پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

چرا نباید حین رانندگی چیزی بخوریم؟

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۵۰
کد مطلب: 713278
رانندگی با تمرکز ناکافی می‌تواند منجر به بروز حوادث بسیار سخت و جبران ناپذیری شود. به همین دلیل است که قوانین مختلفی وضع شده تا سلامت رانندگان وعابران تامین شود. یکی از کارهایی که نباید درحین رانندگی انجام دهیم خوردن و آشامیدن است.
چرا نباید حین رانندگی چیزی بخوریم؟
به گزارش جهان نيوز، در تمامی کشورها قوانینی برای رانندگی وضع شده است تا افراد با رعایت آن ها بتوانند ایمنی خود و دیگران را حفظ نمایند. برخی از این قوانین، روی حواس رانندگان تمرکز دارد چرا که بی احتیاطی و حواس پرتی می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را به بار آورد. خوردن و آشامیدن یکی از همین فعالیت هایی است که می‌تواند تمرکز رانندگان را بر هم بزند به همین دلیل جریمه خودروبرای خوردن و آشامیدن حین رانندگی در نظر گرفته شده است. این چیزی است که در آیین نامه رانندگینیز با آن روبرو خواهید شد.

حتما برای شما هم پیش آمده است که حین رانندگی و یا تردد در مسیری، رانندگانی را دیده باشید که حین رانندگی فعالیت هایی را انجام می‌دهند که سبب حواس پرتیشان می‌شود. خوردن میوه و غذا، نوشیدن و سیگار کشیدن همگی از جمله فعالیت هایی محسوب می‌شود که می‌توانند ضمن برهم زدن تمرکز، سبب بروز حوادث شوند.

تصور نمایید فردی که باید طی رانندگی مسلط به مسیر و راه، سایر خودروها، عابرین و سایر عوامل باشد، بخشی از حواس خود را معطوف به پوست کندن میوه، خوردن غذا، گاز زدن ساندویچ و حتی نوشیدن چای می‌کند. مسلما این فرد دیگر نمی تواند تسلط خود را به طور کامل حفظ نماید و در بروز رخدادها، عکس العمل بسیار سریع که در رانندگی به آن نیاز است، نشان دهد.

رانندگی با عدم تمرکز باعث خسارت جسمی و مالی زیادی می‌شود و سالانه جان بسیاری از مردم را در سراسر جهان می‌گیرد. بسیاری از افراد خطرات ناشی از رانندگی بدون تمرکز کافی را درک نمی‌کنند. پیامدهای مهلک رانندگی با حواس پرتی با اطلاع و آگاهی صحیح از موضوع قابل پیشگیری خواهد بود. در ادامه شما با برخی از حقایق و آمارهای تصادف در رانندگی کردن بدون تمرکز کافی را خواهید خواند:

• 25٪ از تلفات تصادفات وسایل نقلیه موتوری ناشی از رانندگی بدون تمرکز است.

• 58٪ از تصادفات نوجوانان هنگام رانندگی از رانندگی با عدم تمرکز کافی صورت می‌دهد.

• 391000 مصدومیت نتیجه رانندگی بدون تمرکز در سال 2015 بوده است.

• خوردن و آشامیدن حین رانندگی، باعث 80٪ تصادف خودروها می‌شود.

• احتمال تصادف هنگام ارسال پیامک و نسبت به رانندگی تحت تأثیر الکل 6 برابر بیشتر است.

عدم بروز عکس العمل های سریع، پرت شدن حواس از رانندگی و کم توجهی از مهم ترین عواملی هستند که خوردن و آشامیدن را حین رانندگی ممنوع می‌کنند. همان طور که در بالا اشاره شد، خوردن و آشامیدن در رانندگی می‌تواند سبب بروز تصادفات مختلفی شود.

رانندگی ایمن به تمرکز و حواس بالایی احتیاج دارد، اما بسیاری از افراد این کار را انجام نمی‌دهند؛ گاهی به دلیل اعتماد به نفس بیش از اندازه، عادات بد را حین رانندگی توسعه می‌دهیم که نتیجه آن جز بروز خسارات نخواهد بود.

ماده قانون 180 آیین نامه راهنمایی و رانندگی به این موضوع اشاره دارد که هیچ راننده ای هنگام رانندگی، حق استفاده از دخانیات را ندارد، همچنین این ماده قانون بر ممنوعیت خوردن و آشامیدن و البته استفاده از وسایل و تجهیزاتی مانند تلفن همراه اشاره دارد. بنا بر این ماده قانون، استفاده از هرگونه وسیله ای که انحراف فکری و همچنین رفتاری راننده را سبب می‌شود، ممنوع است.

جریمه خوردن و آشامیدن حین رانندگی 200 هزار ریال است. خوب است بدانید که همچنین به منظور جلوگیری از عادت پرتاب کردن زباله ها، آب دهان و بینی، پوکه سیگار و ... در معابر، جریمه ای معادل 300 هزار ریال در نظر گرفته شده است.

چیزی که بیشتر مردم بعد از تصادف می‌گویند این است که آنها فقط یک ثانیه چشم خود را از جاده دور کردند. این دقیقا همان مسئله مهم است که باید به آن توجه بسیاری نمود. عمل ساده چک کردن مرتب آینه ها که به مرور زمان می‌تواند به فراموشی سپرده شود را از یاد نبرید، همچنین اطمینان حاصل کنید که هر دو دست خود را روی فرمان نگه داشته اید تا بتوانید کنترل وسیله نقلیه را به خوبی در اختیار داشته باشید.

حقیقت این است که رانندگان راحت و با اعتماد به نفس، رانندگان بهتری هستند. اما این بدان معنی نیست که این دسته از افراد کمتر به مسیر توجه دارند و یا اینکه می‌توانند حین خوردن و آشامیدن رانندگی کنند. بلکه آنها معمولاً قادر به تصمیم گیری سریع هستند و مهارت رانندگی خوبی در شرایط حساس دارند. به همین دلیل خوب است که ضمن پیشگیری از هرگونه تصادفات، مواردی که سبب حواس پرتی می‌شوند مانند خوردن و آشامیدن در رانندگی را کنار بگذارید و از جریمه خوردن و آشامیدن حین رانندگی جلوگیری نمایید.
 
منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *