در سالن همایش‌های مرکز صدا و سیما برگزار شد، حاضر شد. جهانگیری در بخشی از سخنانش در مذمت پنهان کاری، اقدام آمریکایی ها در پنهان نمودن تلفات انتقام موشکی سپاه را غیر قابل دوام دانست و در این میان طعنه ای هم به ماجرای سقوط هواپیمی اوکراینی زد که ما هم از این پنهان کاری ضرر کردیم و مردم عصبانی شدند! ادعای جهانگیری در حالی است که این پرونده هنوز دارای ابهاماتی است ولی مسئولان ارشد نیروهای مسلح در اسرع وقت و پس از بررسی های لازم، به فاصله سه روز از حادثه، صادقانه و البته شجاعانه این موضوع را با مردم در میان گذاشتند و از ملت ایران به خاطر خطای رخ‌ داده پوزش خواستند. هرچند جهانگیری در بخش‌های دیگری از اظهاراتش به موضوعات شهادت حاج قاسم سلیمانی و انتقام سنگین سپاه اشاره کرده اما بیان  طعنه گونه وی به ماجرای علت سقوط هواپیما تداعی‌گر این موضوع است که برخی مسئولان دولتی علاقمند هستند تنور این موضوع کماکان داغ نگاه داشته شود و قصد ندارند تا از کنار این خطای انسانی عبور کنند. گفتنی است روز گذشته رهبرانقلاب با حضور در نماز جمعه تهران به طور تفصیلی پیرامون تشییع شهید حاج قاسم سلیمانی و انتقام سخت سپاه سخنرانی کردند و روزهای تحقق این موضوعات را ایام الله دانستند. همچنین ایشان پیرامون حادثه سقوط هواپیما گفتند: «این حادثه بسیار تلخ دل ما را به معنای حقیقی کلمه سوزاند و به درد آورد اما عده ای به تبع رسانه های امریکایی و انگلیسی سعی می کنند این حادثه غم‌بار را زمینه ساز فراموشی آن تشییع پرشکوه و آن پاسخ کوبنده سپاه قرار دهند، البته عده ای جوان و احساساتی هستند اما کسان دیگری هم هستند که حاضر نیستند منافع ملی را درک کنند و پای آن بایستند».

به گزارش جهان نیوز، بخش های مهم اظهارات جهانگیری را در ادامه خواهید خواند:

*دی ماه امسال خیلی دی ماه سختی بود. دی ماه پر دلهره و اضطراب و پر از خبرهای غیرمنتظره که شنیدیم و داغ‌های بزرگی که دیدیم.

*در این دی ماه مردم با حضور در مراسم تشییع کار بزرگی کردند و قدرت نمایی عظیمی از خود به نمایش گذاشتند. آمریکایی‌ها واقعا باورشان این بود که برداشت مردم نسبت به سردار سلیمانی همان برداشتی است که آنها دارند و این بدبختی آمریکا از این است که از یک گروه‌های تروریستی که دست آنها به خون ملت ایران آغشته است، خبر می‌گیرند و بر مبنای این خبر و اطلاعات عمل می‌کنند. اما یکدفعه با این موج مردمی که هم در ایران و هم در عراق روبرو شدند شوکه شدند که این چنین سردار در بین مردم جایگاه داشته است که مردم به آن عشق می‌ورزیدند.

*سردار شهید سلیمانی به خاطر صداقت، اخلاص، خاکی بودن و دلسوزی به مردم بوده است که این جایگاه را پیدا کرده است.

*شرایط کشور شریط دشواری است. هم از نظر سیاست خارجی در شرایط خاصی قرار گرفتیم. آمریکایی ها برای اولین بار در تاریخ خود سردار نامی یک کشور را رسما و عملا ترور می‌کنند. می‌دانند که ما هم عکس العمل داریم. تهدید هم می‌کنند که اگر عکس العمل نشان دهید عکس العمل نشان می‌دهیم و ۵۲ نقطه را می زنیم. عکس العمل محکمی برادران سپاهی انجام دادند. این سیستم رسانه‌ای متاسفانه چون در انحصار آنها است هر طور می خواهند راجع هر موضوعی فکر می‌کنند می‌توانند افکار عمومی را جهت بدهند.

