پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۷
نشریه آمریکایی «آتلانتیک»:

پیامدهای ترور سلیمانی فاجعه بار است/ هیچ کس در کاخ سفید به عاقبت این کار فکر نکرده بود/ او یک فرمانده فوق‌العاده قدرتمند بود نه تروریست

سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب: 715040
اصلا به نظر می‌رسد هیچ‌کس در کاخ سفید به عاقبت این اقدام فکر نکرده است، واکنش‌های اولیه دولت به طرز حیرت انگیزی مضحک بود.
پیامدهای ترور سلیمانی فاجعه بار است/ هیچ کس در کاخ سفید به عاقبت این کار فکر نکرد/ او یک فرمانده فوق‌العاده قدرتمند بود نه تروریست
به گزارش جهان نيوز، یک نشریه آمریکایی با نگرانی از پیامدهای ترور فرمانده سپاه قدس ایران نوشت این ترور فراتر از یک جنایت بود، عاملان این ترور به عاقبت آن فکر نکرده‌اند. ما واقعاً نمی‌دانیم چگونه در مورد جنگ با ایران فکر کنیم، چه رسد به اینکه به پیروزی در آن بیاندیشیم.

آتلانتیک می‌نویسد:  قاسم سلیمانی دو دهه بود که به عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، نقش عمده‌ای در افزایش عمق استراتژیک ایران از طریق تجهیز و هدایت شبه نظامیان شیعه در لبنان و عراق ایفا می‌کرد. او همچنین به بشار اسد کمک‌های بسیاری کرد تا بتواند پیروز جنگ شود. سلیمانی همچنین در یمن نیز جنگ حوثی‌ها علیه عربستان را هدایت می‌کرد و بار‌ها و بار‌ها آمریکا و متحدانش را با اقدامات نظامی در اطراف منطقه به چالش کشیده بود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی با انتقاد از سیاست دولت پیشین، فشار حداکثری را جایگزین دیپلماسی کرد، او از توافق هسته‌ای که ایران به آن پایبند بود، خارج شد و تحریم‌های فلج کننده‌ای را علیه تهران اعمال کرد. هدف او این بود که با تضعیف جمهوری اسلامی ایران این کشور را وادار به مذاکره‌ای تازه در مورد برنامه هسته‌ای و منطقه‌ای‌اش کند. برخی از آمریکایی‌های تندرو تصور می‌کردند که فشار حداکثری می‌تواند به یک راه حل دائمی برای مسئله ایران منجر شود و به کلی نظام این کشور را ساقط کند، غافل از اینکه همه این‌ها خیال بود.

هنگامی که تحریم‌ها گلوی ایران را فشرد و صبر مردم این کشور را لبریز کرد، متحدان ایران حمله به تأسیسات نفتی در عربستان سعودی و سپس به نیرو‌های آمریکایی در عراق دست زدند. آتلانتیک درباره ترور قاسم سلیمانی می‌نویسد:     سوال اصلی اکنون در مورد اخلاقی یا حتی قانونی بودن این حمله نیست، بلکه پرسش اصلی پرسشی استراتژیک است. سلیمانی سردمدار تروریسم نبود بلکه تنها یک فرمانده فوق‌العاده قدرتمند یک دستگاه دولتی به حساب می‌آمد. ترور او بدون شک چیزی را تغییر نمی‌دهد. او تنها کارگزار سیاست‌های دولتی بود که بدون شک پس از او نیز به سیاست‌هایش ادامه خواهد داد. تنها دلیل آمریکا برای انجام این کار می‌تواند تمایل برای آغاز جنگی باشد که واشنگتن فکر می‌کند در آن پیروز می‌شود.

آن جنگ چگونه خواهد بود؟ ایران چگونه خواهد جنگید؟ چه کسی اطلاعات دروغگویی مثل ترامپ را راجع به اقدامات و اهداف ایران باور خواهد کرد؟ چگونه وقتی که ترامپ تمام متخصصان را اخراج کرده یا سرویس‌های اطلاعاتی را نادیده گرفته می‌تواند مقامات آمریکایی را همراه کند؟

هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه کسی در قدرت این سوال‌ها را از ترامپ حتی پرسیده هم باشد، دیده نمی‌شود چه رسد به اینکه به پاسخ این سوالات فکر کرده باشد. اصلا به نظر می‌رسد هیچ‌کس در کاخ سفید به عاقبت این اقدام فکر نکرده است، واکنش‌های اولیه دولت به طرز حیرت انگیزی مضحک بود.

فقط جاهلان می‌توانند ادعا کنند که می‌دانند در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد، اما پیش‌بینی‌ای که من مایل به انجام آن هستم این است که به زودی اتفاقاتی رخ می‌دهد که چرند بودن این اظهارات را ثابت می‌کند. این حمله هیچ ارتباطی با بازدارندگی نداشت.

ترور سلیمانی فقط به خشونت بیشتر منجر خواهد شد. بدون شک قربانی این حمله فقط آمریکایی‌های حاضر در منطقه هستند.

این بحران مانند آزمایش فلز باریم عمل می‌کند و ماهیت و سلامتی یک سیستم را نشان می‌دهد. ترور سلیمانی یک رئیس جمهور عجول و مغرور را به همه نشان داد که همه مسائل برای او شخصی است. دولتی که هیچ استراتژی منسجمی را دنبال نمی‌کند چرا که رئیس آن چنین چیزی را ندارد. در این شرایط، ما واقعا نمی‌دانیم چگونه در مورد جنگ با ایران فکر کنیم، چه رسد که به پیروزی در آن بیاندیشیم. اصلا به هیچ وجه مشخص نیست که چرا باید در این جنگ تلاش کنیم. با توجه به آنچه گفته شد ترور سلیمانی اشتباه بزرگی بود که احتمالا نتایج آن فاجعه‌بار خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
رحمت خدا بر سرباز ولایت حاج قاسم
Iran, Islamic Republic of
خون شهید دوباره در اربعین که مصادف با 22 بهمن باشد به جوشش خواهد آمد و انجا همه یکصدا فریاد خواهیم زد:
مرگتت باد آمریکا
مرگتت باد سازشگر
مرگتت باد خائن
مرگتت باد فتنه گر
نشریاتی که به نفع جمهوری اسلامی مینویسند دو دسته اند
1 مخالفان ترامپ و عمدتا وابسته به دموکراتها
2 سفارشی نویسها که رپرتاژ باب میل را به صورت خبر منتشر میکنند
پس گول آمریکایی ها را نخورید
Iran, Islamic Republic of
احمق ها نميدونن خون شهيد يعني چي. صبر كنن تا ببينن
Iran, Islamic Republic of
خون حاج قاسم کاخ سفید رو ویران خواهد کرد.
Iran, Islamic Republic of
...
سرباز حاج قاسم سلیمانی ام
آینده اثبات خواهد کرد که از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی ، تمام مردم دنیا متضرر شدند و آمریکا و صهیونیست جنایتکار با این ترور ناجوانمردانه ، همه دنیا را متضرر کردند ، چونکه حاج قاسم سلیمانی و امثال حاج قاسم ، نقطه مقابل تروریسم جهانی و افراطی گری بوده و هستند و وقتی اینگونه فرماندهان موثر و استثنایی، بدست شقی ترین افراد روی زمین شهید می شوند ، جبهه کفر و افراطی گری در جهان قدرت دوچندان می گیرند و ناامنی در همه کشورهای دنیا گسترش پیدا خواهد کرد.