کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آغاز شبهه فراکنی درباره سلامت انتخابات مجلس؟

آیا دوستان سیاسی روحانی از فتنه جدیدی برای پایان سال ۹۸ خبر می‌دهند؟!

خبر دسته اول از فتنه جدید برای پایان سال ۹۸

11 دی 1398 ساعت 10:03

برداشت عمومي و افکار عمومي اين است که سخت‌گيري‌هاي جناحي در نهادهاي نظارتي اعمال مي‌شود و به نظر مي‌رسد که فضاي انتخابات بايد يک مقدار باز شود.


گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی جهان تیغی: محسن غرویان از مدافعان سینه چاک حسن روحانی طی یادداشتی تلاش کرده برخی مواضع شاذ سیاسی درونی خود درباره انتخابات و نقش شورای نگهبان در تایید صلاحیت‌ها را از زبان مردم و افکار عمومی مطرح کند. او مدعی شده که احساس عمومي باید اين باشد که آنچه راي مردم هست واقعا از صندوق‌ها درآيد و مردم نبايد احساس کنند انتخابات از قبل تنظيم شده تا افراد خاصي وارد مجلس شوند. غرویان همچنین در یادداشت خود نهادهای نظارتی موثر در انتخابات را نیز به راحتی متهم به رفتار جناحی عمل کرده و تلویحا وجود شائبه نوعی تقلب خاص انتخاباتی را نیز در میان مردم مطرح می‌کند.

این روحانی حامی دولت در ابتدای یادداشت خود حتی عدم تایید صلاحیت برخی افراد در هیات های اجرایی دولت را زیر سوال برده و می نویسد: هيات‌هاي اجرائي وزارت کشور در شهرستان‌ها و استان‌ها از افراد معتمد محل و مختلف تشکيل شده که بعضا اعمال نظرهاي سليقه‌اي و جناحي دارند و رد صلاحيت‌هاي نامزدهاي انتخابات مجلس بيشتر ناشي از اين امر است.

غرویان در ادامه پا را فراتر گذاشته و نهادهای نظارتی را متهم به جناحی عمل کردن کرده و می نویسد: برداشت عمومي و افکار عمومي اين است که سخت‌گيري‌هاي جناحي در نهادهاي نظارتي اعمال مي‌شود و به نظر مي‌رسد که فضاي انتخابات بايد يک مقدار باز شود. هرچند ممکن است در اين ميان افراد بعضا تقصير را گردن يکديگر بيندازند که اينها جواب مردم نيست. مردم در مجموع احساس مي‌کنند که اعمال سليقه‌هاي خطي و جناحي دارد اتفاق مي‌افتد. حالا اگر بگوييم اين مربوط به قانون جامع انتخابات است که بايد درست شود براي مردم پاسخ نيست. مردم توقع دارند که در مجموع حاکميت يک مقدار فضا را باز کند که از آن برداشت اعمال سليقه جناحي و خطي نشود. چه مجلس، چه شوراي نگهبان و يا هر نهاد حکومتي ديگري بايد اين کار را بکند. به نظر مي‌رسد فرصت هنوز باقي است که مردم با انگيزه بيشتر و قوي‌تري در انتخابات شرکت کنند.

وی در ادامه تلویحا وجود شائبه نوعی تقلب خاص انتخاباتی را نیز مطرح کرده و می افزاید: هنوز شوراي نگهبان مي‌تواند راجع به تائيد صلاحيت‌ها يا رد صلاحيت‌ها نظر دهد. به هر حال نهايتا کار به دست شوراي نگهبان است و مي‌تواند فضا را طوري کند که انگيزه مردم را براي مشارکت افزايش دهد. با توجه به شرايطي که الان در جهان و منطقه داريم، مردم با شوق و ذوق بيشتري بايد به صحنه بيايند و احساس عمومي اين باشد که آنچه راي مردم هست واقعا از صندوق‌ها درآيد و نمايندگاني که مردم مي‌خواهند با سليقه‌هاي مختلف در چارچوب قانون از صندوق‌ها ببينند. همانطور که برخي از مسئولان هم گفته‌اند مردم نبايد احساس کنند انتخابات از قبل تنظيم شده تا افراد خاصي وارد مجلس شوند. اين فضا را شوراي نگهبان مي‌تواند فراهم کند که مردم با شوق و ذوق بيشتري در انتخابات وارد شوند و راي واقعي خودشان را به صندوق بريزند.

