کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارش//

واکنش بازارهای جهان به اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سپهبد سلیمانی/ نفت و طلا جهش کردند و بورس‌ها فروریخت

13 دی 1398 ساعت 10:58

در پی اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی،‌ بازارهای جهانی امروز جمعه با افزایش شدید نرخ طلا و نفت از یک سو و افت شاخص بورسهای جهانی از سوی دیگر مواجه شد.


به گزارش جهان نیوز، در پی اقدام تروریستی آمریکا در فرودگاه بغداد عراق و به شهادت رساندن سردار سپهبد قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس، بازارهای جهانی واکنش نشان داده و نرخ طلا و نفت جهش یافته و شاخص‌های عمده بورسهای جهانی سقوط کرد.

* حمله تروریستی آ‌مریکا به سردار سلیمانی بورس‌های آسیایی را قرمز کرد
در معاملات امروز بورس‌های آسیایی روندی نزولی را تجربه کرده و دلیل اصلی آن حمله تروریستی آ‌مریکا و شهادت سردار سلیمانی است.

رویترز گزارش داد، بورس‌های آ‌سیایی در حالی که پیش از انتشار خبر شهادت سردار سلیمانی روند مثبتی را در پیش گرفته بودند، اما حالا منفی شده‌اند. 

ساعات اولیه بامداد امروز ارتش آمریکا به خودروی حامل سردار سلیمانی در نزدیکی فرودگاه بغداد حمله کرد و این سردار  بزرگ اسلام را به همراه  تنی چند از فرماندهان و نیروهای مقاومت به شهادت رساند. 

در حالی که شاخص بورس LMSCI که بزرگترین شاخص اسیا و اقیانوسیه خارج از ژاپن در معاملات اولیه به بالاترین میزان طی حدود 2 سال گذشته رسید اما  پس از انتشار خبر حمله این شاخص پایین آمد. 

انتظار می‌رود بورس‌های اروپایی نیز پس از تشدید تنش در خاورمیانه رویکرد بازارهای آسیایی را در پیش گیرند. شاخص بورس یورو استاکس 50 ، 0.66 درصد ریخت و بورس آلمان 0.6 درصد منفی شد. شاخص FTSE نیز 0.46 درصد پایین آمد بورس چین نیز که یکی از بهترین عملکردها را طی سال گذشته داشت علی‌رغم تلاش‌ها برای مثبت ماندن اما 0.2 درصد منفی شد. 

تاپاس استریکلند کارشناس بانک ملی استرالیا می‌گوید: هنوز تاثیر حمله آمریکا و شهادت سردار سلیمانی بر بازارهای مالی جهان به طور کامل مشخص نیست. 

*افزایش قیمت نفت ادامه دارد
در پی تشدید شرایط امنیتی در منطقه به دلیل شهادت سردار سلیمانی به دست ارتش تروریست آمریکا قیمت نفت هم اکنون از 69 دلار عبور کرده و در محدوده 69.5 دلار در نوسان است.

بلومبرگ هم گزارش داد: در معاملات ساعات گذشته در بازار انرژی قیمت نفت با بیش 4.5 درصد افزایش نسبت به دیروز به 69.25 دلار رسید.

در حال حاضر هر بشکه نفت برنت 69.25 دلار داد و ستد می‌شود که نسبت به دیروز 3 دلار افزایش داشته است. نفت آمریکا نیز با عبور از 63.8 دلار در شرف رسیدن به 64 دلار در هر بشکه است.

*پرش 12 دلاری قیمت طلا در بازار جهانی پس از شهادت سردار سلیمانی
در معاملات اولیه بازار طلا و با قوت گرفتن چشم‌انداز تشدید تنش در خاورمیانه در پی شهادت سردار سلیمانی قیمت طلا روند صعودی را در پیش گرفت.

کیتکو هم گزارش داد: حمله ارتش تروریستی آمریکا به خودروی حامل سردار سلیمانی و شهادت وی چشم‌انداز تشدید تنش در منطقه خاورمیانه را قوت بخشیده و همین امر باعث شد تا بازار طلا به این مساله و افزایش قیمت واکنش نشان دهد. 

بر همین اساس و تا این لحظه قیمت طلا در بازار جهانی با 12 دلار افزایش به 1540.7 دلار برسد. این قیمت نسبت به یک ماه گذشته 66.6 دلار و نسبت به یکسال گذشته 246 دلار بالا رفته است. 

نقره نیز 15 سنت  افزایش یافته و به 18.15 دلار در هر انس رسید. پلاتین و پالادیوم نیز با 3 و 5 دلار افزایش در قیمت 981 و 1946 دلار در هر اونس قیمت‌گذاری شدند. 

به گزارش رویترز اصلی‌ترین دلیل بالا رفتن امروز قیمت طلا چشم‌انداز بالا گرفتن تنش در خاورمیانه به دلیل حمله آ‌مریکا و شهادت سردار سلیمانی است.   

از دیگر دلایل بالا رفتن قیمت طلا افت ارزش دلار در بازار جهانی است

*کاهش ارزش اوراق دلاری عراق در پی اقدام تروریستی آمریکا
اوراق قرضه دولتی دلاری عراق در معاملات امروز و پس از حمله آمریکا به خودروی حامل سردار سلیمانی و شهادت وی کاهش ارزش را تجربه کرد.

رویترز نیز گزارش داد: در پی حمله ارتش تروریست آمریکا به خودروی حامل سردار سلیمانی و شهادت این فرمانده بزرگ سپاه اسلام شرایط امنیتی در منطقه به شدت تشدید شده و همین امر باعث شده است که ارزش اوراق قرضه دولتی دلار محور عراق طی امروز کاهش یابد.

اوراق قرضه دلاری عراق که قرار بود در سال 2023 بازخرید شوند بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

به گزارش مؤسسه ریفینیتیو، در حال حاضر ارزش اوراق قرضه دلاری عراق به کمترین میزان طی چند هفته گذشته رسیده است.


کد مطلب: 713418

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/713418/واکنش-بازارهای-جهان-اقدام-تروریستی-آمریکا-شهادت-رساندن-سپهبد-سلیمانی-نفت-طلا-جهش-کردند-بورس-ها-فروریخت

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com