پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰
۲

هنوز هم نباید از برجام خارج شویم؟

دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب: 714898
یک روزنامه حامی دولت، خواستار خروج از برجام شد.
هنوز هم نباید از برجام خارج شویم؟
به گزارش جهان نيوز، روزنامه آرمان از قول وحید شقاقی شهری اقتصاددان نوشت: در حدود ۲۰ ماه اخیر، اروپایی‌ها عملا وقت‌کشی کردند و حتی نتوانستند بر وعده خود مبنی بر اجرای اینستکس صحه بگذارند. قرار بود اینستکس کانال واسطی میان ایران و اروپا باشد تا دارو، مواد غذایی و سایر کالاهای اساسی از طریق آن وارد ایران شود. همچنین مابه‌ازای آن اروپایی‌ها باید مکانیزم فروش نفت ایران را می‌پذیرفتند. بیش از یک سال ایران در دام وقفه‌ای افتاد که اروپایی‌ها طراحی کردند».

این کارشناس اقتصادی افزود: «زمانی که تحریم‌ها در حداکثر خود قرار دارد و هیچ روزنه تبادل تجاری و اقتصادی مشاهده نمی‌شود، طبیعی است که ایران هم اقدام متقابل انجام دهد. اروپایی‌ها هم که صرفا چند وقت یکبار با یک توئیت و بیانیه وعده‌های توخالی خود را به گوش ایرانیان می‌رساندند. بنابراین انتهای این وعده‌های توخالی باید به خروج ایران از برجام منجر شود».

شقاقی شهری در پاسخ به این سوال که «پیش‌بینی شما از آینده اقتصاد بدون برجام چیست؟» گفت: «تحریم‌های آمریکا در چند وقت اخیر به سقف خود رسیده و تحریمی بیش از این وجود ندارد که آمریکا بتواند علیه ایران به اجرا بگذارد. بنابراین نباید انتظار یا نگرانی خاصی در این زمینه وجود داشته باشد...در حوزه اقتصادی اتفاق خاصی برای ایران رخ نمی‌دهد...اکنون برجام کامل فرو ریخته و دیگر باب مذاکره‌ای هم وجود ندارد.

اروپایی‌ها خود در شرایط اقتصادی بدی به سر می‌برند و همواره دنبال آمریکا هستند، از این‌رو نشان دادند که نمی‌توانند نقش واسطه را ایفا کنند...در شش سال اخیر که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد به اجرا درنیامد، اما اکنون به نظر می‌رسد که این اتفاق رخ دهد».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ما هم خواستار خروج از برجام هستیم
محمد
Iran, Islamic Republic of
ما از تعهدات برجام خارج شدیم فقط اعلام رسمی نمی شود تا بهانه به دشمن ندهیم