کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پیام مهم رئیس بانک مرکزی به خریداران ارز

24 دی 1398 ساعت 9:05

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که اقدامات بانک مرکزی هدفمند است و برخلاف گذشته تنش‌ها نمی‌تواند زیاد بازار ارز را دچار نوسان کند گفت:کسانی که دارایی خود را تبدیل به ارز می‌کنند حتماً متضرر می‌شوند.


به گزارش جهان نیوز، عبدالناصر همتی در حاشیه جلسه با روسای اتاق‌های بازرگانی مشترک ایران و کشورهای مختلف گفت: بخش مهمی از تجارت خارجی ما بر مبنای صادرات صادرکنندگان بخش خصوصی است.


وی افزود: حدود ۴۰ میلیارد دلار میزان صادرات ماست که به همین میزان نیز واردات داریم و آمار ۹ ماه گذشته نیز همین را نشان می‌دهد.

همتی گفت: در این جلسه مشکلات و فرصت‌ها مطرح و قرار شد کشورهایی که تجارت بیشتری با ان‌ها داریم در اولویت رفع مشکلات قرار گیرد و در بخش ارزی‏ بانک مرکزی نیز مسائل را پیگیری کنند.

همتی گفت: هر قدر آمریکا بخواهد تحریم ظالمانه را ادامه دهد ما روش‌های دیگری را برای تجارت پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: بخش خصوصی آمادگی دارد این نقش مهم تاریخی را در خنثی کردن تحریم و تامین نیازهای وارداتی و ارزی کشور ایفا کند و بانک مرکزی از آن‌ها تشکر می‌کند.

همتی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که در جلسه مطرح شد تهاتر با کشورهای هدف بود که این کار آغاز شده و بهترین راه است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: برای تسهیل مبادلات تجاری بخش خصوصی با دیگر کشورها تلاش می‌کنیم تا صندوق یا روش واسطه‌ای برای تسویه پول در نظر گرفته شود. این کار حجم تجارت خارجی را افزایش می دهد.

وی گفت: ما تحریم‌ها را دور نمی‌زنیم بلکه روش‌های تجارت در شرایط تحریم را انجام می‌دهیم که بیشتر به صورت تهاتر انجام می‌شود و هنوز ظرفیت‌های زیادی در این زمینه وجود دارد.

رئیس کل بانک مرکزی درباره کنترل بازار گفت: اقدامات بانک مرکزی هدفمند است و تنش‌ها دیگر نمی‌تواند زیاد بازار را دچار نوسان کند.

وی افزود: در سامانه نیما به صورت روزانه و روان ارز متقاضیان تأمین می‌شود و در بازار اسکناس نیز از طریق شبکه ۷۰۰ صرافی ارز مردم تأمین می‌شود.

همتی گفت: همه می‌دانند بانک مرکزی به صورت جدی وارد بازار می‌شود و کسانی که دارایی را تبدیل به ارز می‌کنند حتماً متضرر می‌شوند.

او افزود: نرخ ارز الان با نرخ یک سال پیش چندان تفاوتی ندارد و شاید کمتر هم شده باشد و کسانی که ارز نگه داشته احتمالا ضرر کرده‌اند.

همتی گفت: محدودیت‌هایی نیز در گردش ریال ایجاد کرده‌ایم و سفته‌بازی نمی‌تواند درجریان اقتصاد اتفاق بیفتد.

همتی: ثبات بازار مهمتر از قیمت ارز است
رئیس کل بانک مرکزی همچنین طی یادداشتی در فضای مجازی با اشاره به نشست خود با روسای اتاق‌های بازرگانی مشترک ایران و کشورهای مختلف نوشت: "در این جلسه تاکید کردم کاری که بانک مرکزی در یک سال اخیر برای محدود کردن گردش ریال در کشور و جلوگیری از پولشویی انجام داد برای کنترل بازار ارز و پول تعیین کننده بود.

برای ما نرخ ارز مهم است اما ثبات بازار مهمتر از قیمت ارز است و همه تلاش ما در بانک مرکزی این است که ثبات بر بازار ارز و به تبع آن در سایر بازارها حاکم شود.

تمرکز اصلی بانک مرکزی بر کنترل پایه پولی، کنترل نقدینگی و تامین کالاهای اساسی و ضروری کشور است.

فعالان بخش خصوصی امروز در کنار بانک مرکزی، نقش مهمی در صادرات و تامین ارز کشور دارند."

منبع: تسنیم


کد مطلب: 715041

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/715041/پیام-مهم-رئیس-بانک-مرکزی-خریداران-ارز

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com