یادداشت غرویان در حالی بر شبهه افکنی در روند قانونی تایید صلاحیت نمایندگان در کشور و اتهامات تلویحی به شورای نگهبان درباره سلامت انتخابات آتی مجلس اصرار دارد که چندین هفته مانده به اعلام نتایج نهایی بررسی صلاحیت‌ داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز در توئیتی، نتایج بررسی صلاحیت‌ها را زیرسؤال برده و به نوعی دیگر فرمان حمله به شورای نگهبان را صادر کرده است.

پمپئو وزیر خارجه آمریکا در توئیتر خود نوشت: «انتخابات پارلمان ایران دو ماه دیگر برگزار می‌شود اما رژیم پیش‌تر با رد صلاحیت بیش از 1000 نامزد به دستکاری در آن پرداخته است. ما در کنار مردم ایران که خواستار آن هستند که صدایشان شنیده شود، می‌ایستیم.»

اما یادداشت محسن غرویان را باید به نوعی نقطه عطف جدید برای دوماه مانده به انتخابات دانست. زیرا اصلاح طلبان و برخی از اعتدالیون تاکنون تنها تمرکزشان بر شبهه افکنی در نحوه تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس بود ولی غرویان از شائبه تلویحی نوعی تقلب خاص در انتخابات سخن گفته است.

بنابراین باتوجه به یادداشت آقای غرویان و همچنین انبوهی از اظهارنظرهای فعالین اصلاح طلب و اعتدالی حامی دولت در زیر سوال بردن پیشاپیش عملکرد شورای نگهبان و زمینه سازی برای ایجاد شبهات جدید در جامعه، طبیعی است که سوالات زیادی اینک در ذهن صورت بپذیرد. سوالاتی که با توجه به سوابق فتنه گران که اینک بخشی از آنها دوباره برای انتخابات فعال شده اند، بیشتر و بیشتر و واقعی‌تر نیز می‌شود. این در حالیست که طی هفته‌های گذشته نیز مشخص شده بحران آفرینی در کشور تا پایان سال و به خصوص در ایام انتخابات آتی مجلس دستورالعمل ثابت سیاست خارجه آمریکا در ایران است.

تجربه سالهای گذشته نیز نشان می‌دهد این همه زیر سوال بردن پرشتاب روند تایید صلاحیت ها از چندین ماه قبل از آغاز انتخابات مجلس، نمی تواند اتفاقی و بدون برنامه ریزی بوده باشد.

مهمترین این سوالات اکنون این است که با توجه مواضع فعلی بسیاری از چهره های اصلاح طلب و حامیان دولت، باید منتظر پروژه جدیدی برای ایجاد بحران در کشور از طریق زیر سوال بردن مجدد روند تایید صلاحیت ها و نهایتا خدشه به سلامت انتخابات کشور بود؟ آیا برخی مجددا برای فعال سازی فتنه‌ای شبیه فتنه 88 بسیج شده و فرمان جدیدی از خارج از کشور دریافت کرده‌اند؟!آیا خیز برداشتن برای ایجاد و عمق بخشی به آشوب های معیشتی و اقتصادی طی هفته های گذشته بخشی از زمینه سازی برای فتنه انتخاباتی پایان سال بوده؟! یا مکمل و یا ترکیب هر دو در آینده مدنظر است؟!

لازم به ذکر است گرچه تجربه فتنه‌های مختلف در بیست سال اخیر، نهادهای امنیتی کشور را در برابر چنین پروژه‌های فتنه گون بسیار ورزیده و هوشمند کرده ولی باید همچنان در برابر برخی اصلاح طلبان و حامیان دولت که علاوه بر تجربه فتنه انگیزی، اینک در بن بست روحی و عملی با توجه به عملکرد بد دولت و نمایندگانشان در مجلس و شورای شهر تهران قرار دارند، هوشیار بود. زیرا از چهره های افسرده، ناامید و شکست خورده که راهی برای ادامه قدرت از طریق صندوق رای برای خود نمی‌بینند، انتظار هر نوع انتحار، زیر میز بازی زدن و بی‌عقلی سیاسی مجدد باید داشت. بی عقلی سیاسی که با توجه هوشیاری و تجربه آموزی مردم از فتنه‌های گذشته، البته هیچ پشتوانه و سرمایه اجتماعی با خود به همراه نخواهد داشت و قطعا اینبار پایان همیشگی اصلاحات و بخشی از اعتدالیون غربگرا را در جمهوری اسلامی رقم خواهد زد.


*مدیر مسئول جهان نيوز


کد مطلب: 713133

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/713133/آیا-دوستان-سیاسی-روحانی-فتنه-جدیدی-پایان-سال-۹۸-خبر-می-دهند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com