جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

ارتودنسی چیست؟ و موارد نیاز به جراحی سینوس لیفت برای ایمپلنت دندان

پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۵۶
کد مطلب: 714522
اگر جزو آن دسته از کسانی هستید که دندان‌های کج و نامرتب دارید و از داشتن آن‌ها خجالت می‌کشید باید بدانید که تنها نیستید و خیلی‌ها در دنیا همین مشکل را دارند. خیلی از کسانی که دندان‌های صاف و مرتب دارند به کمک ارتودنسی در آمل توانسته‌اند به این دندان‌های زیبا برسند.

ارتودنسی یکی از شاخه‌های دندان‌پزشکی است و علمی است که در آن دندان‌های نامرتب را تشخیص و آن را درمان می‌کنند. در سال‌های گذشته بیشتر کسانی که برای ارتودنسی در مازندران به پزشک مراجعه می‌کردند نوجوانان و جوانان بودد اما امروزه 30 درصد آن‌ها بزرگ‌سال هستند.

 

اهمیت درمان ارتودنسی
ارتودنسی در آمل و ارتودنسی در مازندران و سایر نقاط دنیا برای دلایل مختلفی انجام می‌شود که فقط یک دلیل آن زیباسازی است و سایر علت ها به سلامت دهان و دندان مربوط است. طبق تحقیقاتی که در این حوزه انجام شده است مرتب نبودن دندان‌ها باعث سختی در صحبت کردن و خوردن غذا، خراب شدن مینای دندان و ایجاد فشار زیاد به لثه و استخوان می‌شود. هم چنین تمیز کردن این‌گونه دندان‌ها سخت است و باعث خراب شدن و کرم خوردگی می‌شود.
 
چه افرادی به ارتودنسی نیاز دارند؟
تنها کسی که می‌تواند تشخیص دهد نیاز به ارتودنسی دارید یا نه یک دندان پزشک متخصص است. پزشکان متخصص برای ارتودنسی در مازندران و ارتودنسی در آمل و سیار شهرهای ایران زیاد هستند و می توامید در هر شهری که هستید به آن‌ها مراجعه کنید.
در صورتی که هر یک از مشکلات زیر را به تشخیص پزشک داشتید نیاز به انجام ارتودنسی دارید:
 
پیش دندانی: به وضعیتی گفته می‌شود که دندان‌های فک بالا جلوتر از دندان‌های فک پایین باشند.

پس دندانی: به وضعیتی گفته می‌شود که دندان‌های فک پایین جلوتر از دندان‌های فک بالا باشند و یا دندان‌های فک بالا عقب تر از حالت استاندارد قرار گرفته باشند.

عدم روی هم رفتگی دندان‌های دو فک: به وضعیتی گفته می‌شود که به صورت طبیعی دندان‌های فک بالا و پایین روی هم قرار نگیرند.

باز ماندن: به وضعیتی گفته می‌شود که هنگام قرار گرفتن فک بالا و پایین روی هم، بین دندان‌های جلویی یا کناری فاصله بیوفتد.

جابه جایی خط میانی: به وضعیتی گفته می‌شود که خط میانی دندان‌های جلویی از فک بالا با خط میانی دندان‌های جلویی از فک پایین همتراز نباشد.

فاصله دار بودن: به وضعیتی گفته می‌شود که بین دندان‌ها فاصله افتاده است.

شلوغی دندان‌ها: به وضعیتی گفته می‌شود که دندان‌ها در یک ردیف جا نشوند.
 
 

بهترین سن برای انجام ارتودنسی
معمولاً برای کودکان ارتودنسی در آمل و همه ی نقاط دنیا زمانی انجام می‌شود که بیشتر دندان‌های اصلی در آمده باشد که معمولاً در سن 12 سالگی است.

برای بزرگسالان نیز ارتودنسی در مازندران و بقیه نقاط جهان در هر سنی انجام می‌شود اما انتخاب های آنها نسبت به کودکان محدودتر می‌شود.
 
طول درمان ارتودنسی چقدر است؟
طول درمان ارتودنسی در آمل، ارتودنسی در مازندران و همه ی جای دنیا یکی است و به شدت مشکل دندان‌ها بستگی دارد. این زمان می‌تواند از چند ماه تا دو سال و نیم متغیر باشد.
 
آیا ارتودنسی درد دارد؟
در ابتدای کار بیمار ممکن است بعد از گذاشتن بریس ها احساس درد و ناراحتی داشته باشد. اگر این درد و ناراحتی بعد گذشت زمانی از بین نرود بیمار می‌تواند به متخصص ارتودنسی در مازندران یا هر شهر دیگری که هست مراجعه کند توجه کنید که باید حتماً به دندانپزشکی که ارتودنسی را انجام داده است مراجعه کند.
 
آیا اثر ارتودنسی دائمی است؟
هر چقدر هم که از دندان‌هایتان مراقبت کنید اینکه دندان‌ها در طول زندگی حرکت کنند یک امر طبیعی است به همین دلیل هیچ متخصص ارتودنسی در آمل و بقیه شهرها تضمین نمی‌کند که تا آخر عمر دندان‌ها مرتب بمانند و اثر ارتودنسی دائمی باشد. اما تغییر وضعیت بیش از حد دندان‌ها بعد از انجام ارتودنسی جوری که به درمان دوباره نیاز داشته باشد بسیار نادر است.
 
 
بررسی مزایا و معایب ارتودنسی ثابت و متحرک
 
آشنایی با انواع ارتودنسی
امروزه به حدی ارتودنسی  جاافتاده است که تقریباً همه می‌دانند که ارتودنسی به چه معناست. همان‌طور که می‌دانید ارتودنسی برای مرتب کردن دندان‌های نامرتب استفاده می‌شود اما علاوه بر کاربرد در زیبایی، برخی از اختلالات دهان و فک را برطرف می‌کند. برای انجام ارتودنسی می‌توانید به متخصص ارتودنسی در آمل یا متخصص ارتودنسی در مازندران یا در هر شهر دیگر مراجعه کنید.

انواع ارتودنسی
  1. 1. متحرک
    2. ثابت
هر کدام از این مدل‌ها بر اساس تشخیص متخصص ارتودنسی در آمل یا متخصص ارتودنسی در مازندران یا هر شهری دیگری برای فرد در نظر گرفته می‌شود.

ارتودنسی متحرک بیشتر برای بیمارانی که سن پایینی دارند استفاده می‌شود زیرا که استخوان آن‌ها هنوز به‌طور کامل سفت نشده و قابلیت انعطاف‌پذیری دارد.

ارتودنسی ثابت بیشتر برای بیماران بزرگ‌سال استفاده می‌شود زیرا که استخوان آن‌ها به‌طور کامل سفت شده و قابلیت انعطاف ندارد.
 
 
بنا بر تشخیص متخصص ارتودنسی در مازندران یا متخصص ارتودنسی در آمل یا هر شهر دیگری برای افرادی که مشکل حادتری دارند و نیاز به ارتودنسی بیشتری دارند بایستی از مدل ثابت استفاده شود و برای بیمارانی که مشکل حادی ندارند باید از مدل متحرک استفاده شود.

مراقبت و نگهداری از ارتودنسی ثابت سخت‌تر است زیرا که به دلیل ثابت بودن بهداشت دهان را به خطر می‌اندازد. اما مراقبت از ارتودنسی متحرک آسان‌تر است زیرا که متحرک است و به بهداشت دهان کمتر آسیب می‌زند.
 
 بررسی مزایا و معایب ارتودنسی ثابت و متحرک  بررسی مزایا و معایب ارتودنسی ثابت و متحرک

مزایا و معایب ارتودنسی ثابت

یکی از اساسی‌ترین مزایای ارتودنسی مرتب کردن دندان‌ها است که زیبایی را بیشتر می‌کند.

علاوه  بر زیباتر شدن دندان توسط ارتودنسی، بهداشت دهان و دندان نیز حفظ می‌شود. البته این کار حتماً باید توسط متخصص ارتودنسی در آمل یا متخصص ارتودنسی در مازندران یا دیگر شهرها انجام شود.

متخصص ارتودنسی در آمل یا متخصص ارتودنسی در مازندران یا دیگر شهرها نیازی به همکاری بیمار در ارتودنسی ثابت ندارند.

از دیگر مزایای ارتودنسی ثابت این است که همیشه در جای خود قرار می‌گیرد و نیازی به تحرک ندارد.

ارتودنسی دندان با استفاده از مدل ثابت، به‌طور قطعی دندان‌ها در جای خود قرار می‌گیرند و به هیچ‌وجه به حالت اولیه بازنمی‌گردند.

ارتودنسی ثابت توسط متخصص ارتودنسی در آمل یا متخصص ارتودنسی در مازندران یا دیگر شهرها کمتر به دندان‌ها آسیب وارد می‌کند.

مدت زمان زیادی برای درمان ارتودنسی ثابت وجود دارد که همین امر موجب می‌شود دندان‌ها کمی تغییر رنگ بدهند و اثر به براکت ها کمی روی دندان‌ها باقی بماند.

ارتودنسی ثابت ممکن است برای خوردن و جویدن افراد مشکل ایجاد کند و کمی احساس درد کنند ولی این درد دائمی نیست و با جابه‌جا کردن سیم‌ها و براکت ها رفع می‌شود.

در ارتودنسی ثابت ممکن است بر اثر جویدن یا گاز زدن خوراکی‌های سفت، سیم یا براکت بشکند.

 در برخی موارد ممکن است که بیمار در تکلم خود دچار مشکل شود.

یکی دیگر از عیب‌های آن شکل ظاهری ارتودنسی ثابت است که توسط متخصص ارتودنسی در آمل یا متخصص ارتودنسی در مازندران یا دیگر شهرها انجام می‌شود.
 
مزایا و معایب ارتودنسی متحرک
ارتودنسی متحرک برای افرادی که می‌خواهند دوره‌ی درمانشان خیلی طول نکشد مناسب است و همین طور به بیمار آزادی بیشتری می‌دهد.

یکی دیگر از ویژگی‌های ارتودنسی متحرک انجام‌شده توسط متخصص ارتودنسی در آمل یا متخصص ارتودنسی در مازندران یا دیگر شهرها این است که، اگر بیمار در هنگام خوردن احساس درد کند می‌تواند آن‌ها را دربیاورد.

بهداشت دهان در ارتودنسی متحرک بیشتر حفظ می‌شود و فرد کمتر دچار آسیب‌دیدگی در ناحیه لثه می‌شود.

مدت زمان درمان در ارتودنسی متحرک کمتر از ارتودنسی ثابت است.

ارتودنسی متحرک شامل دو مدل است: هاولی و وکیوفوم. مدل دوم ارتودنسی متحرک به دلیل شیشه‌ای بودن بیشتر طرفدار دارد.

از معایب ارتودنسی متحرک می‌توان از بین رفتن زود به زود متریال آن را نام برد.

اوایل استفاده از ارتودنسی متحرک بیمار دچار درد خفیفی می‌شود که با خوردن مسکن درست می‌شود.

ارتودنسی متحرک برخلاف ارتودنسی ثابت نمی‌تواند دندان‌ها را در یک حالت سه‌بعدی جابه‌جا کند.

به خاطر حرکت نامناسب ریشه دندان در ارتودنسی متحرک موجب می‌شود به ریشه‌ها کمی آسیب وارد شود.

 ناگفته نماند که معایبی که گفته شد همه جبران پذیر هستند.

انواع جراحی سینوس و انوع تیپ های استخوان
 
بزرگ شدن سینوس و نیاز به جراحی سینوس لیفت برای کاشت ایمپلنت :

سینوس به این صورت است که در فک بالا و پایین در جای خالی دندان‌های افتاده رشد می‌کند و فضای کاشت ایمپلنت را کم می‌کند. در چنین مواقعی باید برای کاشت ایمپلنت توسط پیوند استخوان فضا سازی کرد تا ایمپلنت دندان بتواند در استخوان جدید کاشت شود. این عمل را سینوس لیفت می‌نامند که به دو شکل انجام می‌شود.
 
 

سینوس لیفت بسته (Close Sinus Lift) :
سینوس لیفت بسته برای فضاهایی که حداکثر 3 الی 5 میلیمتر جا نیاز است انجام می‌شود و برای ایجاد فضای بیشتر بایستی از سینوس لیفت باز استفاده شود که این مدل هم‌زمان با کاشت ایمپلنت صورت می‌گیرد و بعدازآن باید تا 6 ماه صبر کرد.

سینوس لیفت باز (Open sinus Lift) :
این نوع جراحی سینوس در زمانی که به فضای بیشتر از 3 میلیمتر نیاز است انجام می‌شود و تقریباً به این صورت است که قبل از کاشت ایمپلنت  جراحی سینوس انجام می‌شود و همین‌طور باید 4 ماه صبر کرد. بعد از این مدت‌زمان دوباره باید یک جراحی سینوس بسته نیز انجام شود.

رادیوگرافی تخصصی ایمپلنت :
برای جراحی سینوسی نیاز به رادیوگرافی است. رادیوگرافی مورد نیاز برای این است که عرض استخوان را بتوان تشخیص داد. با وجود این تصاویر علاوه بر تشخیص عرض استخوان فک، رابطه عصب تحتانی فکی و سینوس ماگزیلا و زاویه استخوان و چانه ای دیده می‌شود.

ناگفته نماند که رادیو گراف خوب نیز ممکن است خطا داشته باشد و کامل نباشد بنابراین برای کاشت ایمپلنت بایستی مشاهدات بالینی نیز در نظر گرفته شود و در صورت نیاز در حین جراحی سینوسی بایستی رادیو گراف تکمیلی صورت گیرد.

شناسایی تیپ‌های مختلف استخوان جهت تخمین طول ایمپلنت :

یکی از مواردی که جزو تجربه محسوب می‌شود شناسایی تیپ استخوان‌هاست. شناختن تیپ استخوان در حین کار بر اساس تجربه انجام می‌شود. بیشتر مواقع در هنگام بیرون آوردن دندان و یا در زمان دریل کردن استخوان نیز می‌توان نوع استخوان را تشخیص داد.

تیپ یک استخوان (Type 1)

این نوع از استخوان‌ها از تراکم زیادی برخوردارند و همین امر موجب شده که پیچش ایمپلنت دندان در آن کار دشواری شود. به خاطر وجود این تراکم بالا، بایستی سایز حفره با سایز ایمپلنت نزدیک به هم باشند تا موجب تنش زیاد بین فیکسچر و ایمپلنت نشود. چنانچه فشار زیاد یعنی بیشتر از60 نیوتن وارد شود، باعث عدم خون رسانی می‌شود؛ که همین عدم خون رسانی موجب جوش نخوردن ایمپلنت دندان می‌شود.

علاوه بر این مواردی که گفته شد وجود اصطکاک زیاد فیکسچر با استخوان می‌تواند باعث ساییدگی فیکسچر ایمپلنت شود و در آخر اتصالی مطلوبی بین ایمپلنت و فیکسچر به وجود نمی‌آید.
 


تیپ دو استخوان (Type 2)

این مدل از استخوان مانند تیپ یک از تراکم بالا برخوردار است و همین‌طور حفره باید به‌اندازه‌ی ایمپلنت دندان باشد. تنها فرق انها این است که در آخرین مرحله کرست استخوان وارد می‌شود تا ایمپلنت گیر خوبی داشته باشد.

تیپ سه استخوان (Type 3)

این مدل از استخوان‌ها از تراکم کمتری برخوردارند و همین در نوع استخوان ها مرحله‌ی آخر دریل برای کاشت ایمپلنت دندان نباید انجام شود تا پیچ ایمپلنت خود باعث زیادشدن تراکم استخوان شود.

در برخی افراد استخوان بالایی مقاومت خوبی دارد ولی استخوان داخلی مقاومت کمی دارد در این وضعیت بایستی دو دریل آخرانجام نشود یا تنها در قسمت استخوان بالایی انجام شود. بنابراین برای موفقیت ایمپلنت دندان بایستی استخوان‌ها به‌طور کامل برسی شود.

تیپ چهار استخوان (Type 4)

در این نوع استخوان تراکم کمی وجود دارد که به همین خاطر باید دریل کاری خیلی کم انجام شود یعنی به‌اندازه‌ای باشد که فیکسچر بتواند وارد شود. مقدار حفره‌ای که نیاز است خود به وسیله فیکسچر انجام می‌شود. البته در برخی موارد ممکن است به پودر استخوان نیاز شود.

منبع: ارتودنسی در مازندران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *