پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۱۳

ظریف: پاسخ آمریکا را می‌دهیم و مسئولیت آن را بر عهده می‌گیریم

سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۳۸
کد مطلب: 714197
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تهران قطعا ترور سردار «قاسم سلیمانی» را پاسخ می‌دهد، گفت آمریکا اقدامی جنگی علیه ایران انجام داده و باید برای تبعات این کار آماده باشد.
ظریف: آمریکا را می‌زنیم و مسئولیتش را می‌پذیریم
به گزارش جهان نيوز،  «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای تأکید کرد که ایران به ترور سردار «قاسم سلیمانی» پاسخ می‌دهد و پس از انجام این اقدام، مسئولیت آن را بر عهده می‌گیرد.

ظریف که با شبکه «ای‌بی‌سی» گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به اینکه آیا پاسخ ایران به اقدام آمریکا، به جنگ همه‌جانبه منجر می‌شود، گفت: «این به ایالات متحده بستگی دارد. ایالات متحده علیه ایران یک اقدام جنگی انجام داد. باید برای تبعات این کار آماده باشد. سپس باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد به یک باتلاق کشیده شود یا می‌خواهد این [درگیری] را تمام کند.»

وی در پاسخ به این سؤال که منظورش از اینکه ایران قطعا به ترور پاسخی متناسب می‌دهد، چیست، گفت: «منظورم این است که ایران کشور بسیاری صبوری است. ما بعد از بررسی‌های لازم اقدام خود را اجرایی خواهیم کرد، اما اطمینان دارم که این [اقدام] انجام می‌شود، در زمانی که ما انتخاب کنیم، نه در زمانی که ایالات متحده انتخاب کند.»

ظریف در مورد اینکه آیا ایران بعد از پاسخ، آن را اعلام می‌کند، گفت: «زمانی که این کار را انجام دهیم، بله، این کار را خواهیم کرد. ما بر خلاف ایالات متحده، اقدامات تروریستی بزدلانه انجام نمی‌دهیم... زمانی که این کار را انجام دهیم، آن را اعلام می‌کنیم.»

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از مصاحبه، گفت: «ایالات متحده مرتکب سه خطاب شد و بهای این سه خطا را خواهد پرداخت. اشتباه نخست، نقض حاکمیت و تمامیت ارضی عراق بود و بابت این، از عراقی‌ها پاسخ دریافت کردند. آن‌ها (عراقی‌ها) توافق خود را [با ایالات متحده] لغو کردند. ایالات متحده پیشتر با [حمله] بدون اطلاع‌رسانی به عراقی‌ها، [این توافق را] نقض کرده بود.»

وی افزود: «دوم، آن‌ها احساسات جمعیت بزرگی از مردم، از هند گرفته تا روسیه، نه فقط ایران و عراق، را برانگیختند. به نظرم واکنش مردمی به این [حمله]، پایان حضور ایالات متحده در این منطقه خواهد بود، که این بهای بسیار بزرگی برای ماجراجویی چند نفر است.»

ظریف ادامه داد: «سوم، آن‌ها در یک عملیات تروریستی، یکی از عالی‌رتبه‌ترین ژنرال‌های ما را در خاک یک کشور خارجی کشتند و مسئولیت این قتل را بر عهده گرفتند. دولت ایران، مسئول حفاظت از جان شهروندان و مقامات خود است، بنابراین روشن است که پاسخ خواهد داد.»

برجام در وضعیت دشواری قرار دارد
در بخش دیگری از این مصاحبه، از ظریف در مورد وضعیت برجام و گام اخیر جمهوری اسلامی ایران برای کاهش تعهد به این توافق سؤال شد.

ظریف گفت ایران «این حق را دارد که برخی از تدابیر جبرانی را اجرا کند و ما هم این کار را کرده‌ایم.»

او در مورد اینکه آیا امکان حفظ برجام وجود دارد، گفت: «به محض آنکه اروپایی‌ها منافع خود را درک کنند و تصمیم بگیرند که پای منافع خود بایستند، ما می‌توانیم تمام گام‌هایی که تاکنون برداشته شده را به عقب بازگردانیم.»

وی افزود: «این توافق در وضعیت بسیار دشواری قرار دارد، اما می‌توان و باید آن را حفظ کرد.»
 

آمریکا اشتباهی پس از اشتباه دیگر مرتکب می‌شود
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در ادامه مصاحبه گفت آمریکا در ماه‌های گذشته «اشتباهی پس از اشتباه دیگر» مرتکب شده و اکنون «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا «تجسم ترکیبی از غرور و جهل است.»

وی افزود: «ایالات متحده همین حالا هم در عراق، در منطقه و در ایران دارد تاوان جنایاتش را پس می‌دهد. فکر می‌کنم که رژیم کنونی ایالات متحده باید پیش از ارتکاب اشتباهات بیشتر و پیچیده‌تر کردن اشتباهاتی که از پیش مرتکب شده است، باید اعتراف کند که سیاستی که تاکنون در پیش گرفته اشتباه بوده و اینکه سیاست آن‌ها از سر نادانی بوده است. زمانی که غرور و جهل با هم ترکیب می‌شوند، فاجعه می‌آفرینند و این چیزی است که الان در ایالات متحده در جریان است.»

ظریف در ادامه این مصاحبه تأکید کرد که ایران به دنبال آسیب رساندن به غیرنظامیان آمریکایی نیست و این دولت آمریکاست که مردم این کشور را در معرض خطر قرار داده است.

وی با بیان اینکه «ما هیچ مسئله‌ای با مردم آمریکا نداریم»، گفت سردار قاسم سلیمانی «کارهای بسیاری برای محافظت از مردم آمریکا و بقیه جهان در برابر هجوم داعش انجام داد.»
ظریف افزود: «اما دولت آن‌ها (آمریکا) دارد آن‌ها را به لبه پرتگاه می‌برد و آن‌ها باید کنترل سرنوشت خود را به دست بگیرند.»

وزیر امور خارجه با بیان اینکه «ایران هرگز غیرنظامیان آمریکایی را در فهرست اهداف خود قرار نمی‌دهد»، گفت پاسخ تلافی‌جویانه ایران علیه مراکز نظامی خواهد بود.

او در پایان این مصاحبه، در پاسخ به اینکه برای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا چه پیامی دارد، گفت: «او باید از ادامه این مسیر دست بردارد، این [روند] کمکی نخواهد کرد. به گوش کردن به افراد مغرور و جاهل دست بردار.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
سردار سلیمانی کارنامه داعش مورد حمایت آمریکا و متحدانش در سوریه و عراق را به پایان رساند.
Iran, Islamic Republic of
گزارش گاردین از تهدید فرهنگی ترامپ/ از ترامپ، داعش و طالبان با عنوان سه ضلع مثلث شرارت یاد می‌شود!
Iran, Islamic Republic of
ترامپ، عراق را در آشوب فرو برد و داعش را خوشحال کرد
Iran, Islamic Republic of
وزیر کشور ترکیه ترور شهید سلیمانی را محکوم کرد
Iran, Islamic Republic of
افزایش قیمت نفت در پی اقدام تروریست‌های آمریکایی
Iran, Islamic Republic of
خانواده‌های سربازان آمریکایی باید در انتظار مرگ آنها، روزهایشان را سپری کنند
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
همه گزینه‌ها علیه آمریکا روی میز است.
Iran, Islamic Republic of
فرار ائتلاف آمریکایی از عراق؛ مقر اصلی ائتلاف به کویت منتقل می‌شود
Iran, Islamic Republic of
آمریکا قوانین و معاهده‌های بین المللی را نقض کرده است
Iran, Islamic Republic of
فرانسه قصد ندارد نیروهای تروریست های داعش خود را از عراق خارج کند.
Iran, Islamic Republic of
اقاي ظريف بعد از شش سال براي اولين بار تورا اينقد قاطع و جسور ديدم پشت تريبون
Iran, Islamic Republic of
لغو سفر قاتل سردار سلیمانی مانند مارک اسپر به سرزمین‌های اشغالی