*بعد از حمله موشکی ایران گفتند این که چیزی نبود. گفته بودند که خیلی کارها می کنند چند تا موشک زدند که اصلا معلوم نیست کجا خورده است. کسی که نه زخمی شده و نه کشته شده است. طوری حرف می‌زنند که انگار ما شهوت این را داشتیم که بزنیم صد تا آدم را بکشیم.

*به هرحال بعد از جنگ جهانی دوم کسی به آمریکایی ها نگاه چپ نکرده بود. آمریکایی ها اگر کسی بخواهد از کنار پادگانشان رد شود، در همان عراق باید از کیلومترها رد می‌شد. ایران رسما اعلام کرد و پادگان آنها را موشک باران کرد. الان دارند کم کم تلفات را اعلام می‌کنند. چرا که نمی‌توانند خیلی مسایل در فضای جامعه را مخفی کنند البته هیچ کس در این دنیا نمی‌تواند مسایل را مخفی کند.

*هرکس در هر مساله ای پنهان‌کاری کرد ضرر کرد و بعد مجبور شد به دلیل مسایل فضا بیاید رو کند که طوری دیگر مردم در موردش قضاوت کردند. ما خودمان یکی از بزرگترین ضربه ای که در داستان هواپیما خوردیم بیش از سقوط هواپیما و کشته شدند ۱۷۶ نفر انسان محترمی که در این هواپیما بودند همین بود که چند روز مبهم نگه داشتیم که چرا این اتفاق افتاده است. مردم بعد از آن خیلی عصبانی شدند که چرا چند روز واقعیت را نگفتیم. بیان واقعیت و شفاف بودن واقعا مهمترین کاری است که باید انجام بگیرد.

*آمریکایی ها از برجام رفتند و ما گام های مختلفی برداشتیم . اروپایی ها حرف های عجیب و غریب می زنند با این که می‌دانند ما کشوری نیستیم که برجام را برهم بزنیم. رسما هم اعلام کردیم که ما در حد موادی که در برجام اختیار دادند که وقتی طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند اجازه و حق داریم به همان اندازه تعهداتمان را کاهش دهیم که تعهداتمان را به همان نسبت کاهش دادیم.

*البته به نظر می آید آنها بیشتر در این فضا می‌خواهند کاری کنند که بحث سردار و حمله به پایگاه آمریکایی تحت اخبار دیگری قرار بگیرد و در دنیا خیلی بزرگ نشود و این که کشورها احساس کنند می‌توانند مقابل آنها بایستند، خیلی ناراحت هستند.

*ما با مردم باید روراست باشیم . وضعیت معشیت مردم دشوار است. زندگی مردم دشوار شده است. ما در دو مقطع ۲ شوک تورمی داشتیم یکی در سال ۹۰ یکی هم در سال های ۹۷ و ۹۸ یعنی در یک دهه ۲ شوک تورمی پشت هم دیگر که قدرت خرید مردم را به شدت کاهش می‌دهد که این واقعیتی است که پیش روی ما است.

*آمریکایی‌ها هم ایستادند و بی سابقه ترین تحریم‌ها و بدترین تحریم ها در تاریخ بین الملل علیه کشور ما در حال اعمال است. این سابقه از تحریم ها و این طور پیگیری اعمال تحریم ها جزو دوران خیلی خاص است که این طور آمریکا کشتی را دنبال کند که کجا می‌رود و نفت ایران است با کاپیتان کشتی تماس بگیرد اگر در این بندر تخلیه نکنی جای دیگر بروی چقدر جایزه می‌دهیم. دولت بزرگی مثل آمریکا حاضر شود به کاپیتان یک کشتی باج و رشوه دهد که نفت کشور دیگر را به جایی که گفته نبرد و جایی که من می‌گویم ببر.


کد مطلب: 715545

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/715545/هرکس-پنهان-کاری-کند-ضرر-می-کند-آمریکا-نمی-تواند-تلفات-عین-الاسد-هم-دلیل-سقوط-هواپیما-کردیم-مردم-عصبانی-شدند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com