پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

انگیزه آمریکایی‌ها از غارت نفت سوریه چیست؟

چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب: 713155
کارشناس مسائل منطقه‌ای گفت: هدف آمریکا از غارت نفت سوریه بیش از آنکه معطوف به سود اقتصادی آن باشد ناشی از تلاش و انگیزه واشنگتن برای ضربه زدن به حاکمیت ملی و استقلال اقتصادی دولت قانونی سوریه است.
انگیزه آمریکایی‌ها از غارت نفت سوریه چیست؟
به گزارش جهان نيوز، «سعدالله زارعی» با اشاره به انگیزه آمریکایی‌ها از قاچاق و غارت نفت سوریه گفت: آمریکایی‌ها وقتی خودشان صریحاً اعلام می‌کنند که به منظور تصاحب «نفت سوریه» در این کشور حضور داریم طبیعتاً دیگر نیازی به اسنادی نیست که نفت دزدی و غارتگری آمریکا در سوریه را اثبات کنیم.
 
کارشناس مسائل منطقه‌ای، تصریح کرد: هدف آمریکایی‌ها از غارت نفت سوریه بیش از آنکه معطوف به سود اقتصادی آن باشد ناشی از تلاش و انگیزه واشنگتن برای ضربه زدن به حاکمیت ملی و استقلال اقتصادی دولت قانونی سوریه است؛ در واقع آمریکایی‌ها با ممانعت از تسلط ارتش و دولت قانونی سوریه بر منابع نفتی مستقر در شرق و شمال شرقی این کشور، درصدد زمینگیر کردن حاکمیت ملی سوریه هستند.

وی بیان داشت: از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ میلادی نیز که داعش بر اکثر میادین نفتی شرق و شمال شرق سوریه تسلط داشت، آمریکایی‌ها به عناصر این گروه ترویستی اجازه می‌دادند نفت سوریه را از طریق ترکیه قاچاق کند و سود اقتصادی‌اش را صرف جنگ‌افروزی و ضربه‌زدن به حاکمیت ملی و کشتار مردم سوریه کند؛ همین گزاره مبین آن است که سردمداران آمریکا در شرایط فعلی نیز بیش از آنکه سود اقتصادی غارت نفت سوریه را مدنظر داشته باشند، ضربه زدن به حاکمیت ملی و استقلال اقتصادی سوریه را از رهگذر این غارتگری دنبال می‌کنند.

اوایل آبان ماه سال جاری، «مارک اسپر» در جریان نشست خبری خود وقتی با این سوال مواجه شد که با توجه به وعده ترامپ مبنی بر خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، چرا کماکان این نظامیان در سوریه و به طور گسترده در شرق و شمال شرق این کشور حضور دارند، گفت: نظامیان آمریکایی برای حفاظت از میادین نفتی شرق سوریه در این کشور باقی مانده‌اند!

چندی بعد از این ادعای مضحک وزیر جنگ رژیم آمریکا، وزارت دفاع روسیه تصاویر ماهواره‌ای از برخی مناطق سوریه منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به صورت سازمان یافته و شبکه‌ای مشغول قاچاق نفت سوریه هستند!

آمریکایی‌ها که توانایی انکار اسناد واضح روس‌ها پیرامون نفت دزدی واشنگتن در شرق سوریه را نداشتند، مستقیما به این غارتگری اعتراف کردند. «دونالد ترامپ» رئیس رژیم آمریکا، ۶ آبان در یک گردهمایی پلیسی به غارت نفت سوریه اعتراف کرد و گفت: ما نفت سوریه را نگه می‌داریم و ماهانه ۴۵ میلیون دلار از این راه پول درمی‌آوریم.

چند روز بعد از اعتراف ترامپ به نفت دزدی آمریکا در سوریه، «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز در مصاحبه با یک رسانه آمریکایی ضمن اقرار مجدد به غارت نفت سوریه توسط آمریکا، گفت: واشنگتن اجازه نخواهد داد که میادین نفتی در شمال سوریه توسط دولت سوریه اداره شود!
«بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه اواخر آذرماه در مصاحبه با شبکه چینی فونیکس، گفت: آمریکا کشوری است که نفت سوریه را سرقت می‌کند و آن را به ترکیه می‌فروشد.


منبع: میزان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *