جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

وزیر خارجه ترکیه: به دنبال آتش‌بس در لیبی هستیم

پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب: 715330
وزیر امور خارجه ترکیه با انتقاد از مواضع ژنرال حفتر و حامیان اماراتی و مصری او، از کارشکنی‌ها برای دست‌یابی به آتش‌بس در لیبی انتقاد کرد.
وزیر خارجه ترکیه: به دنبال آتش‌بس در لیبی هستیم
به گزارش جهان نيوز، «مولود چاووش‌ اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه می‌گوید کشورش به دنبال آتش بس در لیبی است ولی ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی حاضر به امضای توافق آتش‌بس نیست.

ناراحتی روس‌ها از حفتر
وزیر امور خارجه ترکیه گفت که اقدام حفتر در ترک جلسه توافق آتش‌بس در لیبی بدون اینکه جایگزینی برای توقف درگیری‌ها پیشنهاد بدهد، روس‌ها را خشمگین کرده است.

چاووش‌اوغلو گفت که ترکیه مخالف مشارکت امارات و مصر در گفت‌وگوهای آتش‌بس در لیبی بود چرا که به گفته وی امارات برای اینکه توافق آتش بس در لیبی محقق نشود، دست به رفتار خصمانه‌تری زد. وزیر خارجه ترکیه گفت اگر اماراتی‌ها در نشست گفت‌وگوهای آتش‌بس لیبی شرکت کند، قطر هم باید شرکت کند.

حفتر به توافق و آتش‌بس اعتقادی ندارد
او گفت که ژنرال خلیفه حفتر که مورد حمایت امارات و مصر است، تمایلی به توافق ندارد و تنها به دنبال این است که با قدرت نظامی به خواسته‌های خود برسد.

ژنرال حفتر از نیمه فروردین ماه تا به امروز، بیش از چهار بار عملیات تصرف شهر طرابلس را که محل استقرار دولت وفاق ملی است، صادر کرده است ولی موافقیت قابل توجهی نداشته است.

وزیر خارجه ترکیه هدف از مداخله این کشور رد پرونده لیبی را تلاش آنکارا برای ایجاد توازن بین قدرت‌ها و طرف‌های درگیر در این کشور آفریقایی دانست و گفت که با ایجاد این توازن می‌توان به سمت فرآیند سیاسی در لیبی رفت.

تهدید ژنرال حفتر از سوی ترکیه
به گزارش شبکه الجزیره، چاووش‌اوغلو نیروهای ژنرال حفتر و حامیان منطقه‌ای آن‌ها را تهدید به پاسخ کرد و گفت که اگر نیروهای ترکیه در لیبی مورد هجوم قرار بگیرند، آنکارا پاسخ خواهد داد.

او در واکنش به انتقادها از ترکیه در ماجرای حمایت این کشور از دولت فایز السرّاج، رئیس دولت وفاق ملی لیبی نیز گفت که آنکارا از اخوانی‌ها حمایت نمی‌کند بلکه از نهادهای قانونی که منتخب مردم لیبی است حمایت می‌کند.

وزیر خارجه ترکیه در مورد دلیل خصومت امارات با این کشور گفت که اخوان المسلمین موجب نگرانی اماراتی‌ها شده است و به همین دلیل، آن‌ها طرف‌های درگیر در لیبی را علیه آنکارا می‌شوراند؛ به گفته چاووش‌اوغلو، امارات به  اخوان‌المسلمین به دید خطری که حکومت آن‌ را تهدید می‌کند، نگاه می‌کند.

لیبی؛ کشوری با ۲ دولت و ۲ ارتش
لیبی بعد از سرنگونی سرهنگ «معمر القذافی»، دیکتاتور لیبی در سال ۲۰۱۱، مدتی بدون دولت مرکزی ماند تا اینکه سال ۲۰۱۵ با حمایت سازمان ملل و جامعه بین‌الملل، دولت وفاق ملی با هدف ایجاد ثبات در این کشور به ریاست «فایز سراج» بر اساس توافق «صُخیرات» مغرب تشکیل شد. هم‌اکنون شهر طرابلس، محل استقرار این دولت و پارلمان وابسته به آن است.

به دنبال تشکیل این دولت، نیروهای سیاسی و نظامی حامی ژنرال حفتر نیز دست به ایجاد دولت موازی به ریاست «عبدالله الثنی» و پارلمان در طبرق زدند که به پارلمان طبرق معروف است و طی این سال‌ها، بین نیروهای مورد حمایت این دو دولت و پارلمان، جنگ و درگیری است.

تداوم جنگ داخلی با حامیان خارجی
دولت وفاق ملی و دولت طُبرق لیبی بر سر تصاحب قدرت در این کشور در حال نزاع و جنگ هستند و همین امر باعث ایجاد صف‌بندی‌های بین‌المللی و منطقه‌‌ای شده است.

به رغم اینکه دولت وفاق لیبی به ریاست فایز السراج مورد حمایت اروپا، آمریکا و سازمان ملل است، ولی مصر، عربستان سعودی، امارات و یونان، از دولت موازی مستقر در بنغازی حمایت سیاسی و نظامی می‌کنند.

حدود دو ماه پیش ترکیه دو تفاهم‌نامه همکاری امنیتی و ترسیم مرزهای دریایی با دولت وفاق ملی لیبی امضا کرد تا بتواند منابع انرژی در دریای مدیترانه را اکتشاف و استخراج کند؛ این اقدام، باعث ناراحتی مصر، یونان، قبرس جنوبی و ژنرال خلیفه حفتر شد.

دولت ترکیه هفته گذشته بعد از دریافت درخواست کمک نظامی رسمی از سوی دولت وفاق لیبی، اعلام کرد که نیروهای خود را به این کشور خواهد فرستاد. پارلمان ترکیه نیز دوازدهم دی ماه با طرح اعزام نیرو برای حمایت از این دولت موافقت کرد.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *